Ynt: Bu ayetler hakkinda paylasim rica ediyorum
4. İcma:
Ricat inancı sadece Aleviler’in değil, mensup oldukları İmamiyye’nin tamamının üzerinde mutabık oldukları bir
inançtır. Dolayısı ile, bazı istisnalar hariç, Ehl-i Beyt (AS)’dan aktarılan bu konudaki hadis ve rivayetlerde birleşirler.
Ebu-Cafer ibn Babaveyh (Şeyh Saduk) „el-İ’tikadat“ adlı kitabının „elİ’tikad bi’r Ric’at“ bölümünde der ki:
„Biz (İmamiyye), ricatın hak olduğuna inanıyoruz.“ 75
Şeyh Mufid ise der ki:
„İmamiyye, ricatın anlamı hususunda kendi arasında ihtilaf etmesine rağmen, ölülerden bir çoğunun kıyametten önce dünyaya döneceğinde ittifak etmiştir.“ 76
Alem’ul-Huda Seyyid Murtaza ise „Dimeşkiyat“ında demiştir ki:
„İmamiyye, Sahib’uz Zaman Mehdi (AS) zuhur edince Allah Teala’nın, evliyasından bir grubunu ona yardım etmeleri ve hükümetiyle neşat bulmaları için ve düşmanlarından bir grubunu da hakkettikleri azaba uğratmak için dünyaya döndüreceğinde icma etmiştir; bir çok kitabımızda bu grubun icmasının hak olduğunu vurguladık; çünkü bu grubun arasında her türlü çirkinlikten masum olan Ehlibeyt var. Dolayısıyla, ric’atın kesinliğine ve ayrıca Allah’ın buna gücünün yeteceğine inanmak gerekir.“ 77
Tabersi ricatı kabul etmekle birlikte, ricatın niteliği hususunda farklı görüş beyan eder:
„Ricat nakledilen rivayetlerin zahiri ile ıspatlanmaz. Dolayısı ile ricatın, “insanlar değil hükümet dönecektir” şeklinde tevil edilmesi gerekir. Her ne kadar rivayetler bunu destekliyorsa da bu hususta bizim dayanağımız İmamiyye Şia’sının icmasıdır.“ 78
Şeyh Hasan bin Süleyman bin Halid Kummî de risalelerinin birinde demektedir ki:
„Ric’at ulemamızın, hatta bütün İmamiyye’nin icma ettiği bir husustur.“79
Yine Allame Meclisi demektedir ki:
„Şia, bütün asırlarda ric’at inancında icma etmiştir ve bu konu Şia arasında öğle vaktinde beliren güneş gibi açıktır. Hatta bu konu Şia’nın şiirlerinde bile yer almıştır 80 ve bununla bütün şehirlerinde muhaliflerine delil getirmişler, muhalifleri de bu konuda onları kınamıştır. Şia, kitap ve esfarlarında onu ispatlamışlardır; Razi, Nişaburi ve diğerleri bunlardandır.“ 81
4. İcma:
Ricat inancı sadece Aleviler’in değil, mensup oldukları İmamiyye’nin tamamının üzerinde mutabık oldukları bir
inançtır. Dolayısı ile, bazı istisnalar hariç, Ehl-i Beyt (AS)’dan aktarılan bu konudaki hadis ve rivayetlerde birleşirler.
Ebu-Cafer ibn Babaveyh (Şeyh Saduk) „el-İ’tikadat“ adlı kitabının „elİ’tikad bi’r Ric’at“ bölümünde der ki:
„Biz (İmamiyye), ricatın hak olduğuna inanıyoruz.“ 75
Şeyh Mufid ise der ki:
„İmamiyye, ricatın anlamı hususunda kendi arasında ihtilaf etmesine rağmen, ölülerden bir çoğunun kıyametten önce dünyaya döneceğinde ittifak etmiştir.“ 76
Alem’ul-Huda Seyyid Murtaza ise „Dimeşkiyat“ında demiştir ki:
„İmamiyye, Sahib’uz Zaman Mehdi (AS) zuhur edince Allah Teala’nın, evliyasından bir grubunu ona yardım etmeleri ve hükümetiyle neşat bulmaları için ve düşmanlarından bir grubunu da hakkettikleri azaba uğratmak için dünyaya döndüreceğinde icma etmiştir; bir çok kitabımızda bu grubun icmasının hak olduğunu vurguladık; çünkü bu grubun arasında her türlü çirkinlikten masum olan Ehlibeyt var. Dolayısıyla, ric’atın kesinliğine ve ayrıca Allah’ın buna gücünün yeteceğine inanmak gerekir.“ 77
Tabersi ricatı kabul etmekle birlikte, ricatın niteliği hususunda farklı görüş beyan eder:
„Ricat nakledilen rivayetlerin zahiri ile ıspatlanmaz. Dolayısı ile ricatın, “insanlar değil hükümet dönecektir” şeklinde tevil edilmesi gerekir. Her ne kadar rivayetler bunu destekliyorsa da bu hususta bizim dayanağımız İmamiyye Şia’sının icmasıdır.“ 78
Şeyh Hasan bin Süleyman bin Halid Kummî de risalelerinin birinde demektedir ki:
„Ric’at ulemamızın, hatta bütün İmamiyye’nin icma ettiği bir husustur.“79
Yine Allame Meclisi demektedir ki:
„Şia, bütün asırlarda ric’at inancında icma etmiştir ve bu konu Şia arasında öğle vaktinde beliren güneş gibi açıktır. Hatta bu konu Şia’nın şiirlerinde bile yer almıştır 80 ve bununla bütün şehirlerinde muhaliflerine delil getirmişler, muhalifleri de bu konuda onları kınamıştır. Şia, kitap ve esfarlarında onu ispatlamışlardır; Razi, Nişaburi ve diğerleri bunlardandır.“ 81
Yorum