Duyuru

Daraltma
Henüz duyuru yok.

Mut'a Nikahı ve Helal Oluşunun Delili

Daraltma
X
 
  • Filtre
  • Zaman
  • Göster
Hepsini Temizle
yeni gönderiler

    Ynt: Mut'a Nikahı ve Helal Oluşunun Delili

    MUT'ANIN NESHİ

    Ruhsat ve neshi açık şekilde ifade eden rivayetler bilhassa Sebre İbnu Ma'bed el-Cühenî (radıyallahu anh)'den gelmektedir. Müslim onun hadisini dokuz ayrı senetten kaydeder. Hüküm ve mana itibariyle aynı kalsalar da her bir rivayette bazı ziyade ve noksan bilgiler mevcuttur. Bazılarında, bizzat mut'a nikahı yaptığını belirten Sebre (radıyallahu anh)[0], şu rivayette, eski ruhsatın neshedildiğini açık bir şekilde ifade eder: اِنَّهُ كَانَ مَعَ رَسُولِ اللّهِ فَقَالَ: يَا أيُّهَا النَّاسُ اِنِّى قَدْ كُنْتُ اَذِنْتُ لَكُمْ في اِسْتِمْتَاعِ مِنَ النِّسَاءِ وَاِنَّ اللّهَ قَدْ حَرّمَ ذلِكَ الى يَوْمِ الْقِيَامَةِ فَمَنْ كَانَ عِنْدَهُ مِنْهُنَّ شَىْءٌ فَلْيُخْلِ سَبِيلَهُ وََ تَأخُذُوا مِمَّا اَتَيْتُمُوهُنَّ شَيْئاً. "Resulullah (aleyhissalâtu vesselâm) şöyle buyurdular: "Ey insanlar! Ben sizin kadınlarla mut'a nikahı yapmanıza izin vermiştim. Şimdi Allah Teala hazretleri, onu kıyamet gününe kadar haram etmiş bulunmaktadır. Öyleyse, kimin yanında böyle nikahlı bir kadın varsa, artık ona yol versin. Onlara ücret olarak verdiklerinizden herhangi bir şeyi geri almayın"[1]. Hadisin bir başka veçhinde Sebre (radıyallahu anh) der ki: "Bundan sonra Aleyhissalâtu vesselâm mut'ayı şiddetle tahrim etti ve bu nikah hakkında en ağır kelimeleri sarfetti."[2] Bu rivayet hiçbir yoruma hacet bırakmadan, mut'a nikahıyla ilgili ruhsatın neshedildiğini açık bir surette ifade eder.

    * Hz. Ali de yasakla ilgili rivayetlerde bulunmuştur. Müslim'in kaydettiği rivayette: "Resulullah, Hayber'in fethi sırasında, kadınlarla mut'a yapmaktan ve ehlî eşeklerin etini yemekten men etti" buyurur[3]. Yine Müslim'in bir diğer rivayetinde, bu meselede müsamahası kulağına gelen İbnu Abbas'a: "Ağır ol, ey İbnu Abbas. Çünkü Resulullah (aleyhissalâtu vesselâm) Hayber günü, hem mut'ayı, hem de ehlî eşek etinin yenilmesini yasaklamıştır"[4]der. Beyhakî'nin bir rivayetine göre, Hz. Ali, önce bazı kayıtlarla caiz kılındığını ancak, nikah, talak, iddet ve karı ile koca arasındaki miras ahkâmı nazil olunca cevazın mutlak şekilde neshedildiğini belirtir[5].Burada şu soru hatıra gelebilir: Mut'anın Mekke fethi sırasında da yasaklandığı sahih rivayetlerle sübut bulup meşhur olmasına rağmen Hz. Ali niye bunu mevzubahis etmeyip de sadece Hayber günü konan yasaktan bahsediyor? Bu soruya, Hz. Ali'nin üç gün gibi kısa bir müddeti içine alan izni işitmemiş olabileceği söylenerek cevap verilmiştir.[6] İbnu Hazm, Hz. Ali'den gelen rivayetleri şöyle değerlendirir: "Bu mesele üzerine Hz. Ali'den birçok tarikten hadis sahih olmuştur. Bunu, ondan Kûfîler, inkâr edilmeyecek kadar şöhret bulmuş ve sınırlanamayacak kadar çoğalmış tariklerden rivayet etmişlerdir."[7]



    YASAK NEREDE VE NE ZAMAN KONDU?

    Mut'a nikahı yasağını, Hz. Peygamber'in ne zaman koyduğu hususunda rivayetler ihtilaflıdır ve altı ayrı yerin ismi zikredilir. Şöyle ki:

    1) Sabre İbnu Ma'bed'in rivayetlerinde Mekke fethi sırasında konmuştur.[8]

    2) Hz. Ali'den kaydettiğimiz rivayetlerde Hayber'in fethi zamanında konmuştur.[9]

    3) Seleme İbnu'l-Ekva rivayetinde Evtas Gazvesi sırasında, (üç günlük ruhsattan sonra) konmuştur.[10]

    4) Hasan Basrî'nin mürsel bir rivayetine göre, mut'a nikahı sadece umretu'lkaza sırasında cereyan etmiştir, bundan önce yasak olduğu gibi, bundan sonra da yasak olmuştur.Hasan-ı Basrî'den gelen bu rivayet, iki sebepten reddedilmiştir:

    a) O'nun mürsel, yani hangi sahabeden aldığını belirtmeden yaptığı rivayetler zayıftır. Çünkü o, araştırma yapmadan, rastgele kimselerden hadis almıştır[11].

    b) Mut'anın Hayber Seferi sırasında haram edildiğini belirten sahih rivayetlere muhalefet eder, dolayısıyla bu zayıf rivayet Sahihler tarafından reddedilmiş olmaktadır.[12] İbnu Hacer, bu rivayetin sabit olduğunu farzedecek olursak şöyle yorumlarız der: "Hasan Basrî hazretleri muhtemeldir ki, umretu'lkaza tabiriyle, Hayber'i kasdetmiştir. Çünkü her iki sefer de aynı yıl içerisinde cereyan etti, tıpkı Fetih'le Evtas Seferi'nin aynı yıl içerisinde cereyanları gibi."[13]

    5) Ebu Hureyre'den gelen bir rivayete göre, mut'a nikahı Tebük Seferi sırasında haram edilmiştir.[14] Bu rivayet tahrim hadisesinin Mekke fethi ve Hayber sırasında vaki olduğunu beyan eden sahih rivayetlere muhalefet etmekten başka, nazar-ı dikkate alınamayacak derecede zayıf bir surette geldiği, hadis ilmi açısından bir değer ifade etmediği belirtilmiştir.[15]

    6) Sebre İbnu Ma'bed'den Ebu Davud'un kaydettiği bir rivayete göre mut'a, Veda Haccı sırasında tahrim edilmiştir.[16] Ancak "daha önce yine Sebre'den kaydedilen rivayetlerde yasağın fetih sırasında olduğu ifade edilmiştir. O rivayetler hem daha meşhur hem daha sahihtir. Şarihler, "Rivayetin sübûtu halinde, "Resulullah Fetih günü ilan ettiği" yasağı Veda Haccı sırasında tekrar etmiş olabilir. Çünkü, Veda Haccı'na çok sayıda Müslüman katılmıştı. Bunlar arasında bir kısım ahkâmı duymamış olanlar da vardı. Nitekim Aleyhissalâtu vesselâm, bu fırsatta pek çok mühim meseleyi tekrar etmiş, tebliğ etmiştir. Bu tebliğin gayesi, dinin duyurulması ve yaygınlaştırılmasıydı" diye açıklamışlardır.[17] Mut'a nikahının yasaklanma zamanıyla ilgili olarak gelen birçok farklı rivayetin varlığı alimleri farklı yorumlara sevketmiştir. Mühimlerini kaydedeceğiz:

    * Maverdî der ki: "Mut'anın tahrim edildiği yerin tayini meselesinde iki tahmin söylenebilir:

    1) Tahrim, daha açık olması ve daha iyi yayılması için tekerrür etmiştir. Ta ki, bu yasağı bilmeyen de duyup öğrenmiş olsun. Zira, her bir seferde, daha öncekilere katılmayan yeniler bulunuyordu.

