GADİR-! HUM MESELESt
Doç. Dr. Cemal SOFUOGLU
Şia'nın doğuşu ile ilgilencnlerin ilk karşılaştıklan meselc Gadir-i
Hum'dur. Gadir-i Hum, Mekke ile Medine arasında Cuhfe yakınlarında
bir yerdir!. F.R. Buhl, Cuhfc'den 2-3 mil mesafede bataklık bir yer
olduğunu, hataklığı kuşatan kesif bir ağaçlık bulunduğunu kaydediyorı.
Şii rivayetlere göre, Hz. Peygamber Veda Haccı dönüşünde hurada
konaklamıştır. Oysaki hurası dinlenmeye elverişli bir yer değildir,
suyu yok ve şiddetli bir sıcak vardır. Böyle bir havada Hz. Peygamber'in
burada konaklaması mühim bir husus u tebliğ etmek içindir. Nitekim
Hz. Peygamber gruplar memleketlerine gitmeden ön(,e hepsini toplamış
ve bir hitabede bulunmuştur]. Bu hitabesinde "Allah bana, cy Peygamber,
sana indirileni tebliğ et, eğer bunu yapmazsan; O'nun elçiliğini
yerine getirmemiş olursun, Allah seni insanlardan korur. Doğrusu Allah
kafirlere yol göstermez"4. ayertini indirdi. Cebrail bana Rabbımdan
hurada şu emri getirdi ki; Ali b. Ebi Talib benim kardeşim, Vasim,
Halifem ve benden sonra İmamdır. Ey insanlar! Allah onu size veliy ve
,İmam olarak tayin etti, ona itaat etmeyi herkese farz kıldı. Ona muhalefet
eden mcl'un, saygı gösteren ise merhamete erecektir. Dinleyiniz ve
itaat ediniz, Allah mevlanız, Ali ise İmamınızdır. İmamet ondan sonra
onun soyundan kıyamete kadar devam edecektir"5 dedi.
Şii müelliflere göre Maide suresinin mealini verdiğimiz bu ayeti,
Ali hakkında nazil olmuştur. Ebu Said Cı-Hudri'den nakledilen böyle
bir rivaycte rastlamaktayız6• Şii müfessir Tabersi'ye göre; bu .'ıyette
teblİğ edilmesİ gereken şey, AIİ'nin hilafetİdİr. Hz. Peygamber takİyye
i Mu'cemu'I-Buldan 6/268; Dairctu'l.l'tInarif el-lsıamiyye eş-Şia, 36.
2 hıam Ansiklopedisi, "Gadir" maddesi,
3 Dairetu'l-l'tIaarif eı-lsıamiyye eş.Şia, 37.
4 Maide, 67.
5 Vahidi, Esbabu'n.Nüzül, LLS.
6 Mecmau'I-Beyiin 3/223.
462 CEMAL SOFUOGLU
için eşi Aişe'den bazı şeyleri gizlemiş, bu yüzden de Cenabu Allab onu
ikaz etmiştir7•
Bunun üzerine Hz. Peygamber Ali'nin elinden tutarak havaya
kaldırmış ve "ben kimin mevlası isem, Ali de onun mt-vlasıdır"8 demiştir.
Hatta Hz. Peygamber kolunu o kadar kaldırınıştır ki, koltuk altının
.beyazlığı bile görülmüştür9•
Yine Şii bir müellif olan Hakim Haskani bu ayet in sebebi nmulünü
şöyle açıklıyor: "Hz. Peygamber Mi'rac'a çıkınca, Arş'ın altından Ali
bı Ebi Talib'in hidayet bayrağı olduğunu işitmiş, fakat yer yüzüne inince
bunu gizlemiştir. Bunun üzerine Allah, "Ali hakkında indirileni teb.
tebliğ et" ayetini indirmiştirid.
Şii ravilerin Hasan el-Basri (öL. HO f728)'den rivayet ettiklerine
göre: Cebrail Hz. Peygamber'den namaz mevzuunda ümmetine delil
olmasını istemiş, o da olmuştur. Zekat, hac, oruç gibi hususlarda delil ol.
duğn gibi Ali'nin velaycti mevzuunda da deIiI olmasını istemiş, aneak
Hz. Peygamber amcasının oğlunu korudu şeklinde düşünürler ve bana
ta 'n ederler korkusu ile bunu tebliğ etmemiştir. Ayet bunun üzerine
nazil olmuştur. Ayette bunun içindir ki "Allah seni insanlardan korur ...
denilmiştir!!. Hz. Peygamber "ben kimin mevİasl isem, Ali de onun mev.
lalasıdır" sözünü bunun üzerine söylemiştir. Bu hadisi Haris b. Nu'man
adında biri duyunca Hz. Peygambere gelmiş, "ey Muhammed, namazı,
orucu, zekatı ve iki şehadeti emrettin, kabul ettik. Buna da razı olmadın,
amean 'oğlu Ali'yi bize Veli yaptın. Eğer bu Allah'dan ise bize söyle
demiştir. Hz. Peygamber evet Allah'tan deyince geri dönmüş ve kendi
kendine eğeJ' bu gerçekten senin katından ise bize gökten taş yağdır,
yahut elim bir azap verıı" ayetini okumuştur. Haris gideceği yere var.
madan gökten.taş yağmış, Haris'in tepesinden girip altından çıkarak onu
öldürmüştürl J.
Bunun üzerine, "birisi yüksek dereceler sahip olan Allah katından
inkarcılara gelecek ve savunulması imkansı~ azabı soruyor."14 iiyeti
nazil olmuştur.
7 Tirmizi; Sünen, Menakıb 20; İbn Mace; Sünen, Muk.uldime ll; H. Neysııbılri;. el.Müs.
tedrek 3/109; KÜıcylrl; el.KMi 2/72. .
8 Abdu'l.Huscyn el.Emini; el.(jadir fi'l.Kitab ve's.Sünne ve'I.Edeb. 1lll.
9-10 H. el.Haskllri; Şevahidu't.Tenzil, 1/87, 191, 192.
II Enflll, 32.
12 Feyzu'l.Kadir 6/218. Haris b. Nu'man burada S••habi imiş gösterilmektc ise de o müs'
lüman olmadan ölmüştür.
13 Mellrie, 1-3.
14 Şevahid 2/287.
GADİR-İ HUM MESELESİ 463
Yine Şii müelliflerden M. Emin cl-Galibi "Şia" tabiri yerine ~'alevi"
kelimesini kullamp, "hicretin 10. yılı sünniler nezdinde çok meşhurdur.
Çünkü Veda haccının yapıldığı yıldır. Alevilere görc ise daha meşhurdur.
Çünkü Ali hizbinin teşekkül etmeğe baştadığı gündür. Gadir günü Hz.
Peygamber ashabma, Ali'ye bey'at etmelerini emretti. Onlar da ihlas ve
rızaları ile bey'at ('ttiler. Aleviliğin aslı işte oradadır, Alevilik buradan
başlamıştır. Bey'at işi tamamlandıktan sonra Hz. Peygamber 'bugün
sizin dininizi ikmal ettim'IS ayetini okumuştur." demektedir. Bu mesut
hadise üzerine sahabe Ali'yi, bize ve bütün müslümanlara Veliy oldun diyerek
kutlamışlardır." Ebu Bekr ve Ömer bunların başında gelmektedir.
Orada bulunan Şair Hassan da bir beyitle üzerine düşeni yerine getirmiştirl6•
Bur'aya kadar Şii yazarların büyük ehemmiyet atfettikleri Gadir
olayını Şii kaynaklardan özetlemeğe çalıştık. Şimdi de konuyu Sünni
kaynaklardan tetkike gayret edelim.
