İMAMİYYE ŞİASININ HADİS ANLAYISI (El-kafi'de çelişki yoktur)
SELAM OLSUN ALLAH'IN HABİBİNE VE TEMİZ PAK KILDIĞI EHLİ-BEYTE
Muhammed Taki el-Meclisi birinci Meclisi olarakta bilinen şianın önemli muhaddis ve fakihlerinden biri ayrıca taklidi mercidir ve meşhur bihar-ul Envarın yazarı Molla Meclisi'nin babasıdır. Şia tarafından müteber kabul edilir her dediği mutlak doğru diye inanmaz ama müteber kabul edilen büyük alimlerden biridir.
Bu soruyu sormandaki sebep getirdiğin Muhammed Taki el-Meclisi'nin sözü sen bu sözü şu şekilde yazmışsın.
Kardeş sen bunları ana kitaptan mı yazıyorsun yoksa falanca filanca site/lerden mi? Bende Dadrul Hikem yayınlarından çıkan 2008 tarihli baskıda böyle bir şey yazmıyor. Al-i Taha yayıncılıktan çıkan 1. Baskıda ise biraz farklıdır. Şöyle ki
5- Muhammed Taki Meclisi ise; “Hak şu ki Şia alimleri arasında Kuleyni gibisi daha gelmemiştir. Kim onun kitabındaki rivayetlerin tertib ve düzenine dikkat ederse Allah Teala tarafından deyid edildiğini anlar. Demiştir. ( Menlayahzuruhu’l-Fakih’in şerhi s.267 Bu rivayetin geçtiği kitabtan alıntı yapılmıştır. Usul-u Kafi cild 1 sayfa 58)
Dikkat et Allamenin dediklerine Allame buyuruyor ki Kitabtaki rivayetlerin tertib ve düzeni Allah tarafından teyit edilmiştir. Kitabın içindeki rivayetler değil.
Peki Allame bunu nerden biliyor Allah’tan vahiy veya ilham mı aldı?
Bunun için vahiy veya ilham almaya gerek yoktur. Allah’ın çizmiş olduğu belirli kurallar vardır. Ve Rahman buyurmuyor mu bunlara uyandan razıyım yani benim razı olduğum fiilleri yaptığından dolayı kul ondan razıyım. Bunda hem fikiriz sanırım. Allame kendi ilmi çerçevesinde anlamış olduğu Allah’ın çizmiş olduğu sınırlar kurallar çerçevesinde Usul el-Kafi’deki tertib ve düzenin bu kural ve sınırları aşmadığını uyumlu olduğuna kanaat getirmiş ve bundan dolayı Allah bu yapılan işten düzenden razıdır razı olması hesabıyla teyit etmiştir.
Şöyle örnek vereyim bir öğretmen düşün meb çizmiş olduğu belirli kurallar vardır. Öğretmen o kurallara uyduğu sürece öğretmenin görev dahilinde yapmış olduğu işlemler meb tarafından teyid edilmiyormu? Biz gidip MEB lığına sen falanca filanca zatın teyit ediyormusun diye sormayız veya MEB demez ben şu şu şu öğretmenleri teyit ediyorum şu şu şu öğretmenleri teyit etmiyorum. Aksi MEB der ki benim çizdiğim kurallar var bunara uyanı teyit ediyorum uymayanları ise teyit etmiyorum.
Bilmem Kuleyniye sormak gerek irtibatın var mı yok mu? İmam Mehdi ile irtibatı olan zat kolay kolay irtibatım var demez haya eder açıklamaktan. Şia alimleri arasında İmam ile irtibatı olanlar vardır.
Bu rivayetin sıhahlık derecesini bilmiyorum inş ben bunun araştırmasını yapacam sonra buraya yazarım.
Faraza böyle bir rivayet var ve sahihtir. İmam bu size kafidir demiş diğer kitabların gereksiz olduğunu söylediği anlamına gelmez. Bu şu anlama gelir bu kitab sizin usul ve fıkhi konularda size kafi gelecek bir kitabtır.