    2) Mut'a birçok defa mübah kılınmış olabilir. Nitekim, bu sebeple sonuncu defada: "Kıyamete kadar haramdır" buyrulmuştur. Bu ifade daha önceki tahrimi, bu sonuncunun hilafına, ibahenin takip ettiğini haber verip, bu sonuncu tahrimin müebbed olduğunu, artık bundan sonra ibahenin gelmeyeceğini duyurma gayesi güder."İkinci şıkkın esas olduğu belirtilir.[18]

    * Nevevî'ye göre, mut'a nikahı iki kere mübah kılınmış, iki kere da tahrim edilmiştir. Müslim'de yaptığı şerhinde bu bahse şöyle bir başlık atmıştır: "Mut'a nikahı babı ve bunun önce mübah kılınıp sonra neshedildiği, sonra tekrar mübah kılınıp tekrar neshedildiği ve tahrimin kıyamete kadar devam etmek üzere kesinleştiğinin beyanı."[19] Bu başlığın altına konu üzerine el-Kâdı'nın uzun bir tahlilini kaydettikten sonra kendi görüşünü kaydeder."Muhtar (tercih edilen) gerçek şudur: "Tahrim ve ibahe iki sefer vukua gelmiştir. Hayber'den önce mut'a helaldi. Bilahare Hayber günü haram kılındı. Sonra da Mekke fethinde mübah kılındı. Bu aynı zamanda Evtas gününü de içine alır, çünkü ikisi birbirine çok yakındır. Derken o sırada, üç gün sonra "kıyamet gününe kadar, müebbeten haram" kılındı. Bu tahrim devam etti. Öyleyse: "İbahe Hayber öncesine, ebediyet üzere tahrim de Hayber gününe mahsustur. Fetih gününde yapılan tahrim de önceki tahrimi te'kidden ibarettir. Fetih gününe tekaddüm eden bir ibahe yoktur" demek caiz değildir. Çünkü Müslim'in Fetih günündeki ibahe ile ilgili olarak kaydettiği rivayetler, bu hususta pek sarihtir, bunları görmezden gelmek caiz değildir. Esasen ibahenin tekerrür etmesine mani bir sebep de yok."[20]

    * Mut'a nikahının yasaklanma vakti ile ilgili rivayetler arasındaki ihtilaf üzerine Mâziri'nin yaptığı açıklama da burada kayda değer:"İslam'ın bidayetinde mut'a nikahı caizdi. Müslim'de kaydedilen sahih hadislerle neshedildiği görülmektedir. Ulema, haramlığı hususunda icma etmiştir. İcmaya, sapık mezhelerden bir grup dışında hiçbir muhalefet varid olmamıştır. Onlar, bu hususta gelen bazı hadislere yapıştılar. Halbuki o hadisler mensuhtur. Onlarda kendileri için, mut'anın cevazına delalet yoktur. Caiz görenler bir de şu ayete yapışırlar: فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَاتُوهُنَّ اُجُورَهُنَّ "O halde onlardan hangisiyle faidelendi iseniz ücretlerini takdir edildiği vech üzere ödeyin"(Nisa 24). Mâziri bu ayetin İbnu Mes'ud'a nisbet edilen فَما اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ الى اَجَلٍ "O halde onlardan hangisiyle "belli bir müddete kadar" faidelendi iseniz.." şeklindeki bir kıraatı ileri sürdüklerini kaydettikten sonra: "Oysa İbnu Mes'ud'un bu kıraatı şazdır. Şaz kıraatle ne Kur'an sabit olur, ne haberi muteber addedilir, ne de hükmüyle amel edilir" der. Mâziri sözlerine şöyle devam eder: "Bu mesele hakkında Sahih-i Müslim'de gelen rivayetler ihtilaflıdır: Bir kısmına göre de, Mekke fethinde, mut'a'yı caiz gören kimse, bu ihtilafa takılıp hadislerin mütearız olduğuna, bu halin sıhhati yaralayacağına hükmedilebilir. Oysa mesele öyle değil, böylesi bir mülahaza hatalıdır. Aslında hadisler arasında bir tenakuz mevzubahis değildir. Çünkü Resulullah'ın onu iki ayrı zamanda yasaklaması sahih bir durumdur. İkinci yasaklama, birinciyi te'kid için yapılmıştır veya yasak iyice şöhret bulsun da birinci yasağı duymayanlar da duymuş olsun diye ikinci sefer yapılmıştır. Böylece bazı raviler yasağı birincisinden, bazıları da ikincisinden işitmiş olmalı. Her biri kendi işittiğini rivayet etmiş ve işittiği zamana nisbet etmiştir."[21]

    * Zürkânî de, mut'a nikahının cevazına kail olanların, kendilerine delil yaptıkları ayetin, talak, iddet ve miras ahkâmının gelmesiyle neshedildiğine dair İbnu Mes'ud ve Hz. Ali (radıyallahu anhüm)'den rivayet olduğunu el-İstizkar'a atfen belirtir[22]. Biz bu rivayeti, Beyhakî'nin Sünen'inde bularak Mut'a Meselesinin İç Yüzü başlığını taşıyan kısımda kaydettik. Bu nesih haberini Ebu Hureyre merfu olarak rivayet etmiştir.[23]

    * Mesele üzerine Ebu Bekr İbnu'l-Arabî'nin yorumu da Nevevî'nin yorumuna benzer: Nesh, iki sefer cereyan etmiş olmalıdır. Şöyle der: "Allah Teala hazretleri, İslam'ın başlangıcında bu meseleyi meskut geçti, ta ki insanlar eski âdetleri üzere devam etsinler. Bilahare Hayber Seferi sırasında, Hz. Ali'nin rivayetinde görüldüğü üzere haram etti. Bu rivayet sahih, sabit ve açık bir rivayettir."[24]

    * Kurtubî de şöyle demiştir: "Bütün rivayetler mut'anın ibahe zamanının kısa olduğunda müttefiktir. Dolayısıyla o, haramdır. Selef ve halef onun tahriminde icma ederler. Sadece Rafizîlerden, nazar-ı itibare alınmaya değmeyen bazıları aksini söylemiştir."[25]