Önce şu hususa hemen işaret etmeliyiz. Hz. Peygamber'in halkın
kendisi hakkında "amcası mn oğlunu korudu" derler demesinden korkması,
Ali namına Hz. Peygamber'e yapılan bir saygısızlıktır. Maide
suresi Kur an-ı Kerim'in son nazil olan surelerinden biridir. Veda haccında
veya feth senesinde nazil olduğuna dair rivayetler vardır!7. Bu gün
sizin dininizi ikmal ettim meaündeki ayet in bu surede bulunuşu bu
ayetin Mekki olmasına bir engel teşkil etmez. Nitekim İbn Abbas'tan
rivayet cdilen bir hadiste Hz. Peygamber "Allah beni Peygamberlik
vazifesi ile gönderdiği zaman halkın beni yalanladığını gördüm. Bu bana
çok zor geldi. Bunun üzerine Allah, bu ayeti indirdi demiştir. Kurtu-,
bi'nin ifadesine göre, bu sıralarda Ebu Talibı8 her gün Hz. Peygamber'i
korumak üzere nöbetçiler gönderiyordu. "Allah seni insanlardan
korur" ayeti geldikten sonra Hz. Peygamber, "amca, Allah beni insanlardan
ve cinlerden korur, benim nöbet tutacak kimseye ihtiyacım yok"19
demiş ve bu nöbet işinden vazgeçmiştir. Kurtubi'ye göre sure Medeni
olmasına rağmen bu ayet Mckkidir.
F. Razi, ayetin tefsirinde, sebeb-i nüzulü hakkındaki çeşitli görüşlere
yer verdikten sonra "doğru olan kavlin Yahudi ve Hıristiyanların kötülüklerinden
eınin olmak için indirildiğini açıklayıp Şia'nın iddialarını
15 Maide, 3.
16 Tarihu'I-Aleviyyni. 58, 61.
17 Kurtubi, el.Cami 6/30.
18 Kurtuhi, u.g.e. 6/243, 244.
19 Aynı yer.
464 CEMAL SOFUOGLU
reddediyor2°. Ayet gerçekten Hz. Ali ile ,ilgili olsaydı, kafirlerden değil,
müslümanlardan söz etmesi gerekirdi.
Yukarıda zikredilen ayet nazil olduktan sonra, Hz. Peygamber'in
"ben kimin mevlası isem ..." hadisine gelince: İbn Teymiye'nin dışında,
hadisin mevzu olduğunu söyleyen sünni bir alime rastlamadık2!. EMi
Sünnet uleması, hadisi reddetmemckte, ancak Şiilerden farklı bir şekilde
yorumlamaktadırlar. İbn Kuteybe biı mevzuda şunları kaydediyor:
"Hz. Peygamber her müslümanın velisidir. Velayet Hz. Peygamber
ile müminler arasında olduğu gibi, müminlerin kendi aralıırında da olur.
Hz. Peygamber'in Ali ilc olan münasebeti de höyledir. Ayrıca ,mü'minlerin
bazıları diğer bazılarının velileridirlerFz Çünkü Hz. Peygamber
her müslümanın velisidir. Veli ilc Mevla kelimeleri arasında bir fark yoktur.
Bu da Ali b. Ebi Talib'e bir üstünlük getirmez"ı3. İbn Teym~ye, badisin
mevzu olduğunu ifade etmesine rağmen "Hz. Peygamber'in haşta Ebu
Bekr ve Ömer olmak üzere sahabcnin velisi olduğuna dair icma vardır,
Ali de sahabi olduğuna göre elbette Peygamber onun da VeHsi olacaktırZ4
". demek suretiyle adı geçen hadisin nasıl anlaşılması gerektiği hususunda
yol göstermektedir. İbn Kuteybe ve İbn Teymiye'nin görüşlerini
destekleyen birçok ayet vardıı.2s. Ahdu'l-Aziz Dihlevi, bu konuda diğer
mücIıifıer gibi veli ve mevla kelimelerininin arap lugatindeki manalarını
izah ettikten sonra "Ali'yi sevmek Hz. Peygamberi sevmek gibi farz,
ona düşman olmak da Hz. Peygambere düşman olmak gibi haramdır.
Bu da eMi sünnetin görüşüdür. EhI-i Beyt'in görüşüne de uygundur21i".
diyerek işi tatlıya bağlamaktadır.
Şimdi nakledeceğimiz şu rivayet konuya biraz daha aydınlık getirmektedir.
Ali'nin torunu Hasan el-Musenna'ya, Hz. Peygamber ben
kimin mevlası isem Ali de onun mcvlasıdır "dedi mi diye sorulmuş," evet,
fakat bununla emirliği ve 8ultanlığı kasdetmedi. Öyle demek istemiş
ol8aydl, bunu daha açık bir ~ekilde belirtirdi. Çünkü Resuııuııah müslümanların
en fasih olanıdır, eğer mesele böylenildiği gibi olsayqı, 'ey insanlar,
bu dini ve dünyevi işlerinizin velisi ve benden sonra da size hükmed~
cek olandır, onu dinleyin vc itaat edin derdi, valiahi Allah ve Re-
20 Te(sim'!.Kebir 12{48, 49.
21 Minhacu's.Sünne 4{
22 Tevbc, 71.
23 Tevilu MuhteIifu'I.Hadis, 42.
24 e!.Münteha Min Minhaci's.Sünne 422.
2S Tahrim, 4; Tevbe, 71; Bakara, 247; YunUR, 62.
26 Muhtasaru't.Tuh(etu'!-lsna Aşeriyye, 16ı.
GADtR-İ HUM MESELESI 465.
sulü bu iş iı;in Ali'yi seçip müslümanlara idareci yapsalardı ve Ali de
bunu yerine get{rmeseydi, Allah 'ın ve Resulünün emirlerini ilk terkeden
olurdu."27 demiştir. İhn Arabi, hadisin sonund~ki "Ona dost olana dost,
düşman olana da düşman oı" duasının doğru bir söz ve icahet edilecek
bir dua olduğunu belirttikten sonra "Ali'ye düşmanlık edenler rafıziJerden
haşkası değilJel'dir, onu liiyık olmadığı bir duruma düşünlülc.r"78
diyor.
Bazı Şii ya:rarlar "Allah'm. nimetlerini biliyorlar, sonra aa inkar
ediyorlar"29 ayetini Hz. Peygamber'in "Gadir gününü biliyorlar, fakat
Sakif~ gününü inkfır ediyorlar" şeklinde tefsi)" ettiğini iddi~ etmcktt-dirler.
30 Öyleyse Gadir gününün aslı ve mahiyeti nedir? Sünniler gerçekten
bunu ink£ır ediyorlaı; mı?
Gadir meselesi, kanaatimizee Sünniler ile Şiiler arasındaki ihtilaflı
konulul'ın cn mühimlerinden biridir. Bu konu Şii müelliflerin ileri SÜldükleri
gibi gerçekten Sünni kaynııklarda yeterince yer almamıştır. Sünni
müelliflerin çoğunluğu yukarıda ineelemeğe çalıştığımız hadisi inkar
etmemekle birlikte Gadir günündende sö~ etmemektedider. Hadisin
sebebi vürııdunu açıklayan İbn Hamza, Usame'nin, Ali b. Ebi.Talih'e
"Sen benim mevlam değilsin, benim mevlam Resulullahtır" dediğini,
Hz. Peygamber'in de hmm işitince "ben kimin mevlitsı isem Ali de onun
mevlitsıdır" dediğini yazmaktııdır.3\ Tirmizi'nin rivayetine göre ise,
Hz. Peygamber hir seferde ordunun başında Ali b. Ebi Talib'i gönderir.
(Bu kÜf;ük bir gurup da olabilir). Dönüşte bazı sahabiler Ali'den şikayette
.bulunurlar. Bu şikayetler üzerine Hz. Peygamber "Ali'den ne
istiyorsunuz, Den Ali'deniın, o d~ benden. Ve o, benden sonra her mü'-
minin velisidir" del. 32Büreyde'den nakledilen şu haber de bu mahiyette
görünmektedir. Büreyde diyor ki: "Ali ile Yemen'e gittim. Onun bazı
kusurların! gÖrdüm. Hz. Peygamber'e geldiğimde durumu anlattım.
Resulullah'ın yüzünün değiştiğini gördüm. Dedi ki: Ey Büreyde, ben
mümin.lcre nefislerinden daha evla değil miyim? Evet, Allah'ın Resulü
dedim. Dedi ki, ben kimin mevlası isem Ali de onun mevlasıdır".33
27 İbn Arab!; cl.Avasım Mine'l-Kavnsım 185-186.
