Öncelikle caferilerin hadislere, kurana, şeriata yaklaşımında buzdağının sadece üst kısmını göstererek son 2-3 haftadır beni araştırmaya sevk eden ve alt kısmını da görmeme vesile olan 3-5 kişiye teşekkür ederim.(Allah razı olsun diyemicem, razı olacağını pek sanmıyorum). Araştırdığım kadarı ile şimdilik hadis inancı ile ilgili bulgularımı paylaşıcam. Daha sonra Kuran , şeriat, nübüvvet, imamet vb konularındaki buzdağının altta kalan kısımlarını da teker teker paylaşıcam.
USUL-U KÂFİ, yazan: Sigatul İslam Ebu Cafer Muhammed b. Yakub b. İshak el Kuleyni (öl.h.329), 1. Cilt, Dar’ul Hikem Yayınları: 1 Baskı Mart 2002
El-Kâfi’deki hadislerin tamımı 16199’dur, Türkçeye çevrilen birinci ciltte ise 1441 hadis bulunmaktadır, bu hadislerin de çogunlugu İmametle ilgili oldugundan çesit olarak fazla bir konu içermemektedir, söyle ki;
El-Kuleyni için söyle demektedirler: “Muhammed Taki el-Meclisi sunları söyler :
Dogrusu bizim zehabın âlimleri arasında onun gibi birisi yoktu. Onun aktardıgı rivayetleri inceleyen, kitaplarının bilgi tertibini irdeleyen herkes bilir ki, o, Allah tarafından teyid edilmis biridir. (Usul-u Kâfi/Önsöz sayfa III.)
Kâfi (yeterli) kelimesinin mensei konusunda söyle diyorlar: “Yüce Allah, bu kitabıyirmi senede yazmasını müyesser kıldı. Dünyanın çesitli bölgelerindeki Sii Müslümanlar kendileri için dinin her alanında yeterli (Kâfi) gelecek bir kitap yazmasını istiyorlardı. Çünkü Kuleyni, görüs alısverisinde bulunacagı, müzakere edecegi, ilmine güvenilen zatla görüsüyordu.
Bazı âlimler, Kuleyni’nin el-Kâfi’yi İmam Kâim (Mehdi aleyhisselam)’a arzettigi ve İmamın da bu eserin güzel oldugunu belirttigi ve << Sia’mız için kâfidir>>. dedigi inancındadırlar. (Ravdatu’l Cennat sh.533)” (Usul-u Kâfi/Önsöz sayfa XI.)
Böylece, Sii inancına göre “hem Allah’ın, hem de Mehdi’nin onayladıgı bir kitapla karsı karsıya oldugumuzu görmüs oluruz“.
Doğrudan vahy aldığını iddia edemeyen kişilerin başvurduğu bir yöntemdir bu. ("bunu ben yazmadım Allah tarafından bana yazdırıldı" diyen said nursi gibi, celaleddin rumi gibi, ibni arabi gibi kişiler sık başvurur bu yönteme) bu yöntemle hedeflenen gaye ise yazdıkları kitaplara itirazların önüne geçmektir. öyle ya allah tarafından yazdırıldığına inanılan ya da allahın onayının olduğu düşünülen kitapları kim eleştirme cürretinde bulunabilir?
[size=12pt](NOT: ÜYEMİZ M. MÜLKİYE BAŞLIĞI İMAMİYE ŞİASININ HADİS ANLAYIŞI (El-kafi'de çelişkiler) ŞEKLİNDE AÇMIŞTI. BİZ İSE BAŞLIĞIN İÇERİĞİNİ ONUN İDDİALARININ TERSİNE ÇEVİRDİK. VE BAŞLIĞIN NETTE İÇERİĞİNE UYGUN, MEKTEBİMİZE ZARAR VERMEYECEK ŞEKİLDE GÖRÜNMESİ AMACIYLA KONUYA UYGUN ŞEKİLDE DEĞİŞTİRDİK. Qom_u_aşk)
USUL-U KÂFİ, yazan: Sigatul İslam Ebu Cafer Muhammed b. Yakub b. İshak el Kuleyni (öl.h.329), 1. Cilt, Dar’ul Hikem Yayınları: 1 Baskı Mart 2002
El-Kâfi’deki hadislerin tamımı 16199’dur, Türkçeye çevrilen birinci ciltte ise 1441 hadis bulunmaktadır, bu hadislerin de çogunlugu İmametle ilgili oldugundan çesit olarak fazla bir konu içermemektedir, söyle ki;
El-Kuleyni için söyle demektedirler: “Muhammed Taki el-Meclisi sunları söyler :
Dogrusu bizim zehabın âlimleri arasında onun gibi birisi yoktu. Onun aktardıgı rivayetleri inceleyen, kitaplarının bilgi tertibini irdeleyen herkes bilir ki, o, Allah tarafından teyid edilmis biridir. (Usul-u Kâfi/Önsöz sayfa III.)
Kâfi (yeterli) kelimesinin mensei konusunda söyle diyorlar: “Yüce Allah, bu kitabıyirmi senede yazmasını müyesser kıldı. Dünyanın çesitli bölgelerindeki Sii Müslümanlar kendileri için dinin her alanında yeterli (Kâfi) gelecek bir kitap yazmasını istiyorlardı. Çünkü Kuleyni, görüs alısverisinde bulunacagı, müzakere edecegi, ilmine güvenilen zatla görüsüyordu.
Bazı âlimler, Kuleyni’nin el-Kâfi’yi İmam Kâim (Mehdi aleyhisselam)’a arzettigi ve İmamın da bu eserin güzel oldugunu belirttigi ve << Sia’mız için kâfidir>>. dedigi inancındadırlar. (Ravdatu’l Cennat sh.533)” (Usul-u Kâfi/Önsöz sayfa XI.)
Böylece, Sii inancına göre “hem Allah’ın, hem de Mehdi’nin onayladıgı bir kitapla karsı karsıya oldugumuzu görmüs oluruz“.
Doğrudan vahy aldığını iddia edemeyen kişilerin başvurduğu bir yöntemdir bu. ("bunu ben yazmadım Allah tarafından bana yazdırıldı" diyen said nursi gibi, celaleddin rumi gibi, ibni arabi gibi kişiler sık başvurur bu yönteme) bu yöntemle hedeflenen gaye ise yazdıkları kitaplara itirazların önüne geçmektir. öyle ya allah tarafından yazdırıldığına inanılan ya da allahın onayının olduğu düşünülen kitapları kim eleştirme cürretinde bulunabilir?
[size=12pt](NOT: ÜYEMİZ M. MÜLKİYE BAŞLIĞI İMAMİYE ŞİASININ HADİS ANLAYIŞI (El-kafi'de çelişkiler) ŞEKLİNDE AÇMIŞTI. BİZ İSE BAŞLIĞIN İÇERİĞİNİ ONUN İDDİALARININ TERSİNE ÇEVİRDİK. VE BAŞLIĞIN NETTE İÇERİĞİNE UYGUN, MEKTEBİMİZE ZARAR VERMEYECEK ŞEKİLDE GÖRÜNMESİ AMACIYLA KONUYA UYGUN ŞEKİLDE DEĞİŞTİRDİK. Qom_u_aşk)
Yorum