    * Zahirîlerin imamı İbnu Hazm da şunu söyler: "Belli bir müddet için yapılan mut'a nikahı caiz değildir. Resulullah zamanında helal idi. Allah Teala hazretleri Peygamberi (aleyhissalâtu vesselâm)'nin diliyle onu, kesin olarak neshetti. Mut'a kıyamete kadar haramdır."[26]

    * İbnu Hâzım'ın, Kitabu'l-İ'tibar'daki değerlendirmesinde, mut'a nikahının "sefer halinde" mübah kılındığı hususu vurgulanır:

    a) İslam'ın bidayetinde ve sefer halinde mübah kılınmıştır. İbaheyi haber veren hiçbir rivayette, bunun mukime yani sefer halinde olmayana tanındığını ifade eden bir ibare yoktur.

    b) Birkaç kere yasaklandı, birkaç kere mübah kılındı. Resulullah ömrünün sonunda, Veda Haccı'nda kesin yasak koydu. Veda Haccı'nda ifade edilen yasak, zaten mevcut olan yasağın te'kidine matuf değildir, te'bid (ebedîleştirmeye) matuftur.

    c) Bugün ne mezhep imamları ne başka fakihlerden hiçbiri buna mübah dememektedir, sadece Şia'dan bir kısmı onu helal addetmektedir.[27]

    * İbnu Hâzım'ın görüşlerini Aynî de aynen tekrar eder.[28] Mut'a nikâhıyla ilgili rivayetlerin değerlendirilmesinde Tahavi'nin görüşü, hepsini noktalayacak mahiyettedir. Ona göre, mut'aya fetva vermiş olanların dayandıkları rivayetlerin hepsi doğrudur, ancak bunlar neshedilmiştir. Zira mut'a nikahını bizzat Aleyhissalâtu vesselâm yasaklamıştır. Efendimizin iznini ifade eden rivayetler, yasaktan önceye aittir. Nehiyden sonra, o haram olmuştur ve bunun en iyi delili Sebre İbnu Ma'bed (radıyallahu anh)'in rivayetidir. Birçok farklı tarikten gelen bu hadis, hem cevazı hem de tahrimi sarih bir şekilde göstermektedir.[29]

    [0] Müslim, Nikah 19, Nesai, Nikah 71.

    [1] Müslim Nikah 21.

    [2] Tahavî a.g.e., 3, 26.

    [3] Müslim, Nikah 29; Nesai, Nikah 71.

    [4] Müslim, Nikah 31.

    [5] Beyhaki a.g.e., 7, 207.

    [6] İbnu Hacer, Fethu'l-Bari 11, 74.

    [7] İbnu Hazım, a.g.e., s. 178.

    [8] Müslim'de Sebre'den gelen sekiz rivayetten beşi (Nikah 20, 22, 23, 25, 26. hadisler) sarih olarak yasağın fetih gününde olduğunu belirtir, diğer üçünde (19,21, 24. hadisler) yer belirtmeksizin yasaklama zikreder.

    [9] Müslim, Nikah 29, (1407).

    [10] Müslim, Nikah 18.

    [11] İbnu Hacer, Fethu'l-Bari11, 73.

    [12] Bkz. Nevevî, Şerhu Müslim 9, 181.

    [13] İbnu Hacer, Fethu'l-Bari 11, 73.

    [14] İbnu Hibban, a.g.e., 6, 178.

    [15] A.e., 11, 73-74.

    [16] Ebu Davud, Nikah 13.

    [17] Bkz. İbnu Hacer, Fethu'l-Bari 11, 74; Nevevi, Şerhu Müslim 9, 180

    [18] İbnu Hacer, Fethu'l-Bari 11, 74.

    [19] Nevevî, Şerh-u Müslim 9, 179.

    [20] A.e., 9, 181.

    [21] Nevevî, Şerh-u Müslim 9, 179.

    [22] Zürkani a.g.e., 4, 48.

    [23] İbnu Hibban, Sahih 6, 178.

    [24] İbnu'l-Arabî, Arızatu'l ahvazi 5, 48.

    [25] İbnu Hacer, Fethu'l-Bari 11, 78.

    [26] İbnu Hazm, el-Muhalla 11, 141.

    [27] İbnu Hazım Ebu Bekr Muhammed el-Hemedani, Kitabu'l-İ'tibar fi Beyani'n-Nasih ve'l-Mensuh, Humus, 1386/1966, s. 177.

    [28] Ayni, Umdetü'l-Kari 17, 246.

    [29] Tahavi, a.g.e., 3, 24-25.

    Yorum


      Ynt: Mut'a Nikahı ve Helal Oluşunun Delili

      [quote author=katmer link=topic=1684.msg30789#msg30789 date=1243414603]
      MUT'A NİKAHI MESELESİNİN İÇ YÜZÜ

      Yukarıda bir ön bilgi olarak kaydedilen tedric meselesi anlaşıldıktan sonra asıl konumuza geçebiliriz. Konunun iyice anlaşılması için meseleyi birkaç ana fikir altında tahlil edeceğiz:

      1- Mut'a cahiliye nikahıdır.

      2- Hz. Peygamber bidayette yasaklamamış, ruhsat tanımıştır.

      3- Resulullah sonradan yasaklamıştır.

      4- Yasak herkes tarafından duyulmamıştır.

      5- Hz. Ömer zamanında yasak ta'mim edilmiştir.

      6- Yasak üzerine icma tahakkuk etmiştir.

      7- Şia'nın bu meseledeki tutumu.

      [/quote]

      Muta cahiliye Nikahıdır ve cahiliye adetlerini tümden reddeden bir peygamber bu nikaha izin veriyor pes yani..

      Peygamber bidayette (yani başlangıçta)yasaklamamış ruhsat vermiş sonradan yasaklamış..bu ne yaman çelişki böyle bir peygamber ki düşünün uygulamalarında tutarsızlık mevcut bunada pes..

      Yasak birinci halife ebubekir zamanında neden duyulmadı ömer bin hattab zamanında duyuldu.?

      Muta nikahı üzerinde hiçbir zaman diğer konularda olduğu gibi ümmetin icması olmamıştır..
      Gelelim şianın tutumuna şia boş olan hurafe olan cahiliye adedini savunmuyor kuran ayetlerine dayanarak bu nikahın sasih olduğunu savunuyor..getirin nisa suresi 24.ayeti nesh eden bir ayet kabul edelim
      ALLAH'ım Bütün Güzel Sözler Sana Söylemekle Güzeldir,Kırık Dökük de Olsa Kabul Eyle Sözlerimi.

      Yorum


        Ynt: Mut'a Nikahı ve Helal Oluşunun Delili

        [quote author=serdarcan link=topic=1684.msg30798#msg30798 date=1243415853]
        [quote author=katmer link=topic=1684.msg30789#msg30789 date=1243414603]
        MUT'A NİKAHI MESELESİNİN İÇ YÜZÜ

        Yukarıda bir ön bilgi olarak kaydedilen tedric meselesi anlaşıldıktan sonra asıl konumuza geçebiliriz. Konunun iyice anlaşılması için meseleyi birkaç ana fikir altında tahlil edeceğiz:

        1- Mut'a cahiliye nikahıdır.

        2- Hz. Peygamber bidayette yasaklamamış, ruhsat tanımıştır.