28 Ayın yer.
29 Nalıl, 93.
30 Tarilıu'l.Aleviyyin, 61.
31 Esbabıı Vuriıdi'l-IIadis 2/230.
32 Siinen, Menakıb 20.
33 tbn Kes!r; Siretii'n-Neheviyye 1-1416. İnb Kesir burada had!sin değişik varyantlannı
vermektedir.
466 CEMAL SOFUOGLU
Bize öyle görünmektedir ki, Tirmizi'nin rivayeti ilc İbn Kesir'in
Büreyde'den nakleçtiği haber birbirinden farklı olaylar değildir.Nerede
ve ne zaman cereyan ettiği de o kadar ehemmiyetli değildir. Miihim olan
husus Hz. Ali'den bir hoşnutsuzluk duyulmabı Vf' Hz. Peygamber'in.
huna müdahale etmesidir. Çünkü Hz. Peygamber, muminler arasında
birlik ve beraberliğin bozulmasım istememektedir, dostluk ve kardeşlik
ha"asının devamını ve yerleşmesini arzu etmektedir. Hadisin sebebi
vürfrdunda da görüldüğü gibi, Gadir-i Hum'dan söz edilmemektedir.
Sünni müelliflerden bazıhrı onu tamamiyle reddederken, bazıları da
kısmen kabul etmekte, fak£t teferruata girmemektedirier. İbn Teymiye
"bu uydurmamn mütevatir olması bir yana sahih bir isnadı bile yoktur.
Bu meSl'le hakkında Sakife gunünde, Ömer'in vefatında, altı kişilik
Şura teşekkül ettiği zaman ve nihayet Osman'ın şehadetini müteakip,
Ali'nin hilafeti üzerine münakaşalar yapıldığı günlerde, sahabeden biç
değilse bir kişinin ortaya çıkıp durumu açıklaması beklenrnez miydi?
Görüldüğü gibi hu, rafızilerin uydurmalarından biridir"34. diyor. Ali
el-Karı de, Gadir meselesinin Rafızller tarafından uydurulduğunu beyan
etmektedir35. Yeri gelmiş iken meşhur Şarkiyiiıçı Goldziher'in görüşüne
müracaat etmekte fayda mülahaza ediyoruz. Goldziher diyor ki: .. vaziyet
hu olunca, Ali taraftarları onun Peygamberin doğrudan doğruya
tayinine mazhar bulunduğunu göstermeğe matuf rivayetler icad edecek
ve onları söz sahibi kılacaklardı. Bu niyete cevap olmak üzere vücut
bulan Hum hadisi, Ali fırkası nazariyatının en sağlam temellerinden
birisini teşkil etmektedir. Son derece meşhurdur. Sünni 'otoriteler dahi
onun sıhhatine itiraz etmemektedirler. Fakat onu başka bir muna vererek
gerçek hedefinden çevirmiş bulunmaktadırlar. "36 Görüldüğü gibi GoId ..
ziher, Gadir olayı ile birlikte adı geçen hadisin de mevzu olduğunu belirt.-
mektedir. Caitani de Veda haccından dönüşün hadisesiz geçtiğini kaydediyor37•
Gadir-i Hum olayını bütünüyle reddeden müeIliflere karşılık onu
inkar etmiyen, fakat meseleyi açık bir şekilde ortaya koymayan süıini
bilginler de vardır. Sahih sahibi Müslim bunlardan biridir. Şiiler arasında
"Sekaleyıı hadisi" namiyle şöhret bulan hu hadise de temas etmek
istiyoruz.
Nesai de bu olaya Ali b. Ebi Talib'in faziletlerine dair eserinde
yer vermiş bulunmaktadır. Zeyd b. Erkam'dan. nakledilen bu rivayette
34 Minhaeu's-Sünne 4/LLS.
35 Mevzuat, 109.
36 ı. Goldziher; M. Studient, ııS; Prof. Dr. Mehmet Hatiboğlu'nun hasılmamış tercümesi.
37 eaitano, İsıam Tarihi, 7/139. .
GADİR-İ HUM MESELESİ 467
"Gadir", hadisi ile "Sekaleyn" hadisi hirleştirilmekte38 ve her ikisinin
Gadir günü söylenmiş olduğu ifade edilmektedir. İbn Mace de Gadir
hadisine Süneninde yer vermiş: fakat Hz. Peygamberin konaklayıp
halka hitap cttiği iddia edilen yeri ismen tasrih etmemiştir39•
Hum hadisine geniş olarak yer veren müdliflerden biri de İbn Kesir'dir.
Sire'sinde Hum hadisini hemen hemen bütün varyantlarıyla zik.
retmiş, nivilerinden güvenilir ve zayıf olanlara işaret etmiştir.40 Müellif
ayrıea Taheri'nin Gadir haklUlıda iki ciltlik bir eserinden söz etmekte
ise de biz bu eserin mevcudiyetine dair bir kayda rastlıyamadık. Ayrıca
bu eserin gerçekten tarih sahibi Taberi'ye mi, yoksa bir başka Taberi'ye
mi ait olduğu hususunda da bir açıklık verilmiyor.
Görüldüğü gibi Gadir-i Hum olayı, üzorinde çok münakaşa edilen
bir konudur. Hum hadisini inkar etmek ne kadar zor ise, bu hadis ile
Ali b. Ebi Talib'in Hz. Peygamber tarafından halife olarak tayin edildiğini
söylemek de o kadar zor görünmektedir. Hz. Peygamber, Hum
denilen mevkide namaz kılmış, dinlenm,iş ve ashabiyle sohbet etmiş
olabilir. Eğer orada Ali'yi gerçekten halife olarak tayin etseydi; hilafet
üzerine münakaşaların yoğunlaştığı günlerde İbn Teymiye'nin de haklı
olarak belirttiği gibi Hz. Peygamber'in bu vasiyetini duyanlardan hiç
'olmazsa birisinin çıkıp bunu açıklaması gerekirdi. Öyle anlaşılıyorki
Şiiler daha sonraları Hum hadisi diye şöhret huldurdukarı bu hadise,
bir sebeb-i "ürfrd icat etmi'şlerdir.
Hz. Peygamber'in hastalığında Alib. Ebi Talib onu ziyaretten çık.
tıktan sonra halk "Ey Ebu H;asan, Rcsulullah nasıl oldu?" diye sordular.
ElhamdulilIah iyi diye cevap verdi. Ravi diyor ki: "Bunun üzerine Ah.
bas, Ali'nin elinden tutup bana bak, valIahi sen üç gün sonra köle olaca~
sm. AIlah'a yemin ederim ki Abdu'I-Muttalib oğuııarmm yüzünde
gördüğüm ölümü Resulullah'ın yüzünde de gördüm. Haydi ReslıluI1ah'a
gidelim ve bu işin (hilafet) bize ait olup olmadığmı soralım. Eğer bize
ait ise bilelim. Şayet bize ait değilse Hz. Peygamber hizi (yeni halifeye)
vasiyet etsin. Ali, vaııahi ben bunu yapamam, eğer Hz. Peygamber'e
gider de bunu bize vermezse kimse onu bize daha sonra vermez"41.
Buharl',den naklettiğimiz bu haberden sonra durum hütün açıklığı
ile ortaya çıkmaktadır. Eğer gerçekten Ali'ye Hz. Peygamber tarafından
38 Nesai; Hasais, 15.
39 Sünen, Mukaddime iı.
40 Siretü'n.Nebeviyye .~/414.
'ıl Buharl; Sahih, İsti'zan 29.
{6R CEMAL SOFUOGLU
hilafet iddia edildiği gibi vasiyet edilmiş olsaydı, ne Abbas yukarıdaki
sözleri söyler ne de Ali böyle eevap verirdi. Bu rivayet de göstermektedir
ki, Ali'nin va~iy ve halife olarak seçildiğine dair nakledilen bütün
rivayetlerin gerçekle bir ilgisi yoktur. Hum hadisinin değeri hakkındaki
görüş ve kanaatler de birbirinden çok farkIıdır42•
Sakaleyn Havisi:
Şia'nın doğ~şu ile ilgili olarak gösterilen ve Şii literatürde müiıim
bir yer işgal eden diğer bir hadis de "Sakaleyn hasisi" diye meşhur
olan Hz. Peygamber'in bir başka sözüdür. Şii kaynaklara göre Hz. Peygamber
Gadir günü irad ettiği hutbede "Size iki ağır emanet bırakıyorum,
onlara sımsıkı sarıldıkça hiç bir zaman sapıtmazsııuz: Allah'ın
Kitabı ve Ehl-i Beytim "4.1. demiştir.
