Ynt: İmamların masumluğu meselesi
peki...
peygamberlerin masumluğu konusuyla başlayalım.
soru:
peygamberlerin masumluğunun sınırı nedir.? mutlak masummudurlar yoksa ufak tefek hataları varmıdır?
benim bu konudaki fikrimi özetleyen bir pasaj:
İblis dediği yollardan Adem'e yaklaştı, sonsuzluk ağacı (Şecerei-Huld) olarak tavsif ettiği bitkiye yaklaşmasını, ondan tatmasını sağladı. Adem ve eşi için iyilikte bulunduğuna yemin etti. Allah Adem'e "buyruğu dışına niçin çıktığını" sorduğında O, işlediği cürmün vehametini kavramıştı. İblis'in Şecere-i Huld vadi altında yatan intikamını fıkhedememişti. Kimi bilginler bu yanılgının O'nun risalet öncesi hayatında vuku bulduğunu bu nedenle Rasullerin masumiyeti ilkesini delmediğini söylerler. Bu yanılgı, Rasuller'in de imtihan alanı içinde olduğunu bilen mü'minler nezdinde onların masumiyetini düşürmeyecektir. Masum olan Risalet Kurumunun kendisidir. Sonraki izleyicileri için birer usve olan Elçilerin hataları içtihadi dahi olsa düzeltilmeye muhtaçtır. Onlar da imtihan alanı içinde sınandılar. Biyografileri, yanlışlarının üzeri çizilip doğruları gösterilmiş olarak sonraki kuşaklara miras olarak bırakıldı. Allah Kitabı'nda kendilerine selam ettiği, övgülerle bezediği bu salih kullarının yanılgılarını sukutla geçiştirerek aktarmadı. Çünkü yanılgı, bazen fıkhedememe insan/ kul olmanın bir tezahürü idi, düzeltilmişlikleri ise rasul yönlerinin...
peki...
peygamberlerin masumluğu konusuyla başlayalım.
soru:
peygamberlerin masumluğunun sınırı nedir.? mutlak masummudurlar yoksa ufak tefek hataları varmıdır?
benim bu konudaki fikrimi özetleyen bir pasaj:
İblis dediği yollardan Adem'e yaklaştı, sonsuzluk ağacı (Şecerei-Huld) olarak tavsif ettiği bitkiye yaklaşmasını, ondan tatmasını sağladı. Adem ve eşi için iyilikte bulunduğuna yemin etti. Allah Adem'e "buyruğu dışına niçin çıktığını" sorduğında O, işlediği cürmün vehametini kavramıştı. İblis'in Şecere-i Huld vadi altında yatan intikamını fıkhedememişti. Kimi bilginler bu yanılgının O'nun risalet öncesi hayatında vuku bulduğunu bu nedenle Rasullerin masumiyeti ilkesini delmediğini söylerler. Bu yanılgı, Rasuller'in de imtihan alanı içinde olduğunu bilen mü'minler nezdinde onların masumiyetini düşürmeyecektir. Masum olan Risalet Kurumunun kendisidir. Sonraki izleyicileri için birer usve olan Elçilerin hataları içtihadi dahi olsa düzeltilmeye muhtaçtır. Onlar da imtihan alanı içinde sınandılar. Biyografileri, yanlışlarının üzeri çizilip doğruları gösterilmiş olarak sonraki kuşaklara miras olarak bırakıldı. Allah Kitabı'nda kendilerine selam ettiği, övgülerle bezediği bu salih kullarının yanılgılarını sukutla geçiştirerek aktarmadı. Çünkü yanılgı, bazen fıkhedememe insan/ kul olmanın bir tezahürü idi, düzeltilmişlikleri ise rasul yönlerinin...
Yorum