BİSMİLLAHİR RAHMANİR RAHİM
HAMD OLSUN ALEMLERİN RABBİNE
VE SELAM OLSUN MEVLAMIZ MUHAMMEDE VE TERTEMİZ EHLİ BEYTİNE
bundan sonra... son zamanlarda nasibilerin üzerinde çok ciddiyetle çalıştıkları konulardan birisi Ehli Beyt imamları a.s'ın sahabeleri olan Zürare, Cabir, Muhammed b. Müslim, Hişam b. Salim, Hişam b. Hakem ve benzeri raviler hakkında şüpheler ortaya atmaktadır. inşaAllah bu başlık altında bu sahabelerden Zurare r.a hakkında ortaya atılan şüphelere cevap vereceğiz.HAMD OLSUN ALEMLERİN RABBİNE
VE SELAM OLSUN MEVLAMIZ MUHAMMEDE VE TERTEMİZ EHLİ BEYTİNE
Zurare r.a ve diğer sahabeler hakkındaki zemmedici rivayetler "Rical el-Keşşi" kitabında varid olmuştur ki, bunun sebebi Keşşi r.a'ın her hangi bir ravi hakkındaki tüm bilgileri zemmedici veya medhedici olduğu ayırımı yapmadan bir araya toplama yöntemidir. Zurare hakkındaki zemmedici rivayetler 3 kısımdır:
1. imam Cafer es-Sadık a.s tarafından Zurare'nin yerildiğini, lanetlendiğini bildiren hadisler.
2. Zurare'nin imam Cafer es-Sadık a.s hakkında menfi düşünceler taşıdığı yönündeki hadisler.
3. Zurare'nin imam Musa Kazım a.s'ın imametine şüphe ettiğini bildiren hadisler.
biz şimdilik bunlara derli toplu şekilde değilde malum bazı nasibi sitelerinde ortaya atılanlarına cevap vereceğiz. inşaAllah daha sonra fırsat oldukca bu konuyu düzenleyeceğiz.
nasibi diyor ki:
- [li]زرارة قال: (سألت أبا عبد الله عن التشهد .. قلت التحيات والصلوات .. فسألته عن التشهد فقال كمثله، قال: التحيات والصلوات، فلما خرجت ضرطت في لحيته وقلت: لا يفلح أبداً) (رجال الكشي 142).
Zürare naklediyor ki: “Caferi Sadik (a.s)-a teşehhüt hakkinda sordum ve o, şöyle cevap verdi: “Ettehiyatu vas-salavatu….” Ben
yine teşehhüt hakkinda sordum ve o, yine şöyle cevap verdi: “Ettehiyatu vas-salavatu….” Ben oranı terkeden zaman onun sakalina hava yeli sesi (gaz) biraktım ve ona dedim ki: “Biz senden hiç bir zaman hayir götürmeyeceğiz.” ("Rical el-Keşşi", sayfa.142)[/li]
- [li]يوسف قال حدثني علي بن أحمد بن بقاح، عن عمه، عن زرارة، قال : سألت أبا عبد الله (عليه السلام) عن التشهد فقال أشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له و أشهد أن محمدا عبده و رسوله، قلت التحيات الصلوات قال التحيات و الصلوات، فلما خرجت قلت إن لقيته لأسألنه غدا، فسألته من الغد عن التشهد فقال كمثل ذلك، قلت التحيات و الصلوات قال التحيات و الصلوات، قلت ألقاه بعد يوم لأسألنه غدا، فسألته عن التشهد فقال كمثله، قلت التحيات و الصلوات قال التحيات و الصلوات، فلما خرجت ضرطت في لحيته و قلت لا يفلح أبدا
Yusuf dedi ki: bana Ali b. Ahmed b. Bekkah amcasından, o da Zurare'den şöyle rivayet etti:
Keşşi r.a, "Rical", 2/159[/li]
bu hadisin senedinde işaretlediğim üç ravi (Yusuf, Ali b. Ahmed ve onun amcası) sebebinden hadis zayıftır. şimdi bu 3 ravi hakkında bilgi veriyoruz:
1. Yusuf (يوسف): zayıf bir ravidir, Şeyh Tusi, Allame Hilli ve Erdebili onun zayıf olduğunu söylemiştirler:
Şeyh Tusi r.a, "İhtiyaru marifet er-Rical", 1/379
Allame Hilli r.a, "Hulasa", sayfa 265
Erdebili r.a, "Cami er-Ruvat", 2/352
2-3. Ali b. Ahmed b. Bekkah ve amcası: her ikisi meçhuldür, Şia rical kitaplarında onlar hakkında bilgi yoktur.