        3- Resulullah sonradan yasaklamıştır.

        4- Yasak herkes tarafından duyulmamıştır.

        5- Hz. Ömer zamanında yasak ta'mim edilmiştir.

        6- Yasak üzerine icma tahakkuk etmiştir.

        7- Şia'nın bu meseledeki tutumu.

        [/quote]

        Muta cahiliye Nikahıdır ve cahiliye adetlerini tümden reddeden bir peygamber bu nikaha izin veriyor pes yani..

        Peygamber bidayette (yani başlangıçta)yasaklamamış ruhsat vermiş sonradan yasaklamış..bu ne yaman çelişki böyle bir peygamber ki düşünün uygulamalarında tutarsızlık mevcut bunada pes..

        Yasak birinci halife ebubekir zamanında neden duyulmadı ömer bin hattab zamanında duyuldu.?

        Muta nikahı üzerinde hiçbir zaman diğer konularda olduğu gibi ümmetin icması olmamıştır..
        Gelelim şianın tutumuna şia boş olan hurafe olan cahiliye adedini savunmuyor kuran ayetlerine dayanarak bu nikahın sasih olduğunu savunuyor..getirin nisa suresi 24.ayeti nesh eden bir ayet kabul edelim

        [/quote]

        İçkinin haram kılınması kaç sahfada olmuştur?

        Yorum


          Ynt: Mut'a Nikahı ve Helal Oluşunun Delili

          YASAKLAYICI RİVAYETLER

          Buraya kadar mut'ayı yasaklayan rivayetlerle, yasaktan önceki ruhsatı da ifade eden rivayetleri beraberce kaydettik. Şimdi ise, yasaklamaya ağırlık veren ve şiddet ifade eden rivayetleri belirteceğiz.Ebu Hureyre'nin bir rivayetinde Resulullah şöyle buyurmaktadır: هَدَمُ الْمُتْعَةَ الطََّقُ وَالْعِدَّةُ وَالْمِيراثُ "Mut'ayı, talak, iddet ve miras (ile ilgili ahkâmın teşrii) haram kılmıştır."[0] Ebu Zerr (radıyallahu anh): "İki mut'a (yani hacc-ı temettu ve mut'a nikahı) sadece bize (Ashab'a) helaldi, size değil" demiştir[1]. Beyhakî' nin rivayetinde "Kadınlarla mut'a nikahı Resulullah'ın biz ashabına sadece üç gün helal kılındı sonra Resulullah onu yasakladı" der.[2]

          * Abdullah İbnu Ömer (radıyallahu anhümâ)'e bir zat gelerek mut'a nikahında sorar. Abdullah "haram!" deyince soru sahibi "(İbnu Abbas'ı kastederek)[3] "ama bunu falan caiz görüyor!" der. Abdullah ona şu cevabı verir: "Allah'a yemin olsun! Herkes bilir ki, Resulullah (aleyhissalâtu vesselâm), Hayber Gazvesi sırasında onu haram etti. Artık zaniler değiliz"[4]. Bir rivayette, Abdullah İbnu Ömer, kendisine İbnu Abbas' ın mut'a nikahına cevaz verdiği söylenince: "Sübhanallah! İbnu Abbas'ın böyle bir fetva vereceğini zannetmiyorum!" der. Ancak oradakiler haberi teyid edince, İbnu Ömer: "Resulullah hayatta iken İbnu Abbas küçük bir çocuktu" der ve ilave eder: "Resulullah onu bize yasakladı. Artık zaniler değiliz."[5] Bir başka rivayet İbnu Ömer'in şu sözünü kaydeder: "Bir erkeğe, sadece İslam nikahıyla evlendiği kadın helaldir. Bu nikahta mehir vardır, erkeğin kadına, kadının erkeğe miras hakkı vardır. Kadını muayyen bir müddetle alamaz. Aldı mı artık o hanımıdır. İkisinden biri ölürse diğeri ona varis olur."[6]

          * Abdullah İbnu'z-Zübeyr, mut'a hususunda şiddetle karşı çıkan sahabilerdendir. Müslim'in bir rivayetinde, onun hutbede mut'ayı tecviz eden bir zata[7] ta'rizde bulunarak: "Şurası muhakkak ki, Allah bazı insanların gözlerini kör ettiği gibi, kalplerini de kör etmiş ki mut'a nikahına fetva veriyorlar!" dediğini görmekteyiz. Rivayet, hücuma uğrayan zatın: "Sen hakikaten pek nezaketsiz, kabasaba birisin. Ömrüme yemin ederim ki, mut'a İmamü'l-Müttakin (olan Resulullah (aleyhissalâtu vesselâm)) zamanında yapılırdı!" şeklindeki cevabını İbnu Ôz-Zübeyr meydan okuyarak karşılar: "Öyleyse haydi bir dene! Sen bunu yapacak olursan vallahi seni taşlarınla recmederim!" der[8]. Alimler, Abdullah İbnu Zübeyr (radıyallahu anhümâ)'in bu kesin davranışını, kendisine mut'anın neshiyle ilgili haberin ulaşmış olması ve dolayısıyla onun haramiyeti hususunda zerre kadar tereddüdünün bulunmamasıyla izah ederler[9]. İbnu Zübeyr'in bu müdahalesi, hilafeti zamanında mı cereyan etti, açık değil. Ancak rivayetlerde, Hz. Ömer'in yasaklamasından sonra sahabeden muhalefet kalmadığının söylenmesi gözönüne alınırsa, hilafet yıllarından, Hz. Ömer'in yasağından önceye ait olması gerekmektedir.

          [0] Darakutni, 3, 259.

          [1] Muslim, Hacc, 162; Tahavi, a.g.e., 3, 26.

          [2] Beyhaki, a.g.e., 7, 207.

          [3] Beyhaki a.g.e., 7, 202.(90) Tahavi, a.g.e., 3, 25.

          [4] Tahavi, a.g.e., 3, 25.

          [5] Heysemi, Mecmau'z-Zevaid 4, 265.

          [6] Beyhaki, a.g.e., 7, 207.

          [7] Daha önce Hz. Ali ile ilgili rivayetlerde kaydettiğmiz üzere, Abdullah'ın tarizde bulunduğu bu zat İbnu Abbas olabilir.

          [8] Müslim, Nikah 27.

          [9] Nevevî, Şerhu Müslim, 9, 188.



          Yorum


            Ynt: Mut'a Nikahı ve Helal Oluşunun Delili

            [quote author=katmer link=topic=1684.msg30805#msg30805 date=1243416497]
            [quote author=serdarcan link=topic=1684.msg30798#msg30798 date=1243415853]
            [quote author=katmer link=topic=1684.msg30789#msg30789 date=1243414603]
            MUT'A NİKAHI MESELESİNİN İÇ YÜZÜ

            Yukarıda bir ön bilgi olarak kaydedilen tedric meselesi anlaşıldıktan sonra asıl konumuza geçebiliriz. Konunun iyice anlaşılması için meseleyi birkaç ana fikir altında tahlil edeceğiz:

            1- Mut'a cahiliye nikahıdır.

            2- Hz. Peygamber bidayette yasaklamamış, ruhsat tanımıştır.

            3- Resulullah sonradan yasaklamıştır.

