Ynt: EL-MURACAT Mektep ve İmamet Hakkındaki Mektuplar
61- Ali b. Budeyme:
Zehebi, Mizan'ında Ahmed b. Hanbel'e istinaden onun doğru hadis sahibi ve Caferi büyüklerinden olduğunu yazar Ve der ki: İbn-i Mu'in onun doğruluğunu tasdik eder. Şu'be ve Muammer ondan naklederler." Ayrıca sünen sahiplerinin ona istinaden hadisler yazdıklarına işaret eder.
62- Ali b. Ca'd Ebu'l-Hasan el-Cevheri el-Bağdadi:
Buhari'nin şeyhlerinden biridir. İbn-i Kuteybe, Maarif kitabında onun Caferilerden olduğunu yazar ve Mizan'da da olduğu gibi ondan şöyle bahseder: "Ali b. Ca'd, bir gün yeyip bir gün oruç tutardı ve altmış yıl böyle devam etti." İbn-i Kayser'ani de ondan bahsederken şöyle der: "Buhari ondan on iki hadis nakleder." 230 yılında öldüğü zaman 69 yaşında idi.
63- Ali b. Zeyd b. Abdullah b. Züheyr b. Melike Ebu'l Hasan el-Kureyşi el-Basri:
Onu, Ahmed el-İcli zikrederken, Caferi olduğunu söyler, Velid b. Zeri'de şöyle der: "Ali b. Zeyd, Rafizi idi." Bununla beraber, alim, tabiinlerden, Caferi ve Abdülvaris ve benzerleri ondan hadis alıp naklederler. Basra'nın üç büyük fakih'lerinden biri sayılırdı. Bunlar: Katade, Eş'as el-Haddani ve Ali b. Zeyd; Üçü ama (kör) idi. Hasan el-Basri öldüğü zaman Ali b. Zeyd'e: "Onun yerine sen otur" derler. Ki, o devirde Basra gibi bir yerde, Caferi bir alime bu şekilde değer vermek pek nadir görülen hareketlerdendi. Onun hakkında bu yazdıklarımızın hepsini Zehebi, Mizan'ında zikreder 131 yılında Allah'ın rahmetine kavuşur.
64-Ali b. Salih:
Hasan b. Salih'in kardeşidir. Kardeşinden bahsettiğimizde ondan da biraz bahsetmiştik. O da kardeşi gibi Caferilerin alimlerindendi. Müslim, ondan hadis yazmış kendi de Selma b. Küheyl'den nakleder. Ayrıca ondan Vaki'de nakleder. Kardeşi Hasan'la yüz yılında ikiz olarak doğarlar ve Ali 151 yılında vefat eder.
65-Ali b. Gurab Ebu Yahya el-Fezari, el-Kufi:
İbn-i Habban, onun için: "Aşırı bir Ehl-i Beyt taraftarı." Cevzacani'nin ona; "Sakıt ve sözü kabul edilmez" demesinin sebebi budur. Fakat İbn-i Muin ve Darukutni onun hadislerini doğru kabul ederler. Ebu Hatim: "Zararsız" Ebuzer'e ve Ahmed b. Hanbel "sadık", olduğunu kaydederler. Zehebi de onu Mizan'ında zikreder ve Sünnet ehlinin ona istinaden hadis rivayet ettiklerine işaret eder. Kendisi, Hişam b. Urve ve Ubeydullah'tan nakleder. İbn-i Sa'd, Tabakat'ında İbn-i Reca'nın ondan, A'meş'in, Osman hakkındaki hadisi naklettiğini yazar. 180 yılında Kufe'de Harun Reşit zamanında vefat eder. Allah rahmet eylesin.
66-Ali b. Kadim Ebu'l Hasan el-Huzai el-Kufi:
Ahmed b. Fürat'ın şeyhlerindendi. İbn-i Sa'd, Tabakat'ında ondan bahsederken, Ehl-i Beyt'e aşırı derecede bağlı olduğunu kaydeder. Böyle olduğu için de Yahya b. Muin: "Zayıftı" der. Fakat Ebu Hatim: "Onun yeri doğruluktur", demekten kendini alamaz. Zehebi de Mizan'ında ondan bahseder ve Ebu Davut'la Tirmizi'nin ondan hadis yazdıklarına işaret eder. Allah' ın rahmetine 213 yılında Me'mun zamanında kavuşur.