Seyyid Ebul Kasım el-Hoi r.a bu hadis hakkında diyor ki:
- [li]ولا سيما أنّ رواةالرواية بأجمعهم مجاهيل
rivayetin tüm ravileri meçhuldür.
Seyyid Ebul Kasım el-Hoi r.a, "Mucem ricalil hadis", 4671-ci ravi[/li]
nasibi şöyle devam ediyor:
İmam Cafer arkadaşlarinin birinden sordu: “Zürare ile ne zaman görüştün?” O da kaç gündür onu görmediğini söyledi. Sonra imam ona dedi: “İşin olmasın, hastaysa yanına gitme ve ölmüşse cenzasine katilma!” O, imamın sözüne şaşirarak sordu: “Zürareninmi?” İmam ise cevabinda şöyle söyledi: “Evet, Zürare yagudilerden, hristianlardan ve “Allah üçün üçüncüsüdür” diyenlerden de kötü adamdır.” (Ricalul-Keşşi sayfa.142, “İhtiyaru marifetur-ricalil-maruf bi ricalil-keşşi” 2/237)
- [li]محمد بن أحمد عن محمد بن عيسى، عن علي بن الحكم، عن بعض رجاله، عن أبي عبد الله (عليه السلام) قال، : دخلت عليه فقال متى عهدك بزرارة قال، قلت ما رأيته منذ أيام، قال لا تبال و إن مرض فلا تعده و إن مات فلا تشهد جنازته قال، قلت زرارة متعجبا مما قال، قال نعم زرارة، زرارة شر من اليهود و النصارى و من قال إن مع الله ثالث ثلاثة
Muhammed b. Ahmed Muhammed b. İsa'dan, o Ali b. Hakem'den, o bazı ricalinden, o da Ebu Abdullah (imam Cafer es-Sadık a.s)'dan şöyle rivayet etmiştir:
Keşşi r.a, "Rical", [/li]
hadisin senedinde kırmızı ile işaretlediğim gibi Ali b. Hakem'in bu rivayeti kendisinden aktarmış olduğu "bazı ricalin" kimliği meçhuldür. Seyyid Ebul Kasım el-Hoi r.a hadis hakkında diyor ki:
- [li]أقول: هذه الرواية تزيد على سابقتها بالارسال
derim ki: "bu rivayet önceki rivayet hakkında söylediğimize (Ahmed b. Muhammed'in meçhul olmasına) ek olarak mürseldir"
Seyyid Ebul Kasım el-Hoi r.a, "Mucem ricalil hadis", 4671-ci ravi[/li]
yine Ebu Galib Zerari r.a bu hadis hakkında diyor ki:
- [li]قلت وهو ضعيف سندا بالارسال
derim ki: bu irsal sebebinden zayıf bir sened'dir.
Ebu Galib Zerari, "Tarihi Al-i Zurare", 61-ci sayfa[/li]
nasibi devam ediyor:
Gördüğünüz resim,Şii Şeyh Tusinin “Ihtiyar Marifatul Rical” isimli kitabinin 170-ci sayfasidir ve bu sayfada şu sözler geçmekte: Ebu Abdullah(a.s) dedi:”Allah Bureydeye ve Zurarehe lanet etsin”
- [li]حدثني حمدويه، قال: حدثني محمدبن عيسى، عن يونس، عن مسمع كردين أبي سيار، قال: سمعت أبا عبدالله عليه السلام يقول: لعن الله بريدا ولعن الله زرارة
Hamdaveyh bana anlattı ve dedi ki: bana Muhammed b. İsa anlattı ve dedi ki: bana Yunus b. Abdurrahman Ebu Seyyar'dan anlattı ve dedi ki: Ebu Abdullah (imam Cafer es-Sadık a.s)'ın şöyle dediğini duydum: "Allah Bureyde ve Zurare'ye lanet etsin"
Keşşi r.a, "Rical", [/li]
hadisin senedinde kırmızı ile işaretlediğim gibi Yunus b. Abdurrahman Ebu Seyyar'dan vasıtasız olarak rivayet etmiştir. rivayet mürseldir, çünkü Yunus b. Abdurrahman r.a'ın Ebu Seyyar r.a'la görüşmemiş ve ondan rivayet etmemiştir.
Yorum