Ynt: Vasiyetin İspatı (Yenilendi)
kardeşim sana yardım eden -veya en azından senin böyle düşündüğün- kişi her kimse beni tanıyan birisi olarak ona şunu söylemeni isterim: siz yemeniciler hadislerin senedlerine dikkat etmeyen, hadis ilminden anlamayan kişilersiniz fakat Elmeddin abim bu konuya kendisini öylesine vermiş birisidir ki, geceler uyurken bile bu konuları düşünmektedir.
senin burada bazı raviler hakkında verdiğim bilgilere itiraz etmen ve itiraz şeklin ise beni gerçekten güldürdü. şimdi sözde sana yardım eden o yemenicilerin nasıl cahil ve sahtekar olduğunu bir daha görürsün.
Muhammed bin Velid, Imam Cafer-i Sadik(as)’ in ogrencilerindendir. Evet, Muhammed bin Velid Sayrafi zayiftir. Fakat Muhammed bin Velid (Sayrafi degil) Imam(as)’ in ogrencilerinden ve ashabindandir. Burada yanlislik yapmissiniz, Muhammed bin Velid ve Muhammed bin Velid Sayrafi ayri kisilerdir. Rical ilminde, binlerce ravi isimleri vardir, ve bazen kişinin adı ve babasının adı yazilmaktadir. Ve bazi ravilerin isimleriyle ve baba isimleriyle benzerlikler mevcuttur. Rical alimleri, Muhammed bin Velid hakkinda anlatimina parantez koymuslardir.
Yukaridaki hadisin gercek ravisi kimmis gorelim:
11960-Muhammad bin AlWaleed bin Amaara:"Abu Raja, Kureys’ in hizmeticisi, Kufi, Imam Cafer-i Sadik’ in ashabindan ,Rijal AlSheikh(374).
11961-Muhammad bin AlWaleed(bin AlWaleed):
AlAnza,Abu AlFathel,Kufi, senedi ondan oldu Imam Cafer-i Sadik’ in ashabindan,Rijal AlSheikh(373).
11963:Muhammad Ibn AlWaleed Shabab AlSayrafi:
Sheikh Al Najashi:...(Muhammad Ibn Waleed AlSayrafi Sayar zayiftir
Resimde gordugunuz gibi dort tane İbn Al Waleed vardır.

Yukaridaki kaynakta goruntude(ابن وليد) ve (ابن وليد الصيرفي) isimleri gecmektedir. Fakat (ابن وليد) isimi olan Imam’ in ashabindan olan kisiydi. Fakat gordugunuz gibi (محمد ابن وليد الصيرفي (zayif olan sahis) soylenmemisdir, ancak yalnızca bahsedilen Imam’ in ashabindan olan محمد ابن وليد(ابن وليد) yani Muhammed bin Velid’ dir.
cevap:
1. ben zaten Saduk r.a'ın "Hisal" kitabıda yer alan bu hadisin metninde bir sorun görmüyorum. sen bu hadisi ve "Besair ed-Derecat" kitabında bir başka hadisi aktardın bende bunların metni hakkında konuştum ve hadisin metninde sizin iddanıza delil olacak en ufak bir şey olmadığını beyan ettim. istersen bu sözlerime tekrar baka bilirsin: http://www.velayet.com/Forum/vasiyet...7813#msg167813
hadislerin sıhhat durumu hakkında konuşmamın sebebi ise üzerine konuştuğumuz hadislerin durumu hakkında ek bilgi verme isteği idi.
2. "Hisal" kitabında ravi silsilesinde "Muhammed b. Velid" adı geçmektedir. farzedelim ki, ben bu ravinin "Muhammed b. Velid es-Seyrafi" olduğu konusunda hata veya sizin düşüncenizle kurnazlık yapmışım. peki ya siz burada adı geçen "Muhammed b. Velid" ile kastedilenin "Muhammed b. Velid b. Umare" oldğunu neye dayanarak söylüyorsunuz? hadisin senedinde "Muhammed b. Velid b. Umare" yazıyor mu ki siz ravinin bu kişi olduğunu zann ediyorsunuz?