Şia'nm Kur'an'dan delilolarak gösterdikleri bazı ayetlerden sonra
ileri sürdükleri en hüyük dayanaklardan birisi bu hadistir: Şii literatürde
de çok önem kazanmasının sebebi hadisi hem sünni (muhalif) hem de
Şii kaynaklarm. bazı farklılıklara rağmen müştereken rivayet etmeleridir.
Bilhassa sünniICl'in nazarında en sahih kitaplar olarak kabul edilen
Kütüb-ü Sitte'de yer alması Şia'nın iddialarına ciddiyet kazandırmaktadır.
Bu bakımdan hadisin Sahih-i Müslim'den tercümesini tam
olarak vermek istiyoruz.
Zeyd b. Erkam (öL.68j687-88)'dan hadis rivayet etmesi istenir. O
da yaşlandığını, hazı şeyleri unuttuğunu belirttikten sonra anlatmaya
başlar. "Mekke ile Medine arasında Hum denilen bir su başında bulunurken
bir gün Resıllullah huthe irad etmek üzere ayağa kalktı. Allah'a
hamd ü sena etti, va'z ve hatırlatmalarda bUlundu. Sonra, haberiniz 01-
sunki ey insanlar, ben aneak bir insanım, Rabbımın cJçisinin gelmesi ve
benim ona icabet etmem yaklaşıyor. Ben size iki a'ğır emanet bırakıyorum.
Bunların birincisi Allah'ın Kitabı'dır, onda mutlak hidayet ve nur
vardır. Binaenaleyh sizler Allah'ın kitabına tutununuz ve ona sımsıkı
sarılınız, buyurdu. Böylece Allah'ın kitabına teşvik edip gönülleri ona
rağbet ettirdi. Sonra da şöyle dedi. Diğeri de Ehl.i Beytimdir, ben Ehl-i
Beytim hakkında sizlere Allah'ı hatırlatıyorum: Husayn, Zeyde "Ya
Zeyd, Peygamberin Ehl-i Beyti kimlerdir, Onun kadınları da Ehl-i
42 Tirmizi; Siinen, )fenfıkıb 20; İnınmu'l-Haranıeyıı; cı-!r~ad (1.0. Luciani) 238; Feyzu'l-
Kadir 6/218.
43 Tirmizi: Siinen, Menakıb 32; Müstcdrck .1/109. Hadisin varyantları için bkz. Eb"
Davud; Sünen, Menasik 56; İbn Maee; Sünen, Menasik 84; İmam Şerafuddin; el.Müracaat 206.
GADİR-İ HUM MESELESI
Beytinden değiller midir? dedi. Zeyd: Peygamber'in kadınları da Ehl-i
Beytindendir, fakat onun asıı Ehl-i Beyti kendisinden. sonra sadaka almaları
haram olanlardu, dedi. Husayo., peki onlar kimlerdir? diye sorunca,
Zeyd: Onlar, Ali hanedanı, Akil hanedallı, Cafer ve Abbas hanedanıdır,
dedi. Husayn tekrar: Bunların hepsine sadaka almak haram
kılınmış mıdır? dedi. Zeyd de, evet, dedi"44.
Şii müdlifIerden Muhammed Takiy cl-Hakim, bu hadisi Şıanın en
büyük delillerinden hiri olarak görmekte ve üzerinde uzun, tahliller
yapmaktadır. Ona ve diğer hazı Şii müelliflere göre, bu hadis mütevotirdir.
Çünkü Ebl-i Sünnet'ten 39, Şia'dan ise 82 tariki vardır. Bu kadar
çok tarikle bize kadar gelişinin sebebi Hz. Peygamber'in bun.u hir çok
yer ve zamanda tekrar tekrar söylemiş olmasıdır. Veda Haccında, Medine'de
Gadir-i Hum'da vs ..
Şii müellifin hadisten anladığı özet olarak şudur: 1- Bu hadis Ehl-i
Beyt'in masum olduğuna, 2- Ehl-i Beyt'in Kur'an'daıı ayrılmazlığına
dehilet eder. Kur'an-ı Kerim ve Ehl-i Beyt birbirinin ayrılmaz müli'ızımıdırlar.
Çünkii Hz. Peygamber ashabına ikisini birden vasiyet etmiştir.
Kur'i'ın, A-llah kclamıdır, hatadan müstağnidir, yani masumdur. Öy'eys,~
onun ayrılınaz bir parçası olan Ehl-i Beyt de masumdur. Böylece iema
vaki olmuştur. Bunların her iki",ine birden tutunmak gerekir. Yalmz
birisine tutumııak caiz değildir. Çünkü Hz. Peygamber, yalnız birine
değil, ikisine birden ~arılmayı emretmiştir. 3- Yine bu hadisten Ehl-i
Beyt'in Kıyamet günune kadar Kur'an'myanında olduğu anlaşılıı-.
Zamanlar içerisinde' bu ikisinin bulunmadığı bir zaman yoktur45.
Zeyd b. Erkam vefat ettiği zaman. (68/687) !slfım dünyasındaki
siyasi hava oldukça karışık idi. Hilafet meseleleriyle ilgili olarak çeşitli
görüşler ortaya atılıyordu. Ali ile ilgili olarak bir çok hadisin uydurulması
da bu dönemlerde başlamış bulunuyordu. Böyle bir ortamda ravinin
daha açıklayıcı sorUlaıla duruma vuzuhiyct kazandırması çok
faydalı olurdu. Öyle anlaşılıyor ki, o günün. müslümanları höyle hir ha
diste!l hilafetin Ehl-i Bfyt'e ait olduğunu anlam,yor1ardl.
Müslim şarihi Nevevi, ne yazıkki hadisin şerhinde bize tatmin edici
bir malılmat vermiyor. Ancak Nevevi'nin vermediği bu değerli malılmatı,
az da olsa Tuhfetü'i-Ahvazi'de bulmaktayız. Şarih adı geçen hadısin
şerhinde Ehl-i Beyt tabirinin Hz. Peygamber'in zeveclerine de şamil
olduğunu heyan ettikten sonra" (aslında Ehl-i Bcyt onlardır. Ali ve
44 Fadailu's-Sahabe" 36.
45 UsUlü 'I-Amme Li'
-Fıkhi'l.j\[ukarin s. 167 ve devamı. s.
410 CEMAL SOFUOGLU
Fatıma nın evi ayrıdır). Kw:'an'a sarılmak, onunla amcl etmek, emirlerine
uymak, nehiyIerinden kaçınmaktır. Ehl.i Beyt'c sarılmHk da onları
sevmek, rivayetleri ile amel etmek ve onların yolundan gitmektir"
46. demektcd,r.
Öyle göriınmektedir ki Hz. Peygamber bu sözleriyle Ehl.i Beyt'ine
iyi muamele edilmesini, hoşça davranılmasını istemiştir. Hz. Peygamber'in
zevLe1erinin Ehl.i Beyt'e dahilolduğunu hatırdan çıkarmamak
~artiyle.
Sakaleyn hadisinin daha meşhur olanbir başka rivayetinde, müslümanların
tutunmatarı gereken şeyin "Allah'ın Kitabı ve Resulullah'ın
sünneti47 olduğu belirtilmektedir. Hadis, Sünni bilginler arasında bıı
şekliyle şöhret bulmuştur. Bazı kaynakıarda ise sadece "Allah'ın Kitabl"
48 lafzı yer almaktadır.
46 Mübarek Fııri; Tlıhfet.ü'I-Ahvazi 10/288.
47 tbn Rişiim; es-Sıretü'n-Nebeviyye 4{251.
