Ynt: TARİHTEN GÜNÜMÜZE "KUM"
Dipnotla
---------------------------------
[82]- Menakib-i Âl-i Ebi Talib, c.4, s.425.
[83]- Bu mektubun içeriği Kum İslamî İlimler Havzası'nın kuruluşu bölümünde gelecektir.
[84]- Kemalu'd-Din, Şeyh Saduk, c.1, s.150-152.
[85]- Keşfu'l-Gumme'den aynen, c.2, 25. bölüm, s.502.
[86]- Bu kitap, Hicrî 378 yılında Arapça olarak yazıldı ve IX. yüzyılın başlarında Farsça'ya tercüme edildi. Ne yazık ki kitabın Arapça'sı günümüze ulaşmamıştır. Farsça'sının ise sadece çeyreği mevcuttur.
[87]- Fethu'l-Buldan, Bilazerî, s.384-385; Tarih-i Kadim-i Kum, s.25-26; Mucemu'l-Buldan, c.4, s.397.
[88]- Fethu'l-Buldan, s.384.
[89]- el-Kamil, İbn-i Esir, c.4, s.435; Tarih-i Taberî, 2. bölüm, s.992; Tarih-i Mezhebî-i Kum, s.40.
[90]- Tarih-i Kadim-i Kum, s.38.
[91]- el-Kamil, İbn-i Esir, c4, s.82.
[92]- Ahbaru't-Tuvel, Deynurî, s.307.
[93]- Tarih-i Kadim-i Kum'dan aynen, s.378.
[94]- Tarih-i Kadim-i Kum, s.278; Mucemu'l-Buldan, "Kum" terimi.
[95]- Gencine-i Danişmendan, c.1, s.36.
[96]- Bihar, c.60, s.213.
[97]- Gencine-i Âsar-ı Kum'dan aynen, s.89. Yazar der ki: Meşhur görüşe göre Mütevekkil'in katili, oğlu Muntasar idi. (Tetimmetu'l-Munteha, s.238)
[98]- Aynı kaynak, s.90-92.
[99]- Uyun-u Ahbari'r-Rıza, c.2, s.149.
[100]- Ferhatu'l-Gura, s.105. Bu ibareden anlaşılan şu ki, yukarıda sözü edilen medrese, VII. yüzyılda Kum İslamî İlimler Havzası'na ait medreselerinden idi. Demek oluyor ki, o tarihlerde Kum İlim Havzası, oldukça parlak bir dönemdeydi. Adı geçen medrese, bugünkü Razeviye Medresesi'dir ve hâlen Kum'da, Azer Caddesi üzerinde bulunmaktadır.
[101]- Bihar, c.60, s.213.
[102]- Behcetu'l-Âmal, c.4, s.197; Kâmusu'r-Rical, c.4, s.178; Mucemu'r-Ricali'l-Hadis, c.7, s.273.
[103]- Bihar, c.49, s.278; Rical-ı Kişşî, s.496.
[104]- Behcetu'l-Âmal, c.4, s.201-203; Bihar, c.49, s.278.
[105]- Behcetu'l-Âmal, c.4, s.203.
[106]- Aynı kaynak, c.1, s.480.
[107]- Aynı kaynak, c.2, s.199-200.
[108]- el-İhtisas, Şeyh Mufid, s.69; Bihar, c.47, s.336.
[109]- Camiu'r-Ruvat, c.1, s.642; Kâmusu'r-Rical, c.7, s.232.
[110]- Emali, Şeyh Mufid, s.76; Bihar, c.47, s.349.
[111]- el-İhtisas, Şeyh Mufid, s.195.
[112]- Bazı tarihçiler, onun 94 cilt kitabı olduğunu kaydetmişlerdir. Hicrî 207 yılında vefat ettiği de söylenir. (Bkz: Tefsir-i Ali b. İbrahim, c.1, s.10-14, Mukaddime.)
[113]- Mucem-u Rical-i Ahadisi'ş-Şia, c.1, s.177, 191; Kâmusu'r-Rical, c.1, s.225.
[114]- Behcetu'l-Âmal, c.5, s.354.
[115]- Âyanu'ş-Şia, c.10, s.327.
[116]- Kâmusu'r-Rical, c.1, s.263; Âyanu'ş-Şia, c.2, s.478; Fihrist-i Şeyh, s.26.
[117]- Âyanu'ş-Şia, yeni basım, c.7, s.225; Kâmusu'r-Rical, c.4, s.335.
[118]- Behcetu'l-Âmal, c.6, s.562.