            4- Yasak herkes tarafından duyulmamıştır.

            5- Hz. Ömer zamanında yasak ta'mim edilmiştir.

            6- Yasak üzerine icma tahakkuk etmiştir.

            7- Şia'nın bu meseledeki tutumu.

            [/quote]

            Muta cahiliye Nikahıdır ve cahiliye adetlerini tümden reddeden bir peygamber bu nikaha izin veriyor pes yani..

            Peygamber bidayette (yani başlangıçta)yasaklamamış ruhsat vermiş sonradan yasaklamış..bu ne yaman çelişki böyle bir peygamber ki düşünün uygulamalarında tutarsızlık mevcut bunada pes..

            Yasak birinci halife ebubekir zamanında neden duyulmadı ömer bin hattab zamanında duyuldu.?

            Muta nikahı üzerinde hiçbir zaman diğer konularda olduğu gibi ümmetin icması olmamıştır..
            Gelelim şianın tutumuna şia boş olan hurafe olan cahiliye adedini savunmuyor kuran ayetlerine dayanarak bu nikahın sasih olduğunu savunuyor..getirin nisa suresi 24.ayeti nesh eden bir ayet kabul edelim

            [/quote]

            İçkinin haram kılınması kaç sahfada olmuştur?
            [/quote]

            içkinin kaç safhada yasak edildiğini bırak çünkü onu buraya yazarsam işin içinden iş çıkacak içki ile ilgili ayet nazil olduktan sonra bile ashabın ileri gelenlerinin içki meclisleri düzenlediği ve bedirde ölen akrabalarına methiyeler düzdüğünüde yazmak zorıunda kalırım..

            siz bana birinci halife ebubekir zamanında neden yasaklanmadığını açıklayın..yaklaşık 12 yıl halifelik yapan Ebu Bekir bu zaman zarfında bu nikahı neden yasaklamadı müslümanların yaşadığı en ücra yerlere haber salmadı..koskoca 12 yıl say say bitmez..
            ALLAH'ım Bütün Güzel Sözler Sana Söylemekle Güzeldir,Kırık Dökük de Olsa Kabul Eyle Sözlerimi.

            Yorum


              Ynt: Mut'a Nikahı ve Helal Oluşunun Delili

              [quote author=serdarcan link=topic=1684.msg30811#msg30811 date=1243417171]
              [quote author=katmer link=topic=1684.msg30805#msg30805 date=1243416497]
              [quote author=serdarcan link=topic=1684.msg30798#msg30798 date=1243415853]
              [quote author=katmer link=topic=1684.msg30789#msg30789 date=1243414603]
              MUT'A NİKAHI MESELESİNİN İÇ YÜZÜ

              Yukarıda bir ön bilgi olarak kaydedilen tedric meselesi anlaşıldıktan sonra asıl konumuza geçebiliriz. Konunun iyice anlaşılması için meseleyi birkaç ana fikir altında tahlil edeceğiz:

              1- Mut'a cahiliye nikahıdır.

              2- Hz. Peygamber bidayette yasaklamamış, ruhsat tanımıştır.

              3- Resulullah sonradan yasaklamıştır.

              4- Yasak herkes tarafından duyulmamıştır.

              5- Hz. Ömer zamanında yasak ta'mim edilmiştir.

              6- Yasak üzerine icma tahakkuk etmiştir.

              7- Şia'nın bu meseledeki tutumu.

              [/quote]

              Muta cahiliye Nikahıdır ve cahiliye adetlerini tümden reddeden bir peygamber bu nikaha izin veriyor pes yani..

              Peygamber bidayette (yani başlangıçta)yasaklamamış ruhsat vermiş sonradan yasaklamış..bu ne yaman çelişki böyle bir peygamber ki düşünün uygulamalarında tutarsızlık mevcut bunada pes..

              Yasak birinci halife ebubekir zamanında neden duyulmadı ömer bin hattab zamanında duyuldu.?

              Muta nikahı üzerinde hiçbir zaman diğer konularda olduğu gibi ümmetin icması olmamıştır..
              Gelelim şianın tutumuna şia boş olan hurafe olan cahiliye adedini savunmuyor kuran ayetlerine dayanarak bu nikahın sasih olduğunu savunuyor..getirin nisa suresi 24.ayeti nesh eden bir ayet kabul edelim

              [/quote]

              İçkinin haram kılınması kaç sahfada olmuştur?
              [/quote]

              içkinin kaç safhada yasak edildiğini bırak çünkü onu buraya yazarsam işin içinden iş çıkacak içki ile ilgili ayet nazil olduktan sonra bile ashabın ileri gelenlerinin içki meclisleri düzenlediği ve bedirde ölen akrabalarına methiyeler düzdüğünüde yazmak zorıunda kalırım..

              siz bana birinci halife ebubekir zamanında neden yasaklanmadığını açıklayın..yaklaşık 12 yıl halifelik yapan Ebu Bekir bu zaman zarfında bu nikahı neden yasaklamadı müslümanların yaşadığı en ücra yerlere haber salmadı..koskoca 12 yıl say say bitmez..
              [/quote]

              Hz Ebubekir r.a 2 sene 3 ay 8 gün.Halifelik yapmıştır..

              Yorum


                Ynt: Mut'a Nikahı ve Helal Oluşunun Delili

                2 sene 3 ay 8 gün boyunca neden yasak değildi peki bu nikah
                Gönülleriniz bir olmadıktan sonra sayıca çok olmanızın bir anlamı yoktur
                İmam Ali (a.s)

                Yorum


                  Ynt: Mut'a Nikahı ve Helal Oluşunun Delili

                  [quote author=katmer link=topic=1684.msg30820#msg30820 date=1243418002]
                  [quote author=serdarcan link=topic=1684.msg30811#msg30811 date=1243417171]
                  [quote author=katmer link=topic=1684.msg30805#msg30805 date=1243416497]
                  [quote author=serdarcan link=topic=1684.msg30798#msg30798 date=1243415853]
                  [quote author=katmer link=topic=1684.msg30789#msg30789 date=1243414603]
                  MUT'A NİKAHI MESELESİNİN İÇ YÜZÜ

                  Yukarıda bir ön bilgi olarak kaydedilen tedric meselesi anlaşıldıktan sonra asıl konumuza geçebiliriz. Konunun iyice anlaşılması için meseleyi birkaç ana fikir altında tahlil edeceğiz:

                  1- Mut'a cahiliye nikahıdır.

                  2- Hz. Peygamber bidayette yasaklamamış, ruhsat tanımıştır.

                  3- Resulullah sonradan yasaklamıştır.

                  4- Yasak herkes tarafından duyulmamıştır.

                  5- Hz. Ömer zamanında yasak ta'mim edilmiştir.

                  6- Yasak üzerine icma tahakkuk etmiştir.

                  7- Şia'nın bu meseledeki tutumu.

                  [/quote]

                  Muta cahiliye Nikahıdır ve cahiliye adetlerini tümden reddeden bir peygamber bu nikaha izin veriyor pes yani..

                  Peygamber bidayette (yani başlangıçta)yasaklamamış ruhsat vermiş sonradan yasaklamış..bu ne yaman çelişki böyle bir peygamber ki düşünün uygulamalarında tutarsızlık mevcut bunada pes..