4.8 Ebu Davııd; Sünen, Menasik, 56; tbn Mace; Siinen, ,Menasik, 84; Ahmed İbn Hanbel;
Müsncd 4{267; İmam Malik; Muvatta', Kader 3
Doç. Dr. Cemal SOFUOGLU
Şia'nın doğuşu ile ilgilencnlerin ilk karşılaştıklan meselc Gadir-i
Hum'dur. Gadir-i Hum, Mekke ile Medine arasında Cuhfe yakınlarında
bir yerdir!. F.R. Buhl, Cuhfc'den 2-3 mil mesafede bataklık bir yer
olduğunu, hataklığı kuşatan kesif bir ağaçlık bulunduğunu kaydediyorı.
Şii rivayetlere göre, Hz. Peygamber Veda Haccı dönüşünde hurada
konaklamıştır. Oysaki hurası dinlenmeye elverişli bir yer değildir,
suyu yok ve şiddetli bir sıcak vardır. Böyle bir havada Hz. Peygamber'in
burada konaklaması mühim bir husus u tebliğ etmek içindir. Nitekim
Hz. Peygamber gruplar memleketlerine gitmeden ön(,e hepsini toplamış
ve bir hitabede bulunmuştur]. Bu hitabesinde "Allah bana, cy Peygamber,
sana indirileni tebliğ et, eğer bunu yapmazsan; O'nun elçiliğini
yerine getirmemiş olursun, Allah seni insanlardan korur. Doğrusu Allah
kafirlere yol göstermez"4. ayertini indirdi. Cebrail bana Rabbımdan
hurada şu emri getirdi ki; Ali b. Ebi Talib benim kardeşim, Vasim,
Halifem ve benden sonra İmamdır. Ey insanlar! Allah onu size veliy ve
,İmam olarak tayin etti, ona itaat etmeyi herkese farz kıldı. Ona muhalefet
eden mcl'un, saygı gösteren ise merhamete erecektir. Dinleyiniz ve
itaat ediniz, Allah mevlanız, Ali ise İmamınızdır. İmamet ondan sonra
onun soyundan kıyamete kadar devam edecektir"5 dedi.
Şii müelliflere göre Maide suresinin mealini verdiğimiz bu ayeti,
Ali hakkında nazil olmuştur. Ebu Said Cı-Hudri'den nakledilen böyle
bir rivaycte rastlamaktayız6• Şii müfessir Tabersi'ye göre; bu .'ıyette
teblİğ edilmesİ gereken şey, AIİ'nin hilafetİdİr. Hz. Peygamber takİyye
i Mu'cemu'I-Buldan 6/268; Dairctu'l.l'tInarif el-lsıamiyye eş-Şia, 36.
2 hıam Ansiklopedisi, "Gadir" maddesi,
3 Dairetu'l-l'tIaarif eı-lsıamiyye eş.Şia, 37.
4 Maide, 67.
5 Vahidi, Esbabu'n.Nüzül, LLS.
6 Mecmau'I-Beyiin 3/223.
462 CEMAL SOFUOGLU
için eşi Aişe'den bazı şeyleri gizlemiş, bu yüzden de Cenabu Allab onu
ikaz etmiştir7•
Bunun üzerine Hz. Peygamber Ali'nin elinden tutarak havaya
kaldırmış ve "ben kimin mevlası isem, Ali de onun mt-vlasıdır"8 demiştir.
Hatta Hz. Peygamber kolunu o kadar kaldırınıştır ki, koltuk altının
.beyazlığı bile görülmüştür9•
Yine Şii bir müellif olan Hakim Haskani bu ayet in sebebi nmulünü
şöyle açıklıyor: "Hz. Peygamber Mi'rac'a çıkınca, Arş'ın altından Ali
bı Ebi Talib'in hidayet bayrağı olduğunu işitmiş, fakat yer yüzüne inince
bunu gizlemiştir. Bunun üzerine Allah, "Ali hakkında indirileni teb.
tebliğ et" ayetini indirmiştirid.
Şii ravilerin Hasan el-Basri (öL. HO f728)'den rivayet ettiklerine
göre: Cebrail Hz. Peygamber'den namaz mevzuunda ümmetine delil
olmasını istemiş, o da olmuştur. Zekat, hac, oruç gibi hususlarda delil ol.
duğn gibi Ali'nin velaycti mevzuunda da deIiI olmasını istemiş, aneak
Hz. Peygamber amcasının oğlunu korudu şeklinde düşünürler ve bana
ta 'n ederler korkusu ile bunu tebliğ etmemiştir. Ayet bunun üzerine
nazil olmuştur. Ayette bunun içindir ki "Allah seni insanlardan korur ...
denilmiştir!!. Hz. Peygamber "ben kimin mevİasl isem, Ali de onun mev.
lalasıdır" sözünü bunun üzerine söylemiştir. Bu hadisi Haris b. Nu'man
adında biri duyunca Hz. Peygambere gelmiş, "ey Muhammed, namazı,
orucu, zekatı ve iki şehadeti emrettin, kabul ettik. Buna da razı olmadın,
amean 'oğlu Ali'yi bize Veli yaptın. Eğer bu Allah'dan ise bize söyle
demiştir. Hz. Peygamber evet Allah'tan deyince geri dönmüş ve kendi
kendine eğeJ' bu gerçekten senin katından ise bize gökten taş yağdır,
yahut elim bir azap verıı" ayetini okumuştur. Haris gideceği yere var.
madan gökten.taş yağmış, Haris'in tepesinden girip altından çıkarak onu
öldürmüştürl J.
Bunun üzerine, "birisi yüksek dereceler sahip olan Allah katından
inkarcılara gelecek ve savunulması imkansı~ azabı soruyor."14 iiyeti
nazil olmuştur.
7 Tirmizi; Sünen, Menakıb 20; İbn Mace; Sünen, Muk.uldime ll; H. Neysııbılri;. el.Müs.
tedrek 3/109; KÜıcylrl; el.KMi 2/72. .
8 Abdu'l.Huscyn el.Emini; el.(jadir fi'l.Kitab ve's.Sünne ve'I.Edeb. 1lll.
9-10 H. el.Haskllri; Şevahidu't.Tenzil, 1/87, 191, 192.
II Enflll, 32.
12 Feyzu'l.Kadir 6/218. Haris b. Nu'man burada S••habi imiş gösterilmektc ise de o müs'
lüman olmadan ölmüştür.
13 Mellrie, 1-3.
14 Şevahid 2/287.
GADİR-İ HUM MESELESİ 463
Yine Şii müelliflerden M. Emin cl-Galibi "Şia" tabiri yerine ~'alevi"
kelimesini kullamp, "hicretin 10. yılı sünniler nezdinde çok meşhurdur.
Çünkü Veda haccının yapıldığı yıldır. Alevilere görc ise daha meşhurdur.
Çünkü Ali hizbinin teşekkül etmeğe baştadığı gündür. Gadir günü Hz.
Peygamber ashabma, Ali'ye bey'at etmelerini emretti. Onlar da ihlas ve
rızaları ile bey'at ('ttiler. Aleviliğin aslı işte oradadır, Alevilik buradan
başlamıştır. Bey'at işi tamamlandıktan sonra Hz. Peygamber 'bugün
sizin dininizi ikmal ettim'IS ayetini okumuştur." demektedir. Bu mesut
hadise üzerine sahabe Ali'yi, bize ve bütün müslümanlara Veliy oldun diyerek
kutlamışlardır." Ebu Bekr ve Ömer bunların başında gelmektedir.
Orada bulunan Şair Hassan da bir beyitle üzerine düşeni yerine getirmiştirl6•
Bur'aya kadar Şii yazarların büyük ehemmiyet atfettikleri Gadir
olayını Şii kaynaklardan özetlemeğe çalıştık. Şimdi de konuyu Sünni
kaynaklardan tetkike gayret edelim.