Dipnotla
---------------------------------
[82]- Menakib-i Âl-i Ebi Talib, c.4, s.425.
[83]- Bu mektubun içeriği Kum İslamî İlimler Havzası'nın kuruluşu bölümünde gelecektir.
[84]- Kemalu'd-Din, Şeyh Saduk, c.1, s.150-152.
[85]- Keşfu'l-Gumme'den aynen, c.2, 25. bölüm, s.502.
[86]- Bu kitap, Hicrî 378 yılında Arapça olarak yazıldı ve IX. yüzyılın başlarında Farsça'ya tercüme edildi. Ne yazık ki kitabın Arapça'sı günümüze ulaşmamıştır. Farsça'sının ise sadece çeyreği mevcuttur.
[87]- Fethu'l-Buldan, Bilazerî, s.384-385; Tarih-i Kadim-i Kum, s.25-26; Mucemu'l-Buldan, c.4, s.397.
[88]- Fethu'l-Buldan, s.384.
[89]- el-Kamil, İbn-i Esir, c.4, s.435; Tarih-i Taberî, 2. bölüm, s.992; Tarih-i Mezhebî-i Kum, s.40.
[90]- Tarih-i Kadim-i Kum, s.38.
[91]- el-Kamil, İbn-i Esir, c4, s.82.
[92]- Ahbaru't-Tuvel, Deynurî, s.307.
[93]- Tarih-i Kadim-i Kum'dan aynen, s.378.
[94]- Tarih-i Kadim-i Kum, s.278; Mucemu'l-Buldan, "Kum" terimi.
[95]- Gencine-i Danişmendan, c.1, s.36.
[96]- Bihar, c.60, s.213.
[97]- Gencine-i Âsar-ı Kum'dan aynen, s.89. Yazar der ki: Meşhur görüşe göre Mütevekkil'in katili, oğlu Muntasar idi. (Tetimmetu'l-Munteha, s.238)
[98]- Aynı kaynak, s.90-92.
[99]- Uyun-u Ahbari'r-Rıza, c.2, s.149.
[100]- Ferhatu'l-Gura, s.105. Bu ibareden anlaşılan şu ki, yukarıda sözü edilen medrese, VII. yüzyılda Kum İslamî İlimler Havzası'na ait medreselerinden idi. Demek oluyor ki, o tarihlerde Kum İlim Havzası, oldukça parlak bir dönemdeydi. Adı geçen medrese, bugünkü Razeviye Medresesi'dir ve hâlen Kum'da, Azer Caddesi üzerinde bulunmaktadır.
[101]- Bihar, c.60, s.213.
[102]- Behcetu'l-Âmal, c.4, s.197; Kâmusu'r-Rical, c.4, s.178; Mucemu'r-Ricali'l-Hadis, c.7, s.273.
[103]- Bihar, c.49, s.278; Rical-ı Kişşî, s.496.
[104]- Behcetu'l-Âmal, c.4, s.201-203; Bihar, c.49, s.278.
[105]- Behcetu'l-Âmal, c.4, s.203.
[106]- Aynı kaynak, c.1, s.480.
[107]- Aynı kaynak, c.2, s.199-200.
[108]- el-İhtisas, Şeyh Mufid, s.69; Bihar, c.47, s.336.
[109]- Camiu'r-Ruvat, c.1, s.642; Kâmusu'r-Rical, c.7, s.232.
[110]- Emali, Şeyh Mufid, s.76; Bihar, c.47, s.349.
[111]- el-İhtisas, Şeyh Mufid, s.195.
[112]- Bazı tarihçiler, onun 94 cilt kitabı olduğunu kaydetmişlerdir. Hicrî 207 yılında vefat ettiği de söylenir. (Bkz: Tefsir-i Ali b. İbrahim, c.1, s.10-14, Mukaddime.)
[113]- Mucem-u Rical-i Ahadisi'ş-Şia, c.1, s.177, 191; Kâmusu'r-Rical, c.1, s.225.
[114]- Behcetu'l-Âmal, c.5, s.354.
[115]- Âyanu'ş-Şia, c.10, s.327.
[116]- Kâmusu'r-Rical, c.1, s.263; Âyanu'ş-Şia, c.2, s.478; Fihrist-i Şeyh, s.26.
[117]- Âyanu'ş-Şia, yeni basım, c.7, s.225; Kâmusu'r-Rical, c.4, s.335.
[118]- Behcetu'l-Âmal, c.6, s.562.
Yorum