3. rical kitabına tekrar baktığımda burada "Muhammed b. Velid"in "Muhammed b. Velid es-Seyrafi" değil "Muhammed b. Velid" olduğunu gördüm. ilk önce aceleci davranmıştım fakat şimdi tekrar baktığımda doğrunun Muhammed b. Velid olduğunu anladım. "itiraz edrek bunu nereden çıkardın" veya "bunu neye dayarak söylüyorsun?" derseniz sana yardım etmeğe çalışan o cahile şunu söylemeni tavsiye ederim: söylediğin gibi rical kitaplarından binlerce ravi vardır ve bazen aynı isimde bir kaç ravi ola bilmektedir. onların ayırt edile bilmesi için bir kaç yöntem vardır:
a) ravilerin lakabı, künyesi veya baba adları farklı ise bunun aracılığı ile.
b) ravilerin yer aldığı tabakaya göre.
bu senedde "Muhammed b. Velid" adlı ravi için bir lakab ve künye bildirilmemiş, dolayısı ile onun kimliğini tabakasına göre elde edeceğiz. "Hisal" kitabında sened nasıldı? şöyle:
Hammad b. Osman'ın tabakasında olup ondan rivayet eden Muhammed b. Velid ise hiç bir rical kaynak kitabında zikredilmemiş olan meçhul bir ravidir. Seyyid Ebul Kasım el-Hoi r.a onun biografisini "Mucem ricalil hadis", 18/325, 11957'de aktarmıştır. ve burada onun sika (güvenilir) veya zayıf olduğunu, veya sadece zikretmiş olan bir tek rical alimi bile aktarmamıştır.
4. sana sözde yardım eden yemenici hadis ilminde cahil olduğunu göstermektedir. Muhammed b. Velid b. Umare ile Muhammed b. Velid el-Kufi adlı 2 raviyi getirmekte ve "imam Cafer es-Sadık a.s'ın ashabındandır" sözünü kırmızı ile işaretlemektedir. yani bununla "bak ha bu adam senin idda ettiğinin aksine meçhul değil" demeye çalışıyor.
öncelikle bu arkadaşına söyle karar versin, hadisin senedinde geçen "Muhammed b. Velid" ile kimin kastedildiğini idda ediyor? Muhammed b. Velid b. Umare'nin mi yoksa Muhammed b. Velid el-Kufi'nin mi?
sonra bu arkadaşına şunu da söyle, imam Cafer es-Sadık a.s veya bir başka masumun a.s ashabından olmak insanı sika (güvenilir), faziletli, yüce değerli ve s. yapmamaktadır. örnek vereyim hemen: Ebu Hureyre de, Ebu Said el-Hudri de Rasulullah s.a.a'in ashabındandır ama Ebu Hureyre yalancı, Ebu Said el-Hudri ise sika (güvenilir), adil, yüce değerli bir kişidir. aynı şekilde Sehl b. Ziyad ile Muhammed b. Hasan es-Saffar ikiside imam Hasan el-Askeri a.s'ın ashabındandır ama Sehl b. Ziyad yalancı, zayıf ve gulat, es-Saffar ise sika (güvenilir)'dir. burada sizin aktarmış olduğunuz imam Cafer es-Sadık a.s'ın ashabından olan Muhammed b. Velid'lerin her ikisi de meçhuldür. Şeyh Cevheri bunlar hakkında diyor ki:
arkadaşına şunu söyle, diğer rical alimlerinin aksine Seyyid Hoi r.a diğer rical alimlerinin aksine her hangi bir ravinin biografisini işlerken onun için "meçhuldür" demez. Seyyid Hoi r.a kaynak olan rical kitaplarından (Rical Necaşi, Rical Tusi, Fihrist Tusi, Rical Keşşi, Rical ibni Ğadairi ve s.) ravi hakkıdaki beyanları aktarır. ve eğer bu aktardıkları içerisinde ravinin medhi, tevsiki veya tazyifi yoksa ravi meçhul addedilir. Şeyh Cevheri'nin "Müfid min mucem ricalil hadis" kitabı ise Seyyid Hoi r.a'ın kitabına dayanarak yazılmış bir kitaptır. arkadaşına "Müfid min mucem ricalil hadis" sözünün anlamını sor, o zaman daha iyi anlar durumu.
kardeşim sana yardım eden -veya en azından senin böyle düşündüğün- kişi her kimse beni tanıyan birisi olarak ona şunu söylemeni isterim: siz yemeniciler hadislerin senedlerine dikkat etmeyen, hadis ilminden anlamayan kişilersiniz fakat Elmeddin abim bu konuya kendisini öylesine vermiş birisidir ki, geceler uyurken bile bu konuları düşünmektedir.
senin burada bazı raviler hakkında verdiğim bilgilere itiraz etmen ve itiraz şeklin ise beni gerçekten güldürdü. şimdi sözde sana yardım eden o yemenicilerin nasıl cahil ve sahtekar olduğunu bir daha görürsün.
her iki hadisin asıl ve çevirileri:
حدثنا أبي رضي الله عنه قال: حدثنا محمد بن يحيى العطار، عن محمد ابن أحمد، عن محمد بن الوليد، عن حماد بن عثمان، عن الحارث بن المغيرة النصري قال: قلت لأبي عبد الله عليه السلام: بم يعرف صاحب هذا الامر؟ قال: بالسكينة والوقار والعلم والوصية
bana babam r.a anlattı, dedi ki: Muhammed b. Yahya el-Attar bana Muhammed b. Ahmed'den, o Muhammed b. Velid'den, o Hammad b. Osman'dan, o da Haris b. Muğire'den anlattı, dedi ki: Ebu Abdullah (imam Cafer es-Sadık a.s)'a dedim ki: "bu işin sahibi nasıl bilinir?" imam a.s dedi ki: "sakinlik, vakar, ilim ve vasiyet ile."