Önce şu hususa hemen işaret etmeliyiz. Hz. Peygamber'in halkın
kendisi hakkında "amcası mn oğlunu korudu" derler demesinden korkması,
Ali namına Hz. Peygamber'e yapılan bir saygısızlıktır. Maide
suresi Kur an-ı Kerim'in son nazil olan surelerinden biridir. Veda haccında
veya feth senesinde nazil olduğuna dair rivayetler vardır!7. Bu gün
sizin dininizi ikmal ettim meaündeki ayet in bu surede bulunuşu bu
ayetin Mekki olmasına bir engel teşkil etmez. Nitekim İbn Abbas'tan
rivayet cdilen bir hadiste Hz. Peygamber "Allah beni Peygamberlik
vazifesi ile gönderdiği zaman halkın beni yalanladığını gördüm. Bu bana
çok zor geldi. Bunun üzerine Allah, bu ayeti indirdi demiştir. Kurtu-,
bi'nin ifadesine göre, bu sıralarda Ebu Talibı8 her gün Hz. Peygamber'i
korumak üzere nöbetçiler gönderiyordu. "Allah seni insanlardan
korur" ayeti geldikten sonra Hz. Peygamber, "amca, Allah beni insanlardan
ve cinlerden korur, benim nöbet tutacak kimseye ihtiyacım yok"19
demiş ve bu nöbet işinden vazgeçmiştir. Kurtubi'ye göre sure Medeni
olmasına rağmen bu ayet Mckkidir.
F. Razi, ayetin tefsirinde, sebeb-i nüzulü hakkındaki çeşitli görüşlere
yer verdikten sonra "doğru olan kavlin Yahudi ve Hıristiyanların kötülüklerinden
eınin olmak için indirildiğini açıklayıp Şia'nın iddialarını
15 Maide, 3.
16 Tarihu'I-Aleviyyni. 58, 61.
17 Kurtubi, el.Cami 6/30.
18 Kurtuhi, u.g.e. 6/243, 244.
19 Aynı yer.
464 CEMAL SOFUOGLU
reddediyor2°. Ayet gerçekten Hz. Ali ile ,ilgili olsaydı, kafirlerden değil,
müslümanlardan söz etmesi gerekirdi.
Yukarıda zikredilen ayet nazil olduktan sonra, Hz. Peygamber'in
"ben kimin mevlası isem ..." hadisine gelince: İbn Teymiye'nin dışında,
hadisin mevzu olduğunu söyleyen sünni bir alime rastlamadık2!. EMi
Sünnet uleması, hadisi reddetmemckte, ancak Şiilerden farklı bir şekilde
yorumlamaktadırlar. İbn Kuteybe biı mevzuda şunları kaydediyor:
"Hz. Peygamber her müslümanın velisidir. Velayet Hz. Peygamber
ile müminler arasında olduğu gibi, müminlerin kendi aralıırında da olur.
Hz. Peygamber'in Ali ilc olan münasebeti de höyledir. Ayrıca ,mü'minlerin
bazıları diğer bazılarının velileridirlerFz Çünkü Hz. Peygamber
her müslümanın velisidir. Veli ilc Mevla kelimeleri arasında bir fark yoktur.
Bu da Ali b. Ebi Talib'e bir üstünlük getirmez"ı3. İbn Teym~ye, badisin
mevzu olduğunu ifade etmesine rağmen "Hz. Peygamber'in haşta Ebu
Bekr ve Ömer olmak üzere sahabcnin velisi olduğuna dair icma vardır,
Ali de sahabi olduğuna göre elbette Peygamber onun da VeHsi olacaktırZ4
". demek suretiyle adı geçen hadisin nasıl anlaşılması gerektiği hususunda
yol göstermektedir. İbn Kuteybe ve İbn Teymiye'nin görüşlerini
destekleyen birçok ayet vardıı.2s. Ahdu'l-Aziz Dihlevi, bu konuda diğer
mücIıifıer gibi veli ve mevla kelimelerininin arap lugatindeki manalarını
izah ettikten sonra "Ali'yi sevmek Hz. Peygamberi sevmek gibi farz,
ona düşman olmak da Hz. Peygambere düşman olmak gibi haramdır.
Bu da eMi sünnetin görüşüdür. EhI-i Beyt'in görüşüne de uygundur21i".
diyerek işi tatlıya bağlamaktadır.
Şimdi nakledeceğimiz şu rivayet konuya biraz daha aydınlık getirmektedir.
Ali'nin torunu Hasan el-Musenna'ya, Hz. Peygamber ben
kimin mevlası isem Ali de onun mcvlasıdır "dedi mi diye sorulmuş," evet,
fakat bununla emirliği ve 8ultanlığı kasdetmedi. Öyle demek istemiş
ol8aydl, bunu daha açık bir ~ekilde belirtirdi. Çünkü Resuııuııah müslümanların
en fasih olanıdır, eğer mesele böylenildiği gibi olsayqı, 'ey insanlar,
bu dini ve dünyevi işlerinizin velisi ve benden sonra da size hükmed~
cek olandır, onu dinleyin vc itaat edin derdi, valiahi Allah ve Re-
20 Te(sim'!.Kebir 12{48, 49.
21 Minhacu's.Sünne 4{
22 Tevbc, 71.
23 Tevilu MuhteIifu'I.Hadis, 42.
24 e!.Münteha Min Minhaci's.Sünne 422.
2S Tahrim, 4; Tevbe, 71; Bakara, 247; YunUR, 62.
26 Muhtasaru't.Tuh(etu'!-lsna Aşeriyye, 16ı.
GADtR-İ HUM MESELESI 465.
sulü bu iş iı;in Ali'yi seçip müslümanlara idareci yapsalardı ve Ali de
bunu yerine get{rmeseydi, Allah 'ın ve Resulünün emirlerini ilk terkeden
olurdu."27 demiştir. İhn Arabi, hadisin sonund~ki "Ona dost olana dost,
düşman olana da düşman oı" duasının doğru bir söz ve icahet edilecek
bir dua olduğunu belirttikten sonra "Ali'ye düşmanlık edenler rafıziJerden
haşkası değilJel'dir, onu liiyık olmadığı bir duruma düşünlülc.r"78
diyor.
Bazı Şii ya:rarlar "Allah'm. nimetlerini biliyorlar, sonra aa inkar
ediyorlar"29 ayetini Hz. Peygamber'in "Gadir gününü biliyorlar, fakat
Sakif~ gününü inkfır ediyorlar" şeklinde tefsi)" ettiğini iddi~ etmcktt-dirler.
30 Öyleyse Gadir gününün aslı ve mahiyeti nedir? Sünniler gerçekten
bunu ink£ır ediyorlaı; mı?
Gadir meselesi, kanaatimizee Sünniler ile Şiiler arasındaki ihtilaflı
konulul'ın cn mühimlerinden biridir. Bu konu Şii müelliflerin ileri SÜldükleri
gibi gerçekten Sünni kaynııklarda yeterince yer almamıştır. Sünni
müelliflerin çoğunluğu yukarıda ineelemeğe çalıştığımız hadisi inkar
etmemekle birlikte Gadir günündende sö~ etmemektedider. Hadisin
sebebi vürııdunu açıklayan İbn Hamza, Usame'nin, Ali b. Ebi.Talih'e
"Sen benim mevlam değilsin, benim mevlam Resulullahtır" dediğini,
Hz. Peygamber'in de hmm işitince "ben kimin mevlitsı isem Ali de onun
mevlitsıdır" dediğini yazmaktııdır.3\ Tirmizi'nin rivayetine göre ise,
Hz. Peygamber hir seferde ordunun başında Ali b. Ebi Talib'i gönderir.
(Bu kÜf;ük bir gurup da olabilir). Dönüşte bazı sahabiler Ali'den şikayette
.bulunurlar. Bu şikayetler üzerine Hz. Peygamber "Ali'den ne
istiyorsunuz, Den Ali'deniın, o d~ benden. Ve o, benden sonra her mü'-
minin velisidir" del. 32Büreyde'den nakledilen şu haber de bu mahiyette
görünmektedir. Büreyde diyor ki: "Ali ile Yemen'e gittim. Onun bazı
kusurların! gÖrdüm. Hz. Peygamber'e geldiğimde durumu anlattım.
Resulullah'ın yüzünün değiştiğini gördüm. Dedi ki: Ey Büreyde, ben
mümin.lcre nefislerinden daha evla değil miyim? Evet, Allah'ın Resulü
dedim. Dedi ki, ben kimin mevlası isem Ali de onun mevlasıdır".33
27 İbn Arab!; cl.Avasım Mine'l-Kavnsım 185-186.
