Eski ahit, cesitli türlerde ve farkli uzunluklarda olup; sözlü rivayetten hareket edilerek, dokuz asirdan fazla bir zamanda, müteaddit lisanlarda yazilmis olan eserler külliyati demektir. bu eserlerin cogu, bazen birbirinden cok uzak dönemlerde, olaylara ya da özel zaruretlere bagli olarak düzeltilmis ve tamamlanmistir
Muhtemelen bu zengin edebiyatin ortaya cikmasi, israil kralliginin baslarinda, isa'dan önce 11. asra dogru olmustur. bu dönem kralin cevresinde bulunup, faaliyetleri yaziya inhisar etmeyen, birtakim kültürlü kisilerden ibaret olan "katipler" kitlesinin zuhur ettigi bir dönemdir. gecen bölümde zikrolunan ve yaziya gecirilmesinde özel bir gaye ve fayda bulunan, az sayidaki kismi ilk metinler, bu dönemden kalmis olabilirler. yukarida zikrettigimiz bazi nesideler, Hz. Yakub'un ve Hz. Musa'nin Allahtan naklen söyledikleri sözler, on emir ve genellikle henüz hukuk tesekkül etmeden dini bir gelenek kran tesrii metinler. bütün bu tür metinler, eski ahitin muhtelif kitaplarinda, suraya buraya dagilmis parcalari teskil ederler.
Hz. Musa'ya nisbet edilen ilk bes kitabin temel unsurunu olusturacak olan pentateuque'ün Yahvist (tanri bu metinde Yahve diye adlandirildigi icin metine de bu ad verilmistir) metninin yazilmasi, biraz daha sonra, muhtemelen isadan önce 10. asirdadir. daha sonra bu metne Elohist (bu metinde tanriya elohim denilmistir) ve sacerdotale ( bu metin kudus mabedindeki din adamlarindan gelen rivayettir) denilen rivayetler ilave olunacaktir. bastaki Yahvist metin, dünyanin baslangicina dair durumlari ve Hz. Yakubun vefatina kadar olan hadiseleri ele alir. bu metin güney kralligindan (juda) yayilir.
isadan önceki 9. yüzyilin sonunda, 8. yüzyilin ortasinda kuzey kralliginda (israilde), elimizde kitaplari bulunan Elie ve Elisee ile bir nebevi davet dalgasi olusur ve yayilir. bu ayni zamanda pentateuque'ün yahvist metnine göre, daha sinirli bir devreyi icine alan Elohist metnin yazildigi dönemdir. Elohist metin sadece Hz. ibrahim, Hz. yakub ve Hz. Yusufa ait olaylara inhisar etmektedir. keza Yesu (josue) ve hakimler (juges) kitaplari da bu döneme aittirler.
isadan önce 8. yüzyil, yazar peygamberlerin asridir. israil kralliginda Amos ve Hosea (osee), juda'da ise isaya (isaie) ve mika (michee).
isadan önce 721'de samiriyenin alinmasi, israil kralligina son verir. yehuda kralligi, onun dini mirasina sahip olur. Pentateuque'ün Yahvist ve Elohist metinlerinin bir tek kitap halinde kaynasmasi özelligini ortaya koyar Proverbes mecmuasi, bu dönemden kalmis olmalidir; böylece tevrat meydana gelir. tesniye kitabinin yazilisi da bu dönemde yer almis olmalidir.
isadan önce 7. yüzyilin ikinci yarisinda Yosiya (josias)'in saltanati, peygamber yeremyanin davetinin baslangic devresine rastlar. fakat bu peygamberin eseri, kesin seklini ancak bir asir sonra alacaktir.