67-Ali b. Munzir et- Taraifi:
Tirmizi, Nesa'i, İbn-i Said ve Abdurrahman b. Ebi Hatim'in şeyhlerindendir. Zehebi, onu Mizlin'ında zikreder ve sünnet erbabnın ondan nakletliklerine işaret eder. Ayrıca Nesai'nin onun için: "Hakiki bir Caferi, fakat inanılır" dediğini yazar. İbn-i Hatim de şöyle der: "Sadıktır, inanılır bir kimsedir. İbn-i Fudayl, İbn-i Uyayne ve Velid b. Muslim'den nakleder". İbret alınacak husus da şudur ki, Nesai, onun hakiki bir Caferi olduğu- nu itiraf ettiği halde, kendi Sahih'inde hadislerini hüccet olarak kabul etmiştir. İbn-i Munzir 256 yılında vefat etmiştir. Allah rahmet
91
eylesin.
68-Ali b. Haşim b. el-Bureyd, Ebu'l Hasan el-Kufi:
İmam Ahmed'in şehylerinden biridir. Ebu Davut, onu zikederken şöyle der: "Dinine bağlı bir Ehl-i Beyt taraftarıdır." İbn-i Abban ise: "Aşırı bir Caferi'dir " der. Buhari: "Ali b. Haşim ve babası aşırı Ehl-i Beyt taraftarları idiler" der ve bu inancından dolayıdır ki onun hadislerini ihmal etmiştir. Ama diğer beş Sahih sahibi onu hüccet olarak kabul etmişlerdir. Zehebi'nin dediğine göre 181 yılında vefat etmiştir.
69-Ammar b. Zürayk el-Kufi:
Süleymani, onu Rafizi'lerden sayar. Zehebi de bu iddiayı kabul eder. Bununla beraber Müslim, Ebu Davut ve Nesai onu hüccet kabul ederler. Müslim de A'meş, Ebu İshak, Mensur ve Abdullah b. İsa'dan nakleder. Kendisinden ise, Ebu'l Cevvab, Selem Ebu'l Ahras, Ebu Ahmed ez-Zubeyri ve Yahya b. Adem naklederler.
70- Ammar b. Muaviye:
Ehl-i Beyt taraftarlarının kahramanlarından sayılır. Al-i Muhammed (as) uğruna eziyete maruz kalır. Mervan oğlu Beşir isminde biri Ehl-i Beyt taraftarlığı için onun topuklarının üstündeki damarlarını keser. Her iki Süfyan'la beraber Şu'be, Şerik ve Ebbar ondan naklederler. Doğruluğunu Ahmed, İbn-i Muin Ebu Hatim ve bütün halk kabul etmiştir. Ehl-i Beyt taraftarlığını Zehebi de tasdik eder. Müslim ve Sünen sahipleri ona istinaden hadis yazmışlardır. 133 yılında ölmüştür. Allah rahmet eylesin.
61- Ali b. Budeyme:
Zehebi, Mizan'ında Ahmed b. Hanbel'e istinaden onun doğru hadis sahibi ve Caferi büyüklerinden olduğunu yazar Ve der ki: İbn-i Mu'in onun doğruluğunu tasdik eder. Şu'be ve Muammer ondan naklederler." Ayrıca sünen sahiplerinin ona istinaden hadisler yazdıklarına işaret eder.
62- Ali b. Ca'd Ebu'l-Hasan el-Cevheri el-Bağdadi:
Buhari'nin şeyhlerinden biridir. İbn-i Kuteybe, Maarif kitabında onun Caferilerden olduğunu yazar ve Mizan'da da olduğu gibi ondan şöyle bahseder: "Ali b. Ca'd, bir gün yeyip bir gün oruç tutardı ve altmış yıl böyle devam etti." İbn-i Kayser'ani de ondan bahsederken şöyle der: "Buhari ondan on iki hadis nakleder." 230 yılında öldüğü zaman 69 yaşında idi.
63- Ali b. Zeyd b. Abdullah b. Züheyr b. Melike Ebu'l Hasan el-Kureyşi el-Basri:
Onu, Ahmed el-İcli zikrederken, Caferi olduğunu söyler, Velid b. Zeri'de şöyle der: "Ali b. Zeyd, Rafizi idi." Bununla beraber, alim, tabiinlerden, Caferi ve Abdülvaris ve benzerleri ondan hadis alıp naklederler. Basra'nın üç büyük fakih'lerinden biri sayılırdı. Bunlar: Katade, Eş'as el-Haddani ve Ali b. Zeyd; Üçü ama (kör) idi. Hasan el-Basri öldüğü zaman Ali b. Zeyd'e: "Onun yerine sen otur" derler. Ki, o devirde Basra gibi bir yerde, Caferi bir alime bu şekilde değer vermek pek nadir görülen hareketlerdendi. Onun hakkında bu yazdıklarımızın hepsini Zehebi, Mizan'ında zikreder 131 yılında Allah'ın rahmetine kavuşur.
64-Ali b. Salih:
Hasan b. Salih'in kardeşidir. Kardeşinden bahsettiğimizde ondan da biraz bahsetmiştik. O da kardeşi gibi Caferilerin alimlerindendi. Müslim, ondan hadis yazmış kendi de Selma b. Küheyl'den nakleder. Ayrıca ondan Vaki'de nakleder. Kardeşi Hasan'la yüz yılında ikiz olarak doğarlar ve Ali 151 yılında vefat eder.