                  Yasak birinci halife ebubekir zamanında neden duyulmadı ömer bin hattab zamanında duyuldu.?

                  Muta nikahı üzerinde hiçbir zaman diğer konularda olduğu gibi ümmetin icması olmamıştır..
                  Gelelim şianın tutumuna şia boş olan hurafe olan cahiliye adedini savunmuyor kuran ayetlerine dayanarak bu nikahın sasih olduğunu savunuyor..getirin nisa suresi 24.ayeti nesh eden bir ayet kabul edelim

                  [/quote]

                  İçkinin haram kılınması kaç sahfada olmuştur?
                  [/quote]

                  içkinin kaç safhada yasak edildiğini bırak çünkü onu buraya yazarsam işin içinden iş çıkacak içki ile ilgili ayet nazil olduktan sonra bile ashabın ileri gelenlerinin içki meclisleri düzenlediği ve bedirde ölen akrabalarına methiyeler düzdüğünüde yazmak zorıunda kalırım..

                  siz bana birinci halife ebubekir zamanında neden yasaklanmadığını açıklayın..yaklaşık 12 yıl halifelik yapan Ebu Bekir bu zaman zarfında bu nikahı neden yasaklamadı müslümanların yaşadığı en ücra yerlere haber salmadı..koskoca 12 yıl say say bitmez..
                  [/quote]

                  Hz Ebubekir r.a 2 sene 3 ay 8 gün.Halifelik yapmıştır..
                  [/quote]

                  bu yanlış bilgiden dolayı özür dilerim 2 yazdığımı sandım ..

                  rakamla 12 görünce yazıylada 12 yazdım..tekrar özür..
                  ALLAH'ım Bütün Güzel Sözler Sana Söylemekle Güzeldir,Kırık Dökük de Olsa Kabul Eyle Sözlerimi.

                  Yorum


                    Ynt: Mut'a Nikahı ve Helal Oluşunun Delili

                    ilginç
                    ben sunniyken bu mut'a konusunu şia asla savunamaz, sunniler de bunları çok rahat haklar diye düşünüyordum ancak daha şii olmadan delillerini dinleyip de iddia ettikleri gibi hadilslerden delillerini görünce şaşırdım kaldım
                    çok açıklanmaya muhtaç bir konu şii olduktan sonra burda mut'anın en çok takip edilen konu olduğunu görünce elhamdülillah dedim şianın altından kalkamayacağı ve delilsiz hiç bir uygulama ve inancının olmadığını gördükçe şii olmakla ne kadar şükretsem azdır diye düşünmeden edemez oldum...
                    sunniler şiileri mut'a konusunda suçlarlarken çağdaş sorunları daha iyi görüler ve bu sorunlara cevap ararlarsa daha yapıcı olurlar sanırım:
                    boşanma oranı giderek artıyor
                    nedeni nedir
                    artık aileler tek çocuk yapıyor ve evlenmek istemeyen evlendirilmek istenmeyen bir sürü kızlar var
                    bunları çocuk sahibi de olmak istiyorlar
                    sürekli evliliğin yükünü kaldıramayacak bir sürü insan var
                    bunların ihtiyaçları ne olacak
                    sorumlu insan mantığıyla olaya yaklaşırlarsa mut'ayı daha iyi anlayacaklardır...
                    hissilik iyidir ancak yerinde iyidir
                    şimdi ben, bize kardeşleriniz ya da kızlarınız mut'a yapmak istese ne hissedersiniz diye bize soranlar sorayım:
                    kız olsanız bir erkeğin kahrını çekemem deseniz, bir ömür evlilik yüküne giremem deseniz ihtiyacım da yok deseniz, ama neslimi de sürdürsem benden bir iz kalsa dünyada diye düşünseniz ne yaparsınız...
                    bu tür insan hiç mi yok çevrenizde...
                    bu ve daha bunun gibi bir sürü konu daha var bu başlığı tamamen incelemediğimden bu sorular işlendi mi bilemiyorum ancak sünniler çok ince düşünmeliler. dinde muta varsa siz de bunu yanlış olarak gösterirseniz mut'ayı yasaklamanızdan doğacak zararların vebaline hazır mısınız...
                    benim şahid olduğum bir sürü muta mağduru var. yani muta bilinmediği haram sayıldığı için daha büyük mağduriyetler yaşayanlar...

                    Yorum


                      Ynt: Mut'a Nikahı ve Helal Oluşunun Delili

                      [quote author=ehlibeytin_izinde link=topic=1684.msg30827#msg30827 date=1243418976]
                      ilginç
                      ben sunniyken bu mut'a konusunu şia asla savunamaz, sunniler de bunları çok rahat haklar diye düşünüyordum ancak daha şii olmadan delillerini dinleyip de iddia ettikleri gibi hadilslerden delillerini görünce şaşırdım kaldım
                      çok açıklanmaya muhtaç bir konu şii olduktan sonra burda mut'anın en çok takip edilen konu olduğunu görünce elhamdülillah dedim şianın altından kalkamayacağı ve delilsiz hiç bir uygulama ve inancının olmadığını gördükçe şii olmakla ne kadar şükretsem azdır diye düşünmeden edemez oldum...
                      sunniler şiileri mut'a konusunda suçlarlarken çağdaş sorunları daha iyi görüler ve bu sorunlara cevap ararlarsa daha yapıcı olurlar sanırım:
                      boşanma oranı giderek artıyor
                      nedeni nedir
                      artık aileler tek çocuk yapıyor ve evlenmek istemeyen evlendirilmek istenmeyen bir sürü kızlar var
                      bunları çocuk sahibi de olmak istiyorlar
                      sürekli evliliğin yükünü kaldıramayacak bir sürü insan var
                      bunların ihtiyaçları ne olacak
                      sorumlu insan mantığıyla olaya yaklaşırlarsa mut'ayı daha iyi anlayacaklardır...
                      hissilik iyidir ancak yerinde iyidir
                      şimdi ben, bize kardeşleriniz ya da kızlarınız mut'a yapmak istese ne hissedersiniz diye bize soranlar sorayım:
                      kız olsanız bir erkeğin kahrını çekemem deseniz, bir ömür evlilik yüküne giremem deseniz ihtiyacım da yok deseniz, ama neslimi de sürdürsem benden bir iz kalsa dünyada diye düşünseniz ne yaparsınız...
                      bu tür insan hiç mi yok çevrenizde...
                      bu ve daha bunun gibi bir sürü konu daha var bu başlığı tamamen incelemediğimden bu sorular işlendi mi bilemiyorum ancak sünniler çok ince düşünmeliler. dinde muta varsa siz de bunu yanlış olarak gösterirseniz mut'ayı yasaklamanızdan doğacak zararların vebaline hazır mısınız...
                      benim şahid olduğum bir sürü muta mağduru var. yani muta bilinmediği haram sayıldığı için daha büyük mağduriyetler yaşayanlar...

