Gerci laiklik dinin devlet islerine, devletinde din islerine karismamasi anlamina gelirse de dinifaaliyetler, devlet müesseselerini, halkin medeni hayata uygun yasamasini, ferdin iktisadi hayatta gelismesini, dinamizmini vatanin menfaatine aykiri olan kanaatlarla uyusturuyor ve milli birligi dinli, dinsiz diye bozmak icin tahrik vasitasi larak kullaniyorsa T.B.M.Meclisi, devletin emniyetini, ammenin intzam ve selametini temin icin kanun koymasi zaruridir. din bakimindan da büyük millet meclisi icma-i ümmet yetkisine sahiptir. esasen laiklik, devletin dini teröre karsi istiklali icin ortaya atilmistir.
nitekim din veya dinle ilgili oldugu icin dokunulmaz, karisilmaz denilen su dini reformalar T.B.M.Meclisinden cikan kanunlarla vücut bulmus ve türkiyeyi bati milletler camiasinin serefli bir varligi haline getirmistir.
3 mart 1924 tarihli kanunla halifelik kaldirilmistir.
429 sayili kanunla islam dininin en büyük otoritesi sayilan seyhülislamlik ve onun yerine konulan seriyye vekaleti lagvedilmistir.
easlarini kuran ayetlerinden alan seriat yerine 1926 yilinda laik esaslara dayanan medeni kanun kabul edilmistir. 3 mart 1924 te kabl edilen tevhidi tedrisat kanunu ile ögretim müesseseleri birlestirilmis, gericiligin, arapciligin karargahi olan medreseler kaldirilmistir. hepsinde, mübarek mukaddesat sanilan ve fakat türk milletinin muasir medeniyet seviyesine ulasmasini engeleye mesela tekkeler, zaviyeler, üfürükcülük, muskacilik, arap harfleri, dini kilikla dolasmak gibi dini hayatta yapilan reformlar hep ama hep kanunla olmustur. bu sebeple dini hayatimizda milli, medeni, ilmi esaslarla celisen faktörleri kanunla kaldirmak hepiniz ve hepimiz icin vatani bir vecibedir. bu kanun ayni zamanda kalkinmamiizi hizlandirmak icin dinden fayda saglayacak, dini hayatimizda ödev alan kadroyu bu ugurda en verimli elemanlar haline getirecektir. bu sebepten dinimizde reform kanununu cikarmak laiklige aykiri degil, türk tarhine (atatürk devrimleri gibi) yeni bir seref yaratici olacaktir.
nitekim din veya dinle ilgili oldugu icin dokunulmaz, karisilmaz denilen su dini reformalar T.B.M.Meclisinden cikan kanunlarla vücut bulmus ve türkiyeyi bati milletler camiasinin serefli bir varligi haline getirmistir.
3 mart 1924 tarihli kanunla halifelik kaldirilmistir.
429 sayili kanunla islam dininin en büyük otoritesi sayilan seyhülislamlik ve onun yerine konulan seriyye vekaleti lagvedilmistir.
easlarini kuran ayetlerinden alan seriat yerine 1926 yilinda laik esaslara dayanan medeni kanun kabul edilmistir. 3 mart 1924 te kabl edilen tevhidi tedrisat kanunu ile ögretim müesseseleri birlestirilmis, gericiligin, arapciligin karargahi olan medreseler kaldirilmistir. hepsinde, mübarek mukaddesat sanilan ve fakat türk milletinin muasir medeniyet seviyesine ulasmasini engeleye mesela tekkeler, zaviyeler, üfürükcülük, muskacilik, arap harfleri, dini kilikla dolasmak gibi dini hayatta yapilan reformlar hep ama hep kanunla olmustur. bu sebeple dini hayatimizda milli, medeni, ilmi esaslarla celisen faktörleri kanunla kaldirmak hepiniz ve hepimiz icin vatani bir vecibedir. bu kanun ayni zamanda kalkinmamiizi hizlandirmak icin dinden fayda saglayacak, dini hayatimizda ödev alan kadroyu bu ugurda en verimli elemanlar haline getirecektir. bu sebepten dinimizde reform kanununu cikarmak laiklige aykiri degil, türk tarhine (atatürk devrimleri gibi) yeni bir seref yaratici olacaktir.
Yorum