28 Ayın yer.
29 Nalıl, 93.
30 Tarilıu'l.Aleviyyin, 61.
31 Esbabıı Vuriıdi'l-IIadis 2/230.
32 Siinen, Menakıb 20.
33 tbn Kes!r; Siretii'n-Neheviyye 1-1416. İnb Kesir burada had!sin değişik varyantlannı
vermektedir.
466 CEMAL SOFUOGLU
Bize öyle görünmektedir ki, Tirmizi'nin rivayeti ilc İbn Kesir'in
Büreyde'den nakleçtiği haber birbirinden farklı olaylar değildir.Nerede
ve ne zaman cereyan ettiği de o kadar ehemmiyetli değildir. Miihim olan
husus Hz. Ali'den bir hoşnutsuzluk duyulmabı Vf' Hz. Peygamber'in.
huna müdahale etmesidir. Çünkü Hz. Peygamber, muminler arasında
birlik ve beraberliğin bozulmasım istememektedir, dostluk ve kardeşlik
ha"asının devamını ve yerleşmesini arzu etmektedir. Hadisin sebebi
vürfrdunda da görüldüğü gibi, Gadir-i Hum'dan söz edilmemektedir.
Sünni müelliflerden bazıhrı onu tamamiyle reddederken, bazıları da
kısmen kabul etmekte, fak£t teferruata girmemektedirier. İbn Teymiye
"bu uydurmamn mütevatir olması bir yana sahih bir isnadı bile yoktur.
Bu meSl'le hakkında Sakife gunünde, Ömer'in vefatında, altı kişilik
Şura teşekkül ettiği zaman ve nihayet Osman'ın şehadetini müteakip,
Ali'nin hilafeti üzerine münakaşalar yapıldığı günlerde, sahabeden biç
değilse bir kişinin ortaya çıkıp durumu açıklaması beklenrnez miydi?
Görüldüğü gibi hu, rafızilerin uydurmalarından biridir"34. diyor. Ali
el-Karı de, Gadir meselesinin Rafızller tarafından uydurulduğunu beyan
etmektedir35. Yeri gelmiş iken meşhur Şarkiyiiıçı Goldziher'in görüşüne
müracaat etmekte fayda mülahaza ediyoruz. Goldziher diyor ki: .. vaziyet
hu olunca, Ali taraftarları onun Peygamberin doğrudan doğruya
tayinine mazhar bulunduğunu göstermeğe matuf rivayetler icad edecek
ve onları söz sahibi kılacaklardı. Bu niyete cevap olmak üzere vücut
bulan Hum hadisi, Ali fırkası nazariyatının en sağlam temellerinden
birisini teşkil etmektedir. Son derece meşhurdur. Sünni 'otoriteler dahi
onun sıhhatine itiraz etmemektedirler. Fakat onu başka bir muna vererek
gerçek hedefinden çevirmiş bulunmaktadırlar. "36 Görüldüğü gibi GoId ..
ziher, Gadir olayı ile birlikte adı geçen hadisin de mevzu olduğunu belirt.-
mektedir. Caitani de Veda haccından dönüşün hadisesiz geçtiğini kaydediyor37•
Gadir-i Hum olayını bütünüyle reddeden müeIliflere karşılık onu
inkar etmiyen, fakat meseleyi açık bir şekilde ortaya koymayan süıini
bilginler de vardır. Sahih sahibi Müslim bunlardan biridir. Şiiler arasında
"Sekaleyıı hadisi" namiyle şöhret bulan hu hadise de temas etmek
istiyoruz.
Nesai de bu olaya Ali b. Ebi Talib'in faziletlerine dair eserinde
yer vermiş bulunmaktadır. Zeyd b. Erkam'dan. nakledilen bu rivayette
34 Minhaeu's-Sünne 4/LLS.
35 Mevzuat, 109.
36 ı. Goldziher; M. Studient, ııS; Prof. Dr. Mehmet Hatiboğlu'nun hasılmamış tercümesi.
37 eaitano, İsıam Tarihi, 7/139. .
GADİR-İ HUM MESELESİ 467
"Gadir", hadisi ile "Sekaleyn" hadisi hirleştirilmekte38 ve her ikisinin
Gadir günü söylenmiş olduğu ifade edilmektedir. İbn Mace de Gadir
hadisine Süneninde yer vermiş: fakat Hz. Peygamberin konaklayıp
halka hitap cttiği iddia edilen yeri ismen tasrih etmemiştir39•
Hum hadisine geniş olarak yer veren müdliflerden biri de İbn Kesir'dir.
Sire'sinde Hum hadisini hemen hemen bütün varyantlarıyla zik.
retmiş, nivilerinden güvenilir ve zayıf olanlara işaret etmiştir.40 Müellif
ayrıea Taheri'nin Gadir haklUlıda iki ciltlik bir eserinden söz etmekte
ise de biz bu eserin mevcudiyetine dair bir kayda rastlıyamadık. Ayrıca
bu eserin gerçekten tarih sahibi Taberi'ye mi, yoksa bir başka Taberi'ye
mi ait olduğu hususunda da bir açıklık verilmiyor.
Görüldüğü gibi Gadir-i Hum olayı, üzorinde çok münakaşa edilen
bir konudur. Hum hadisini inkar etmek ne kadar zor ise, bu hadis ile
Ali b. Ebi Talib'in Hz. Peygamber tarafından halife olarak tayin edildiğini
söylemek de o kadar zor görünmektedir. Hz. Peygamber, Hum
denilen mevkide namaz kılmış, dinlenm,iş ve ashabiyle sohbet etmiş
olabilir. Eğer orada Ali'yi gerçekten halife olarak tayin etseydi; hilafet
üzerine münakaşaların yoğunlaştığı günlerde İbn Teymiye'nin de haklı
olarak belirttiği gibi Hz. Peygamber'in bu vasiyetini duyanlardan hiç
'olmazsa birisinin çıkıp bunu açıklaması gerekirdi. Öyle anlaşılıyorki
Şiiler daha sonraları Hum hadisi diye şöhret huldurdukarı bu hadise,
bir sebeb-i "ürfrd icat etmi'şlerdir.
Hz. Peygamber'in hastalığında Alib. Ebi Talib onu ziyaretten çık.
tıktan sonra halk "Ey Ebu H;asan, Rcsulullah nasıl oldu?" diye sordular.
ElhamdulilIah iyi diye cevap verdi. Ravi diyor ki: "Bunun üzerine Ah.
bas, Ali'nin elinden tutup bana bak, valIahi sen üç gün sonra köle olaca~
sm. AIlah'a yemin ederim ki Abdu'I-Muttalib oğuııarmm yüzünde
gördüğüm ölümü Resulullah'ın yüzünde de gördüm. Haydi ReslıluI1ah'a
gidelim ve bu işin (hilafet) bize ait olup olmadığmı soralım. Eğer bize
ait ise bilelim. Şayet bize ait değilse Hz. Peygamber hizi (yeni halifeye)
vasiyet etsin. Ali, vaııahi ben bunu yapamam, eğer Hz. Peygamber'e
gider de bunu bize vermezse kimse onu bize daha sonra vermez"41.
Buharl',den naklettiğimiz bu haberden sonra durum hütün açıklığı
ile ortaya çıkmaktadır. Eğer gerçekten Ali'ye Hz. Peygamber tarafından
38 Nesai; Hasais, 15.
39 Sünen, Mukaddime iı.
40 Siretü'n.Nebeviyye .~/414.
'ıl Buharl; Sahih, İsti'zan 29.
{6R CEMAL SOFUOGLU
hilafet iddia edildiği gibi vasiyet edilmiş olsaydı, ne Abbas yukarıdaki
sözleri söyler ne de Ali böyle eevap verirdi. Bu rivayet de göstermektedir
ki, Ali'nin va~iy ve halife olarak seçildiğine dair nakledilen bütün
rivayetlerin gerçekle bir ilgisi yoktur. Hum hadisinin değeri hakkındaki
görüş ve kanaatler de birbirinden çok farkIıdır42•
Sakaleyn Havisi:
Şia'nın doğ~şu ile ilgili olarak gösterilen ve Şii literatürde müiıim
bir yer işgal eden diğer bir hadis de "Sakaleyn hasisi" diye meşhur
olan Hz. Peygamber'in bir başka sözüdür. Şii kaynaklara göre Hz. Peygamber
Gadir günü irad ettiği hutbede "Size iki ağır emanet bırakıyorum,
onlara sımsıkı sarıldıkça hiç bir zaman sapıtmazsııuz: Allah'ın
Kitabı ve Ehl-i Beytim "4.1. demiştir.