                      [/quote]

                      Bugün dindar fakat dinini yeterince bilmeyen gençlerimiz arasında meşru bir akit gibi gösterilmeye, benimsetilmeye çalışılan mut'a nikahı, esas itibariyle, İslam öncesi Arap cemiyetinde mevcut olan zina çeşitlerinden biridir. Hz. Peygamber (aleyhissalâtu vesselâm), pek çok içtimâî reformlarla uyguladığı tedric prensibiyle hareket ederek, bunu birden yasaklamamış, hatta bir ara ruhsat tanımıştır. Fakat, Mekke Fethi sırasında kesinlikle yasaklamış, kıyamete kadar haram olduğunu belirtmiştir. Resulullah'ın yasağını işitmemiş olanlar arasında bazı nadir mut'a vak'alaları, Hz. Peygamber (aleyhissalâtu vesselâm)'in vefatından sonra da cereyan etmiştir. Durumdan haberdar olan Hz. Ömer (radıyallahu anh), bu hususta Resulullah'ın yasağını hatırlatarak kesin yasak koymuş ve yasağı ta'mim etmiştir. Hz. Ömer'in bu yasağına tek bir sahabi itiraz etmemiş, böylece mut'a nikahının haram olduğu hususunda selef uleması arasında icma tahakkuk etmiştir. Şia'dan bir grup, Hz. Ömer'e muhalefet taassubunun da sevkiyle mut'ayı mübah addetmekten de öte, bir taabbüd, bir akide, uyulması gerekli bir doktrin haline sokmuş, Şiîliğin bir alemi, bir gereği haline getirmiştir. Şia, bu meselede objektif delillere dayanmaz, hissî yorumlara, temelsiz te'villere, peşin kabullere istinad eder.Gençlerimiz, meseleyi kaynaklara inerek değerlendirmek durumundadır. Dinin son derece hassas olduğu kadın-erkek münasebetlerinde umursamazlık ve laubaliliğin dünyevî ve uhrevî cezasının şiddetli olacağı unutulmamalıdır.

                      السََّمُ على مَنِ اِتَّبَعَ الْهُدَى وَالْمََمُ عَلى مَنِ اِتَّبَعَ الْهَوى

                      Yorum


                        Ynt: Mut'a Nikahı ve Helal Oluşunun Delili

                        bu daha da ilginc...kuran bu nikahi yasaklamis, kimse duymamis...resulullah yasaklamis duymayanlar olmus...ebubekir yasaklamis yine duymayanlar olmus....ama ömer yasaklayinca duymayan tek kisi kalmamis yalnizca sii ömere muhalefeten dinini terketmeyi göze almis!!!


                        Biliyorsan buyur konus...konusta feyiz alsinlar...bilmiyorsan tut dilini seni bir adam saysinlar

                        Yorum


                          Ynt: Mut'a Nikahı ve Helal Oluşunun Delili

                          [quote author=serdarcan link=topic=1684.msg30824#msg30824 date=1243418489]
                          [quote author=katmer link=topic=1684.msg30820#msg30820 date=1243418002]
                          [quote author=serdarcan link=topic=1684.msg30811#msg30811 date=1243417171]
                          [quote author=katmer link=topic=1684.msg30805#msg30805 date=1243416497]
                          [quote author=serdarcan link=topic=1684.msg30798#msg30798 date=1243415853]
                          [quote author=katmer link=topic=1684.msg30789#msg30789 date=1243414603]
                          MUT'A NİKAHI MESELESİNİN İÇ YÜZÜ

                          Yukarıda bir ön bilgi olarak kaydedilen tedric meselesi anlaşıldıktan sonra asıl konumuza geçebiliriz. Konunun iyice anlaşılması için meseleyi birkaç ana fikir altında tahlil edeceğiz:

                          1- Mut'a cahiliye nikahıdır.

                          2- Hz. Peygamber bidayette yasaklamamış, ruhsat tanımıştır.

                          3- Resulullah sonradan yasaklamıştır.

                          4- Yasak herkes tarafından duyulmamıştır.

                          5- Hz. Ömer zamanında yasak ta'mim edilmiştir.

                          6- Yasak üzerine icma tahakkuk etmiştir.

                          7- Şia'nın bu meseledeki tutumu.

                          [/quote]

                          Muta cahiliye Nikahıdır ve cahiliye adetlerini tümden reddeden bir peygamber bu nikaha izin veriyor pes yani..

                          Peygamber bidayette (yani başlangıçta)yasaklamamış ruhsat vermiş sonradan yasaklamış..bu ne yaman çelişki böyle bir peygamber ki düşünün uygulamalarında tutarsızlık mevcut bunada pes..

                          Yasak birinci halife ebubekir zamanında neden duyulmadı ömer bin hattab zamanında duyuldu.?

                          Muta nikahı üzerinde hiçbir zaman diğer konularda olduğu gibi ümmetin icması olmamıştır..
                          Gelelim şianın tutumuna şia boş olan hurafe olan cahiliye adedini savunmuyor kuran ayetlerine dayanarak bu nikahın sasih olduğunu savunuyor..getirin nisa suresi 24.ayeti nesh eden bir ayet kabul edelim

                          [/quote]

                          İçkinin haram kılınması kaç sahfada olmuştur?
                          [/quote]

                          içkinin kaç safhada yasak edildiğini bırak çünkü onu buraya yazarsam işin içinden iş çıkacak içki ile ilgili ayet nazil olduktan sonra bile ashabın ileri gelenlerinin içki meclisleri düzenlediği ve bedirde ölen akrabalarına methiyeler düzdüğünüde yazmak zorıunda kalırım..

                          siz bana birinci halife ebubekir zamanında neden yasaklanmadığını açıklayın..yaklaşık 12 yıl halifelik yapan Ebu Bekir bu zaman zarfında bu nikahı neden yasaklamadı müslümanların yaşadığı en ücra yerlere haber salmadı..koskoca 12 yıl say say bitmez..
                          [/quote]

                          Hz Ebubekir r.a 2 sene 3 ay 8 gün.Halifelik yapmıştır..
                          [/quote]

                          bu yanlış bilgiden dolayı özür dilerim 2 yazdığımı sandım ..

                          rakamla 12 görünce yazıylada 12 yazdım..tekrar özür..
                          [/quote]

                          "Nikah kaza-i şevhet için değil, ancak nikahla ulaşılabilen başka gaye ve maksadlar için meşru kılınmıştır. Mut'a ile şehvet giderilir. O maksatlar hasıl olmaz. Öyle ise o meşru değildir" (Kâsânî)Mut'a kelime olarak dilimizde halen kullanılan temettû kelimesiyle aynı kökten gelir. Temettû faidelenmek, kâr elde etmek demektir. Mut'a nikâhı, "ma'lum veya (Zeyd'in gelmesine kadar diye belirlenen) meçhul bir müddet için yapılan nikahtır. Bu nikahta, normal nikahta mevcut olan çocuk edinme, ünsiyet, verâset gibi diğer gayeler yoktur. Tek maksad temettû yani istifade olduğu için mut'a denmiştir[1]. Mut'a nikahı önceden belirlenen müddetin dolmasıyla sona erer ve talak olmadan ayrılık vukua gelir[2]. Veraset, nafaka iddet gibi normal nikahla hasıl olan durumlar bunda yoktur[3]. Burada sadece, belirlenen müddet içinde kadının nefsinden yapılacak istifadeye mukabil ödenecek para mevcuttur.Şu halde mut'a nikahının en bariz vasfı muayyen bir müddetle sınırlandırılmasıdır. Halbuki normal, meşru nikahta zaman tahdidi yoktur. Bazı alimler, yapılan nikahın mut'a nikahı olduğunu tasrih etmeden "mutlak bir nikah" yapsa, fakat içinden mut'a nikahına niyet etse bunun hükmü nedir sorusuna cevap aramışlardır. el-Kâdı'nın belirttiğine göre bu nikahın muteber nikah olacağında alimler icma etmişlerdir. Böyle bir nikah mut'a nikahı olmaz. Çünkü o, her iki tarafın bilgisi ve mutabakatı ile muayyen bir müddet için yapılan nikahtır. İmam Malik: "Böyle mutlak bir nikah insanların ahlakına uymaz" derken, Evzai, ulemadan ayrı şaz bir yol tutarak: "Bu mut'a nikahıdır, onda hayır yoktur" demiştir.[4]

