Ynt: EL-MURACAT Mektep ve İmamet Hakkındaki Mektuplar
MEKTUP 69 10 Sefer 1330
Vasiyeti İnkar Edenlerin Hucceti
Ehl-i Sünnet ve Cemaat vasiyeti inkar ederler, bu husustaki hüccetleri ise Buhari'nin Esved'den rivayet ettiği şu hadistirtir:"Ayşe'nin huzurunda, Peygamber (s.a.a) Ali'ye vasiyette bulunduğu zikredilince Ayşe şöyle der: (1) Kim diyor onu? Peygamber'i (s.a.a) son nefesinde ben göğsüme dayamıştım. Leğen ve ibrik istedi ve o anda gevşeyip öldü; Ali 'ye vasiyette bulunduysa ben nasıl hissetmedim." (2)
Buhari Sahih'inde bir çok yoldan tahric ettiği bir hadiste, Ayşe'nin hep şöyle dediğini rivayet ediyor:
"Resulullah (s.a.a) benim çenem ve boynum arasında öldü." Çoğu zaman da: Göğsüm ve boynum arasında öldü. Eğer vasiyete benzer bir şey söylemiş olsaydı haberim olurdu." Müslim'in Sahihi'nde ise Ayşe'den şöyle bir hadis var. Orada şöyle diyor: "Resulullah (s.a.a) ne bir dinar, ne bir dirhem, ne bir koyun, ne bir deve hiçbir şey bırakmadı, hiç bir vasiyette de bulunmadı..." Yine her iki Sahih'te Musraf oğlu Talha'dan şu hadis önemli diyor ki: Abdullah bin Ebu Evfa'ya sordum: Peygamber (s.a.a) herhangi bir vasiyette bulunmuş muydu? "Hayır" dedi... "Peki nasıl daha önce halka vasiyette bulunuyor da daha sonra neden vazgeçiyor?" diye sorduğumda dedi ki: "Kur'an-ı tavsiye etti" Bu hadisler iki sahih'te sabit olduğundan sizin yazdığınız hadislerden daha doğru olsa gerek, böyle olunca da elbette ki önce onun üzerinde durmak gerekiyor. Vesselam. (s)
DİPNOT
1- Bu hadisi Buhari, Sahih'inin Vasaya kitabında (c. 2 s. 73) ve yine Sahih'inin (c. 3 s. 564) Peygamber'in (s.a.a) hastalığı babında tahric etmiştir.
2- İmam Sendi, Nesai Sünen'inde bu hadise şöyle bir yorum yapmıştır. "Bu demek değildir ki, daha önce hiç vasiyette bulunmamış veyahut bulunmadan aniden ölmüştür. Zira kendisi (s.a.a) henüz hastalanmadan ölümünün yaklaştığını biliyordu... " Bu sözlerin üzerinde durursanız, ne kadar yerinde olduğunu anlarsınız.
MEKTUP 69 10 Sefer 1330
Vasiyeti İnkar Edenlerin Hucceti
Ehl-i Sünnet ve Cemaat vasiyeti inkar ederler, bu husustaki hüccetleri ise Buhari'nin Esved'den rivayet ettiği şu hadistirtir:"Ayşe'nin huzurunda, Peygamber (s.a.a) Ali'ye vasiyette bulunduğu zikredilince Ayşe şöyle der: (1) Kim diyor onu? Peygamber'i (s.a.a) son nefesinde ben göğsüme dayamıştım. Leğen ve ibrik istedi ve o anda gevşeyip öldü; Ali 'ye vasiyette bulunduysa ben nasıl hissetmedim." (2)
Buhari Sahih'inde bir çok yoldan tahric ettiği bir hadiste, Ayşe'nin hep şöyle dediğini rivayet ediyor:
"Resulullah (s.a.a) benim çenem ve boynum arasında öldü." Çoğu zaman da: Göğsüm ve boynum arasında öldü. Eğer vasiyete benzer bir şey söylemiş olsaydı haberim olurdu." Müslim'in Sahihi'nde ise Ayşe'den şöyle bir hadis var. Orada şöyle diyor: "Resulullah (s.a.a) ne bir dinar, ne bir dirhem, ne bir koyun, ne bir deve hiçbir şey bırakmadı, hiç bir vasiyette de bulunmadı..." Yine her iki Sahih'te Musraf oğlu Talha'dan şu hadis önemli diyor ki: Abdullah bin Ebu Evfa'ya sordum: Peygamber (s.a.a) herhangi bir vasiyette bulunmuş muydu? "Hayır" dedi... "Peki nasıl daha önce halka vasiyette bulunuyor da daha sonra neden vazgeçiyor?" diye sorduğumda dedi ki: "Kur'an-ı tavsiye etti" Bu hadisler iki sahih'te sabit olduğundan sizin yazdığınız hadislerden daha doğru olsa gerek, böyle olunca da elbette ki önce onun üzerinde durmak gerekiyor. Vesselam. (s)
DİPNOT
1- Bu hadisi Buhari, Sahih'inin Vasaya kitabında (c. 2 s. 73) ve yine Sahih'inin (c. 3 s. 564) Peygamber'in (s.a.a) hastalığı babında tahric etmiştir.
2- İmam Sendi, Nesai Sünen'inde bu hadise şöyle bir yorum yapmıştır. "Bu demek değildir ki, daha önce hiç vasiyette bulunmamış veyahut bulunmadan aniden ölmüştür. Zira kendisi (s.a.a) henüz hastalanmadan ölümünün yaklaştığını biliyordu... " Bu sözlerin üzerinde durursanız, ne kadar yerinde olduğunu anlarsınız.
Yorum