65-Ali b. Gurab Ebu Yahya el-Fezari, el-Kufi:
İbn-i Habban, onun için: "Aşırı bir Ehl-i Beyt taraftarı." Cevzacani'nin ona; "Sakıt ve sözü kabul edilmez" demesinin sebebi budur. Fakat İbn-i Muin ve Darukutni onun hadislerini doğru kabul ederler. Ebu Hatim: "Zararsız" Ebuzer'e ve Ahmed b. Hanbel "sadık", olduğunu kaydederler. Zehebi de onu Mizan'ında zikreder ve Sünnet ehlinin ona istinaden hadis rivayet ettiklerine işaret eder. Kendisi, Hişam b. Urve ve Ubeydullah'tan nakleder. İbn-i Sa'd, Tabakat'ında İbn-i Reca'nın ondan, A'meş'in, Osman hakkındaki hadisi naklettiğini yazar. 180 yılında Kufe'de Harun Reşit zamanında vefat eder. Allah rahmet eylesin.
66-Ali b. Kadim Ebu'l Hasan el-Huzai el-Kufi:
Ahmed b. Fürat'ın şeyhlerindendi. İbn-i Sa'd, Tabakat'ında ondan bahsederken, Ehl-i Beyt'e aşırı derecede bağlı olduğunu kaydeder. Böyle olduğu için de Yahya b. Muin: "Zayıftı" der. Fakat Ebu Hatim: "Onun yeri doğruluktur", demekten kendini alamaz. Zehebi de Mizan'ında ondan bahseder ve Ebu Davut'la Tirmizi'nin ondan hadis yazdıklarına işaret eder. Allah' ın rahmetine 213 yılında Me'mun zamanında kavuşur.
67-Ali b. Munzir et- Taraifi:
Tirmizi, Nesa'i, İbn-i Said ve Abdurrahman b. Ebi Hatim'in şeyhlerindendir. Zehebi, onu Mizlin'ında zikreder ve sünnet erbabnın ondan nakletliklerine işaret eder. Ayrıca Nesai'nin onun için: "Hakiki bir Caferi, fakat inanılır" dediğini yazar. İbn-i Hatim de şöyle der: "Sadıktır, inanılır bir kimsedir. İbn-i Fudayl, İbn-i Uyayne ve Velid b. Muslim'den nakleder". İbret alınacak husus da şudur ki, Nesai, onun hakiki bir Caferi olduğu- nu itiraf ettiği halde, kendi Sahih'inde hadislerini hüccet olarak kabul etmiştir. İbn-i Munzir 256 yılında vefat etmiştir. Allah rahmet
91
eylesin.
68-Ali b. Haşim b. el-Bureyd, Ebu'l Hasan el-Kufi:
İmam Ahmed'in şehylerinden biridir. Ebu Davut, onu zikederken şöyle der: "Dinine bağlı bir Ehl-i Beyt taraftarıdır." İbn-i Abban ise: "Aşırı bir Caferi'dir " der. Buhari: "Ali b. Haşim ve babası aşırı Ehl-i Beyt taraftarları idiler" der ve bu inancından dolayıdır ki onun hadislerini ihmal etmiştir. Ama diğer beş Sahih sahibi onu hüccet olarak kabul etmişlerdir. Zehebi'nin dediğine göre 181 yılında vefat etmiştir.
69-Ammar b. Zürayk el-Kufi:
Süleymani, onu Rafizi'lerden sayar. Zehebi de bu iddiayı kabul eder. Bununla beraber Müslim, Ebu Davut ve Nesai onu hüccet kabul ederler. Müslim de A'meş, Ebu İshak, Mensur ve Abdullah b. İsa'dan nakleder. Kendisinden ise, Ebu'l Cevvab, Selem Ebu'l Ahras, Ebu Ahmed ez-Zubeyri ve Yahya b. Adem naklederler.
70- Ammar b. Muaviye:
Ehl-i Beyt taraftarlarının kahramanlarından sayılır. Al-i Muhammed (as) uğruna eziyete maruz kalır. Mervan oğlu Beşir isminde biri Ehl-i Beyt taraftarlığı için onun topuklarının üstündeki damarlarını keser. Her iki Süfyan'la beraber Şu'be, Şerik ve Ebbar ondan naklederler. Doğruluğunu Ahmed, İbn-i Muin Ebu Hatim ve bütün halk kabul etmiştir. Ehl-i Beyt taraftarlığını Zehebi de tasdik eder. Müslim ve Sünen sahipleri ona istinaden hadis yazmışlardır. 133 yılında ölmüştür. Allah rahmet eylesin.
Yorum