Şia'nm Kur'an'dan delilolarak gösterdikleri bazı ayetlerden sonra
ileri sürdükleri en hüyük dayanaklardan birisi bu hadistir: Şii literatürde
de çok önem kazanmasının sebebi hadisi hem sünni (muhalif) hem de
Şii kaynaklarm. bazı farklılıklara rağmen müştereken rivayet etmeleridir.
Bilhassa sünniICl'in nazarında en sahih kitaplar olarak kabul edilen
Kütüb-ü Sitte'de yer alması Şia'nın iddialarına ciddiyet kazandırmaktadır.
Bu bakımdan hadisin Sahih-i Müslim'den tercümesini tam
olarak vermek istiyoruz.
Zeyd b. Erkam (öL.68j687-88)'dan hadis rivayet etmesi istenir. O
da yaşlandığını, hazı şeyleri unuttuğunu belirttikten sonra anlatmaya
başlar. "Mekke ile Medine arasında Hum denilen bir su başında bulunurken
bir gün Resıllullah huthe irad etmek üzere ayağa kalktı. Allah'a
hamd ü sena etti, va'z ve hatırlatmalarda bUlundu. Sonra, haberiniz 01-
sunki ey insanlar, ben aneak bir insanım, Rabbımın cJçisinin gelmesi ve
benim ona icabet etmem yaklaşıyor. Ben size iki a'ğır emanet bırakıyorum.
Bunların birincisi Allah'ın Kitabı'dır, onda mutlak hidayet ve nur
vardır. Binaenaleyh sizler Allah'ın kitabına tutununuz ve ona sımsıkı
sarılınız, buyurdu. Böylece Allah'ın kitabına teşvik edip gönülleri ona
rağbet ettirdi. Sonra da şöyle dedi. Diğeri de Ehl.i Beytimdir, ben Ehl-i
Beytim hakkında sizlere Allah'ı hatırlatıyorum: Husayn, Zeyde "Ya
Zeyd, Peygamberin Ehl-i Beyti kimlerdir, Onun kadınları da Ehl-i
42 Tirmizi; Siinen, )fenfıkıb 20; İnınmu'l-Haranıeyıı; cı-!r~ad (1.0. Luciani) 238; Feyzu'l-
Kadir 6/218.
43 Tirmizi: Siinen, Menakıb 32; Müstcdrck .1/109. Hadisin varyantları için bkz. Eb"
Davud; Sünen, Menasik 56; İbn Maee; Sünen, Menasik 84; İmam Şerafuddin; el.Müracaat 206.
GADİR-İ HUM MESELESI
Beytinden değiller midir? dedi. Zeyd: Peygamber'in kadınları da Ehl-i
Beytindendir, fakat onun asıı Ehl-i Beyti kendisinden. sonra sadaka almaları
haram olanlardu, dedi. Husayo., peki onlar kimlerdir? diye sorunca,
Zeyd: Onlar, Ali hanedanı, Akil hanedallı, Cafer ve Abbas hanedanıdır,
dedi. Husayn tekrar: Bunların hepsine sadaka almak haram
kılınmış mıdır? dedi. Zeyd de, evet, dedi"44.
Şii müdlifIerden Muhammed Takiy cl-Hakim, bu hadisi Şıanın en
büyük delillerinden hiri olarak görmekte ve üzerinde uzun, tahliller
yapmaktadır. Ona ve diğer hazı Şii müelliflere göre, bu hadis mütevotirdir.
Çünkü Ebl-i Sünnet'ten 39, Şia'dan ise 82 tariki vardır. Bu kadar
çok tarikle bize kadar gelişinin sebebi Hz. Peygamber'in bun.u hir çok
yer ve zamanda tekrar tekrar söylemiş olmasıdır. Veda Haccında, Medine'de
Gadir-i Hum'da vs ..
Şii müellifin hadisten anladığı özet olarak şudur: 1- Bu hadis Ehl-i
Beyt'in masum olduğuna, 2- Ehl-i Beyt'in Kur'an'daıı ayrılmazlığına
dehilet eder. Kur'an-ı Kerim ve Ehl-i Beyt birbirinin ayrılmaz müli'ızımıdırlar.
Çünkii Hz. Peygamber ashabına ikisini birden vasiyet etmiştir.
Kur'i'ın, A-llah kclamıdır, hatadan müstağnidir, yani masumdur. Öy'eys,~
onun ayrılınaz bir parçası olan Ehl-i Beyt de masumdur. Böylece iema
vaki olmuştur. Bunların her iki",ine birden tutunmak gerekir. Yalmz
birisine tutumııak caiz değildir. Çünkü Hz. Peygamber, yalnız birine
değil, ikisine birden ~arılmayı emretmiştir. 3- Yine bu hadisten Ehl-i
Beyt'in Kıyamet günune kadar Kur'an'myanında olduğu anlaşılıı-.
Zamanlar içerisinde' bu ikisinin bulunmadığı bir zaman yoktur45.
Zeyd b. Erkam vefat ettiği zaman. (68/687) !slfım dünyasındaki
siyasi hava oldukça karışık idi. Hilafet meseleleriyle ilgili olarak çeşitli
görüşler ortaya atılıyordu. Ali ile ilgili olarak bir çok hadisin uydurulması
da bu dönemlerde başlamış bulunuyordu. Böyle bir ortamda ravinin
daha açıklayıcı sorUlaıla duruma vuzuhiyct kazandırması çok
faydalı olurdu. Öyle anlaşılıyor ki, o günün. müslümanları höyle hir ha
diste!l hilafetin Ehl-i Bfyt'e ait olduğunu anlam,yor1ardl.
Müslim şarihi Nevevi, ne yazıkki hadisin şerhinde bize tatmin edici
bir malılmat vermiyor. Ancak Nevevi'nin vermediği bu değerli malılmatı,
az da olsa Tuhfetü'i-Ahvazi'de bulmaktayız. Şarih adı geçen hadısin
şerhinde Ehl-i Beyt tabirinin Hz. Peygamber'in zeveclerine de şamil
olduğunu heyan ettikten sonra" (aslında Ehl-i Bcyt onlardır. Ali ve
44 Fadailu's-Sahabe" 36.
45 UsUlü 'I-Amme Li'

410 CEMAL SOFUOGLU
Fatıma nın evi ayrıdır). Kw:'an'a sarılmak, onunla amcl etmek, emirlerine
uymak, nehiyIerinden kaçınmaktır. Ehl.i Beyt'c sarılmHk da onları
sevmek, rivayetleri ile amel etmek ve onların yolundan gitmektir"
46. demektcd,r.
Öyle göriınmektedir ki Hz. Peygamber bu sözleriyle Ehl.i Beyt'ine
iyi muamele edilmesini, hoşça davranılmasını istemiştir. Hz. Peygamber'in
zevLe1erinin Ehl.i Beyt'e dahilolduğunu hatırdan çıkarmamak
~artiyle.
Sakaleyn hadisinin daha meşhur olanbir başka rivayetinde, müslümanların
tutunmatarı gereken şeyin "Allah'ın Kitabı ve Resulullah'ın
sünneti47 olduğu belirtilmektedir. Hadis, Sünni bilginler arasında bıı
şekliyle şöhret bulmuştur. Bazı kaynakıarda ise sadece "Allah'ın Kitabl"
48 lafzı yer almaktadır.
46 Mübarek Fııri; Tlıhfet.ü'I-Ahvazi 10/288.
47 tbn Rişiim; es-Sıretü'n-Nebeviyye 4{251.
4.8 Ebu Davııd; Sünen, Menasik, 56; tbn Mace; Siinen, ,Menasik, 84; Ahmed İbn Hanbel;
Müsncd 4{267; İmam Malik; Muvatta', Kader 3
Yorum