isadan önce 598 yilinda vaki olan ilk babil sürgününde önce Tsefanya (sophonie), hanum ve habakkuk (habacuc)'un davetleri yer almistir. bu ilk sürgün esnasinda hezekiel de (ezechiel) peygamberlik davetini yaymistir. bundan sonra isadan önce 587 yilinda kudüsün düsmesi, ikinci sürgün döneminin baslangicini teskil edecek ve bu sürgün isadan önce 538'e kadar sürecektir
Muhtemelen bu zengin edebiyatin ortaya cikmasi, israil kralliginin baslarinda, isa'dan önce 11. asra dogru olmustur. bu dönem kralin cevresinde bulunup, faaliyetleri yaziya inhisar etmeyen, birtakim kültürlü kisilerden ibaret olan "katipler" kitlesinin zuhur ettigi bir dönemdir. gecen bölümde zikrolunan ve yaziya gecirilmesinde özel bir gaye ve fayda bulunan, az sayidaki kismi ilk metinler, bu dönemden kalmis olabilirler. yukarida zikrettigimiz bazi nesideler, Hz. Yakub'un ve Hz. Musa'nin Allahtan naklen söyledikleri sözler, on emir ve genellikle henüz hukuk tesekkül etmeden dini bir gelenek kran tesrii metinler. bütün bu tür metinler, eski ahitin muhtelif kitaplarinda, suraya buraya dagilmis parcalari teskil ederler.
Hz. Musa'ya nisbet edilen ilk bes kitabin temel unsurunu olusturacak olan pentateuque'ün Yahvist (tanri bu metinde Yahve diye adlandirildigi icin metine de bu ad verilmistir) metninin yazilmasi, biraz daha sonra, muhtemelen isadan önce 10. asirdadir. daha sonra bu metne Elohist (bu metinde tanriya elohim denilmistir) ve sacerdotale ( bu metin kudus mabedindeki din adamlarindan gelen rivayettir) denilen rivayetler ilave olunacaktir. bastaki Yahvist metin, dünyanin baslangicina dair durumlari ve Hz. Yakubun vefatina kadar olan hadiseleri ele alir. bu metin güney kralligindan (juda) yayilir.
isadan önceki 9. yüzyilin sonunda, 8. yüzyilin ortasinda kuzey kralliginda (israilde), elimizde kitaplari bulunan Elie ve Elisee ile bir nebevi davet dalgasi olusur ve yayilir. bu ayni zamanda pentateuque'ün yahvist metnine göre, daha sinirli bir devreyi icine alan Elohist metnin yazildigi dönemdir. Elohist metin sadece Hz. ibrahim, Hz. yakub ve Hz. Yusufa ait olaylara inhisar etmektedir. keza Yesu (josue) ve hakimler (juges) kitaplari da bu döneme aittirler.
isadan önce 8. yüzyil, yazar peygamberlerin asridir. israil kralliginda Amos ve Hosea (osee), juda'da ise isaya (isaie) ve mika (michee).
isadan önce 721'de samiriyenin alinmasi, israil kralligina son verir. yehuda kralligi, onun dini mirasina sahip olur. Pentateuque'ün Yahvist ve Elohist metinlerinin bir tek kitap halinde kaynasmasi özelligini ortaya koyar Proverbes mecmuasi, bu dönemden kalmis olmalidir; böylece tevrat meydana gelir. tesniye kitabinin yazilisi da bu dönemde yer almis olmalidir.
isadan önce 7. yüzyilin ikinci yarisinda Yosiya (josias)'in saltanati, peygamber yeremyanin davetinin baslangic devresine rastlar. fakat bu peygamberin eseri, kesin seklini ancak bir asir sonra alacaktir.
isadan önce 598 yilinda vaki olan ilk babil sürgününde önce Tsefanya (sophonie), hanum ve habakkuk (habacuc)'un davetleri yer almistir. bu ilk sürgün esnasinda hezekiel de (ezechiel) peygamberlik davetini yaymistir. bundan sonra isadan önce 587 yilinda kudüsün düsmesi, ikinci sürgün döneminin baslangicini teskil edecek ve bu sürgün isadan önce 538'e kadar sürecektir
Yorum