Saduk r.a, "Hisal", 1/200, hadis 12
حدثنا أبي رضي الله عنه قال: حدثنا محمد بن يحيى العطار، عن محمد ابن أحمد، عن محمد بن الوليد، عن حماد بن عثمان، عن الحارث بن المغيرة النصري قال: قلت لأبي عبد الله عليه السلام: بم يعرف صاحب هذا الامر؟ قال: بالسكينة والوقار والعلم والوصية
bana babam r.a anlattı, dedi ki: Muhammed b. Yahya el-Attar bana Muhammed b. Ahmed'den, o Muhammed b. Velid'den, o Hammad b. Osman'dan, o da Haris b. Muğire'den anlattı, dedi ki: Ebu Abdullah (imam Cafer es-Sadık a.s)'a dedim ki: "bu işin sahibi nasıl bilinir?" imam a.s dedi ki: "sakinlik, vakar, ilim ve vasiyet ile."
Saduk r.a, "Hisal", 1/200, hadis 12
Yukaridaki hadisin gercek ravisi kimmis gorelim:
11960-Muhammad bin AlWaleed bin Amaara:"Abu Raja, Kureys’ in hizmeticisi, Kufi, Imam Cafer-i Sadik’ in ashabindan ,Rijal AlSheikh(374).
11961-Muhammad bin AlWaleed(bin AlWaleed):
AlAnza,Abu AlFathel,Kufi, senedi ondan oldu Imam Cafer-i Sadik’ in ashabindan,Rijal AlSheikh(373).
11963:Muhammad Ibn AlWaleed Shabab AlSayrafi:
Sheikh Al Najashi:...(Muhammad Ibn Waleed AlSayrafi Sayar zayiftir
Resimde gordugunuz gibi dort tane İbn Al Waleed vardır.

Yukaridaki kaynakta goruntude(ابن وليد) ve (ابن وليد الصيرفي) isimleri gecmektedir. Fakat (ابن وليد) isimi olan Imam’ in ashabindan olan kisiydi. Fakat gordugunuz gibi (محمد ابن وليد الصيرفي (zayif olan sahis) soylenmemisdir, ancak yalnızca bahsedilen Imam’ in ashabindan olan محمد ابن وليد(ابن وليد) yani Muhammed bin Velid’ dir.
1. ben zaten Saduk r.a'ın "Hisal" kitabıda yer alan bu hadisin metninde bir sorun görmüyorum. sen bu hadisi ve "Besair ed-Derecat" kitabında bir başka hadisi aktardın bende bunların metni hakkında konuştum ve hadisin metninde sizin iddanıza delil olacak en ufak bir şey olmadığını beyan ettim. istersen bu sözlerime tekrar baka bilirsin: http://www.velayet.com/Forum/vasiyet...7813#msg167813
hadislerin sıhhat durumu hakkında konuşmamın sebebi ise üzerine konuştuğumuz hadislerin durumu hakkında ek bilgi verme isteği idi.
2. "Hisal" kitabında ravi silsilesinde "Muhammed b. Velid" adı geçmektedir. farzedelim ki, ben bu ravinin "Muhammed b. Velid es-Seyrafi" olduğu konusunda hata veya sizin düşüncenizle kurnazlık yapmışım. peki ya siz burada adı geçen "Muhammed b. Velid" ile kastedilenin "Muhammed b. Velid b. Umare" oldğunu neye dayanarak söylüyorsunuz? hadisin senedinde "Muhammed b. Velid b. Umare" yazıyor mu ki siz ravinin bu kişi olduğunu zann ediyorsunuz?