                          Aynî'nin belirttiğine göre, müddeti insan ömrünü aşacak kadar mesela 200 yıl diyerek uzun tutmak suretiyle, nikahın talaksız sona ermesi, karıkoca arasında mirasın olmaması gibi korkulan mahzurlu hususların bulunmayacağı tarzda bir mut'a caiz olur mu diye düşünülmüş ise de, cumhur bunu da caiz görmemiştir.[5] Netice olarak şunu söyleyeceğiz: Mut'a nikahını, bazı Şiîler hariç İslam uleması elbirlik reddetmiş, haram olduğunda icma etmiştir[6].

                          [1] Zürkani, Şerhu Muvatta, Mısır 1962, 4, 45

                          [2] İbnu Hacer, Fethu'l-Bari, Mısır 1959, 11, 70.

                          [3] Aynî, Umde 17, 246

                          [4] Nevevî, Şerhu Muslim 9, 182.

                          [5] Ayni a.g.e., 17, 246.

                          [6] Kasani, Bedai 2, 272-273; Şerbîni, el-Muğnî 3, 142.



                          Yorum


                            Ynt: Mut'a Nikahı ve Helal Oluşunun Delili

                            [quote author=gulistan_2 link=topic=1684.msg30841#msg30841 date=1243421640]
                            bu daha da ilginc...kuran bu nikahi yasaklamis, kimse duymamis...resulullah yasaklamis duymayanlar olmus...ebubekir yasaklamis yine duymayanlar olmus....ama ömer yasaklayinca duymayan tek kisi kalmamis yalnizca sii ömere muhalefeten dinini terketmeyi göze almis!!!
                            [/quote]

                            Şiî kitapların mut'a ile ilgili bahislerinde öyle pasajlara, fetvalara rastlanıyor ki, insanlık adına haya etmemek, iğrenmemek mümkün değil. Evli kadının bile, bir başka erkekle "Allah'ın kitabı ve Resulü'nün sünneti üzere (!)" mut'a yapmasına fetva verdirecek[[1] ruh hali nedir diye insan sormadan edemiyor. Bırakın İslamiyet'i, evlilik müessesesinin kudsiyetine inanmış hangi din, fıtratı bozulmamış hangi insan böyle bir fetvayı verebilir? Aslında, bu fetvayı verenler de düştükleri ifratın, yaptıkları işin iğrençliğinin farkındalar: Abdullah İbnu Umeyr, mut'aya fetva veren (!) Ebu Ca'fer'e sorar: "Kendi kadınların, kendi kızların, kızkardeşlerin, amcanın kızları mut'a yapsalar bu seni memnun eder mi?"Rivayet şöyle devam eder: "Ebu Ca'fer aleyhisselam kadınları ve amcasının kızları zikredilince yönünü çevirdi"[2]. Bir diğer rivayette Ebu'l-Hasen'in, bir kısım mevalisine (yardımcılarına) şöyle yazdığını görmekteyiz: "Mut'ada ısrar etmeyin, size sünneti ikame etmek düşer.[3] Odalıklarınız ve hür hanımlarınız varken mut'ayla meşgul olmayın; aksi takdirde, onlar sizleri inkar ederler, uzaklaşırlar, bunu emredene beddua ederler, bizlere lanet okurlar"[4]. Keza Ebu Abdillah'tan da: "Mut'ayı bırakın, ayıp iş yapmaktan haya etmiyor musunuz?" dediği rivayet edilmiştir.Ancak Kuleynî te'vili yapıştırır: "Bu yasak, ashabından ve ihvanlarından salih olanlara hamledilir"[5]. Yani havastan olanlara, salihlere ayıp; fakat avama, halka ayıp değil. Sünnî İslam'da, hadislerde böyle bir telakkiye rastlanmaz. "Ayıp" herkese ayıptır.

                            [1] Kuleyni, Furu s. 462; Tusi İstibsar 3, 152.

                            [2] Tusi, Tehzibu'l-Ahkam 7, 250-251

                            [3] Sünneti ikâmeden iki mâna çıkarmışlardır:

                            1- Mut'ayı bir kere yaparak sünneti yerine getirmek;

                            2- Mut'anın sünnet olduğunu kavl ile ikrar etmek, fakat bunu yapmak bir vecîbe değildir. Onu yaparak zarara düşmek gerekmez.

                            [4] Kuleyni Furu 5, 453

                            [5] A.e. aynı sayfa.

                            Yorum


                              Ynt: Mut'a Nikahı ve Helal Oluşunun Delili

                              insanlik fitratinda tek istifade, zaruret cocuk degildir...insanligin türlü halleri var...islamda her türlü hale cevap vermistir...hic bir durumda ihlasli insanlar caresiz birakilmamistir...ihlasi olmayanlar ise dinin her hükmünü kendi keyiflerince kullanmaktan cekinmemislerdir....

                              bu nikah yasaklanirsa ancak ve ancak ayet ile yasaklanir, diger bütün hükümler gibi...bir fikihta "hadis ayeti nesh eder" kaidesinin bulunmasi, bundan birsey degistrmez...

                              kardesim, gecin bunlari...ona bakarsaniz imam saffi gibi gene kabul görmüs bir sünni alimin fikhinda "zinadan olma kiziyla nikaha cevaz" oldugunu islamoglu söylüyor...evli kadinin muta yapmasi daha öncede sözkonusu oldu burada...böyle bir fetva var ise Allah verenlere lanet etsin, yok ise uyduranlara lanet etsin ve bunu uygulayan zaten lanetlidir...yeterlimi?

                              diyor ve sohbetten cekiliyorum


                              Biliyorsan buyur konus...konusta feyiz alsinlar...bilmiyorsan tut dilini seni bir adam saysinlar

                              Yorum


                                Ynt: Mut'a Nikahı ve Helal Oluşunun Delili

                                [quote author=Seyyah link=topic=1684.msg29486#msg29486 date=1243021410]
                                [quote author=arami link=topic=1684.msg29355#msg29355 date=1242983552]

                                ehli sünnet fıkhına göre muta yapan bir çifte had cezası uygulanmaz yazılmış. .

                                [/quote]
                                Ehli Sünnette muta diye bir kavram yoktur.

                                [/quote]

                                peki biri yaparsa cezası nedir?

                                Yorum

                                YUKARI ÇIK
                                Çalışıyor...
                                X