Dediğim gibi ben bu rivayeti araştırayım inş.
SELAM OLSUN ALLAH'IN HABİBİNE VE TEMİZ PAK KILDIĞI EHLİ-BEYTE
Muhammed Taki el-Meclisi kimdir? Şia tarafından muteber kabul edilir mi?
- Kuleyni Allah tarafından nerede nasıl teyid edilmiştir. Allah tarafından seçilmiş birisimidir Kuleyni?
“Muhammed Taki el-Meclisi sunları söyler :[/color]
Dogrusu bizim zehabın âlimleri arasında onun gibi birisi yoktu. Onun aktardıgı rivayetleri inceleyen, kitaplarının bilgi tertibini irdeleyen herkes bilir ki, o, Allah tarafından teyid edilmis biridir. (Usul-u Kâfi/Önsöz sayfa III.)
Dogrusu bizim zehabın âlimleri arasında onun gibi birisi yoktu. Onun aktardıgı rivayetleri inceleyen, kitaplarının bilgi tertibini irdeleyen herkes bilir ki, o, Allah tarafından teyid edilmis biridir. (Usul-u Kâfi/Önsöz sayfa III.)
5- Muhammed Taki Meclisi ise; “Hak şu ki Şia alimleri arasında Kuleyni gibisi daha gelmemiştir. Kim onun kitabındaki rivayetlerin tertib ve düzenine dikkat ederse Allah Teala tarafından deyid edildiğini anlar. Demiştir. ( Menlayahzuruhu’l-Fakih’in şerhi s.267 Bu rivayetin geçtiği kitabtan alıntı yapılmıştır. Usul-u Kafi cild 1 sayfa 58)
Dikkat et Allamenin dediklerine Allame buyuruyor ki Kitabtaki rivayetlerin tertib ve düzeni Allah tarafından teyit edilmiştir. Kitabın içindeki rivayetler değil.
Peki Allame bunu nerden biliyor Allah’tan vahiy veya ilham mı aldı?
Bunun için vahiy veya ilham almaya gerek yoktur. Allah’ın çizmiş olduğu belirli kurallar vardır. Ve Rahman buyurmuyor mu bunlara uyandan razıyım yani benim razı olduğum fiilleri yaptığından dolayı kul ondan razıyım. Bunda hem fikiriz sanırım. Allame kendi ilmi çerçevesinde anlamış olduğu Allah’ın çizmiş olduğu sınırlar kurallar çerçevesinde Usul el-Kafi’deki tertib ve düzenin bu kural ve sınırları aşmadığını uyumlu olduğuna kanaat getirmiş ve bundan dolayı Allah bu yapılan işten düzenden razıdır razı olması hesabıyla teyit etmiştir.
Şöyle örnek vereyim bir öğretmen düşün meb çizmiş olduğu belirli kurallar vardır. Öğretmen o kurallara uyduğu sürece öğretmenin görev dahilinde yapmış olduğu işlemler meb tarafından teyid edilmiyormu? Biz gidip MEB lığına sen falanca filanca zatın teyit ediyormusun diye sormayız veya MEB demez ben şu şu şu öğretmenleri teyit ediyorum şu şu şu öğretmenleri teyit etmiyorum. Aksi MEB der ki benim çizdiğim kurallar var bunara uyanı teyit ediyorum uymayanları ise teyit etmiyorum.
- Kuleyninin mehdi ile irtibatı varmıdır?
- eğer bu eser mehdi as tarafından kafi görüldü ise diğer tüm hadis vs kitapları yakıp atmak gerekmez mi?
Faraza böyle bir rivayet var ve sahihtir. İmam bu size kafidir demiş diğer kitabların gereksiz olduğunu söylediği anlamına gelmez. Bu şu anlama gelir bu kitab sizin usul ve fıkhi konularda size kafi gelecek bir kitabtır.
Dediğim gibi ben bu rivayeti araştırayım inş.
Yorum