3. rical kitabına tekrar baktığımda burada "Muhammed b. Velid"in "Muhammed b. Velid es-Seyrafi" değil "Muhammed b. Velid" olduğunu gördüm. ilk önce aceleci davranmıştım fakat şimdi tekrar baktığımda doğrunun Muhammed b. Velid olduğunu anladım. "itiraz edrek bunu nereden çıkardın" veya "bunu neye dayarak söylüyorsun?" derseniz sana yardım etmeğe çalışan o cahile şunu söylemeni tavsiye ederim: söylediğin gibi rical kitaplarından binlerce ravi vardır ve bazen aynı isimde bir kaç ravi ola bilmektedir. onların ayırt edile bilmesi için bir kaç yöntem vardır:
a) ravilerin lakabı, künyesi veya baba adları farklı ise bunun aracılığı ile.
b) ravilerin yer aldığı tabakaya göre.
bu senedde "Muhammed b. Velid" adlı ravi için bir lakab ve künye bildirilmemiş, dolayısı ile onun kimliğini tabakasına göre elde edeceğiz. "Hisal" kitabında sened nasıldı? şöyle:
- [li]محمد ابن أحمد، عن محمد بن الوليد، عن حماد بن عثمان
Muhammed b. Velid Hammad b. Osman'dan[/li]
Hammad b. Osman'ın tabakasında olup ondan rivayet eden Muhammed b. Velid ise hiç bir rical kaynak kitabında zikredilmemiş olan meçhul bir ravidir. Seyyid Ebul Kasım el-Hoi r.a onun biografisini "Mucem ricalil hadis", 18/325, 11957'de aktarmıştır. ve burada onun sika (güvenilir) veya zayıf olduğunu, veya sadece zikretmiş olan bir tek rical alimi bile aktarmamıştır.
4. sana sözde yardım eden yemenici hadis ilminde cahil olduğunu göstermektedir. Muhammed b. Velid b. Umare ile Muhammed b. Velid el-Kufi adlı 2 raviyi getirmekte ve "imam Cafer es-Sadık a.s'ın ashabındandır" sözünü kırmızı ile işaretlemektedir. yani bununla "bak ha bu adam senin idda ettiğinin aksine meçhul değil" demeye çalışıyor.

öncelikle bu arkadaşına söyle karar versin, hadisin senedinde geçen "Muhammed b. Velid" ile kimin kastedildiğini idda ediyor? Muhammed b. Velid b. Umare'nin mi yoksa Muhammed b. Velid el-Kufi'nin mi?
sonra bu arkadaşına şunu da söyle, imam Cafer es-Sadık a.s veya bir başka masumun a.s ashabından olmak insanı sika (güvenilir), faziletli, yüce değerli ve s. yapmamaktadır. örnek vereyim hemen: Ebu Hureyre de, Ebu Said el-Hudri de Rasulullah s.a.a'in ashabındandır ama Ebu Hureyre yalancı, Ebu Said el-Hudri ise sika (güvenilir), adil, yüce değerli bir kişidir. aynı şekilde Sehl b. Ziyad ile Muhammed b. Hasan es-Saffar ikiside imam Hasan el-Askeri a.s'ın ashabındandır ama Sehl b. Ziyad yalancı, zayıf ve gulat, es-Saffar ise sika (güvenilir)'dir. burada sizin aktarmış olduğunuz imam Cafer es-Sadık a.s'ın ashabından olan Muhammed b. Velid'lerin her ikisi de meçhuldür. Şeyh Cevheri bunlar hakkında diyor ki:
- [li]محمد بن الوليد بن عمارة: أبو رجاء، مولى قريش، كوفي - من أصحاب الصادق (ع) - مجهول
Muhammed b. Velid b. Umare, Ebu Reca, Kureyş'in mevalisi, Kufeli, es-Sadık a.s'ın ashabındandır ve meçhuldür.
محمد بن الوليد " ابن الوليد ": العنزي أبو الفضل كوفي - أسند عنه - من أصحاب الصادق (ع) - مجهول
Muhammed b. Velid el-Anzi, Ebu Fazıl el-Kufi, es-Sadık a.s'ın ashabındandır, meçhuldür.
Şeyh Cevheri, "Müfid min mucem ricalil hadis", sayfa 586, 11960 ve 11961-ci ravi[/li]
arkadaşına şunu söyle, diğer rical alimlerinin aksine Seyyid Hoi r.a diğer rical alimlerinin aksine her hangi bir ravinin biografisini işlerken onun için "meçhuldür" demez. Seyyid Hoi r.a kaynak olan rical kitaplarından (Rical Necaşi, Rical Tusi, Fihrist Tusi, Rical Keşşi, Rical ibni Ğadairi ve s.) ravi hakkıdaki beyanları aktarır. ve eğer bu aktardıkları içerisinde ravinin medhi, tevsiki veya tazyifi yoksa ravi meçhul addedilir. Şeyh Cevheri'nin "Müfid min mucem ricalil hadis" kitabı ise Seyyid Hoi r.a'ın kitabına dayanarak yazılmış bir kitaptır. arkadaşına "Müfid min mucem ricalil hadis" sözünün anlamını sor, o zaman daha iyi anlar durumu.
Yorum