Ynt: SIRRI SALAT - Namazın sırrı ...
Bu cihetten, ehl-i ibadet, dikkatini toparlayabilmesi için genişliği insanın namaz kılabileceği kadar olan dar ve karanlık bir yerde namaz kılmalıdır. (39)
Elbette karanlık bir evde namaz kılmak konusunda buyurduğunun diğer günlük farizalar için sözkonusu edilmesi daha iyidir, çünkü namazı cemaatle kılmak müek-ked sünnetlerdendir. Hatta insan, namazı cemaatin sorumlulukları ve sırları ile kılarsa şeytanın burnuna (şeytanın burnunu sokmasına-çev.) rağmen hiçbir ibadette yapmadığı gibi kılar.
îlahî gaybî elin kendileriyle olduğu mü'minler toplulu¬ğunda ve onların kalblerinin biraraya gelmesinde eri küçük bir amelde bile görülen ruhî ve ma'nevî faydalar vardır; bunun yanısıra ondaki umumî ve içtimaî maslahat da gözönünde bulundurulmuştur. Hatta rekatların sayılarının hıfzını da başkalarına havale eden ve gönlü baştan ayağa Hakk'a ve O'na münacâta müteveccih kılan ehl-i münacât ve ashab-ı kalb açısından cemaatle namaz kılmak daha güzeldir.
Evet, başka farzlarda, halvet ve nefsin meşguliyetinin en az olduğu vakitler daha güzeldir.
Bilmek gerekir ki, kalbler oldukça çeşitlidir ve her birinin halleri vakitlere göre hayli muhtelif olmaktadır; öyleyse insanın tıpkı şifa veren bir tabib ve şefkatli bir hemşire gibi kalbini koruması ve durumuna bakarak, eğer halvet onun durumuna münasibse amelini halvetteyerine getirmesi, eğer halvette meşguliyet daha fazla oluyorsa açıkta ibadet etmesi lazımdır. Evvelde de ahirde de hamd Allah'adır.
39) Et-Tenbîhatu'1-Aliyye Alâ Vezaifı's-Salati'l Kalbiyye, Efâdât-i Şehid-i Sânî mecmuasında matbu, Sh. 110.
Bu cihetten, ehl-i ibadet, dikkatini toparlayabilmesi için genişliği insanın namaz kılabileceği kadar olan dar ve karanlık bir yerde namaz kılmalıdır. (39)
Elbette karanlık bir evde namaz kılmak konusunda buyurduğunun diğer günlük farizalar için sözkonusu edilmesi daha iyidir, çünkü namazı cemaatle kılmak müek-ked sünnetlerdendir. Hatta insan, namazı cemaatin sorumlulukları ve sırları ile kılarsa şeytanın burnuna (şeytanın burnunu sokmasına-çev.) rağmen hiçbir ibadette yapmadığı gibi kılar.
îlahî gaybî elin kendileriyle olduğu mü'minler toplulu¬ğunda ve onların kalblerinin biraraya gelmesinde eri küçük bir amelde bile görülen ruhî ve ma'nevî faydalar vardır; bunun yanısıra ondaki umumî ve içtimaî maslahat da gözönünde bulundurulmuştur. Hatta rekatların sayılarının hıfzını da başkalarına havale eden ve gönlü baştan ayağa Hakk'a ve O'na münacâta müteveccih kılan ehl-i münacât ve ashab-ı kalb açısından cemaatle namaz kılmak daha güzeldir.
Evet, başka farzlarda, halvet ve nefsin meşguliyetinin en az olduğu vakitler daha güzeldir.
Bilmek gerekir ki, kalbler oldukça çeşitlidir ve her birinin halleri vakitlere göre hayli muhtelif olmaktadır; öyleyse insanın tıpkı şifa veren bir tabib ve şefkatli bir hemşire gibi kalbini koruması ve durumuna bakarak, eğer halvet onun durumuna münasibse amelini halvetteyerine getirmesi, eğer halvette meşguliyet daha fazla oluyorsa açıkta ibadet etmesi lazımdır. Evvelde de ahirde de hamd Allah'adır.
39) Et-Tenbîhatu'1-Aliyye Alâ Vezaifı's-Salati'l Kalbiyye, Efâdât-i Şehid-i Sânî mecmuasında matbu, Sh. 110.
Yorum