Duyuru

Daraltma
Henüz duyuru yok.

Ehl-i Sünnet'in Senet olarak gösterdiği 100 Caferi

Daraltma
X
 
  • Filtre
  • Zaman
  • Göster
Hepsini Temizle
yeni gönderiler

    #16
    Ynt: Ehl-i Sünnet'in Senet olarak gösterdiği 100 Caferi

    Bismillahirrahmanirrahim

    16- Cafer b. Süleyman ed-Dab'i el-Basri:

    İbn-i Kuteybe Maarif'inde onu Ehl-i Beyt mezhebinden saymıştır. İbn-i Sa'da da Caferiliğini doğrulamıştır. İbn-i Adiy der ki: "Caferidir, umarım hiç bir zararı yoktur, zira naklettiği hadisler sahihtir." Ahmed zararsız olduğunu, Caferiliği açık, Hz. Ali (a.s)'dan çok bahsettiğini söyler. Akili Sehl b. Ebi Huduse'ye isnad ederek şöyle der: "Cafer b. Süleyman'a dedim ki: Ebu Bekir ve Ömer'e sövdüğünü duydum, doğru mu? Şöyle cevap verdi: Sövmek mi? Hayır, ama nefret ise, dilediğini söyleyebilirsin, Zehebi ondan bahseder ve hakkındaki bütün bu söylentileri zikreder. Müslim ise Sahihi'nde onu "Hüceet" kabul eder ve ondan bir çok hadis rivayet eder. 178 yılının Recep ayında ölmüştür. Allah rahmet eylesin.

    Yorum


      #17
      Ynt: Ehl-i Sünnet'in Senet olarak gösterdiği 100 Caferi

      Bismillahirrahmanirrahim

      17- Cami b. Umeyre b. Sa'lebe el-Kufi et-Teymi:

      Ebu Halim onun için: "Hadisi doğrudur, değerli bir Ehl-i Beyt mezhebi taraftarıdır" der. İbn-i Hayyan ise "Rafizi'dir" der. Onun akkındaki bu gibi söylentiler Mizan'da da yazılıdır. Biz de diyoruz ki: "Alauddin b. Salih, Sadaka b. el-Musenna ve Hakim b. Cubeyr gibi kişiler ondan hadis nakletmişler ve onu hocaları kaul etmişlerdir. Tirmizi ondan nakletmiş. Zehebi'de onu tasdik etmiştir. Tabiilerdendir. İbn-i Ömer ve Aişe'den duymuştur. İbn-i Ömer'den naklettiği hadislerden biri "Resulullah (s.a.a)'ın Hz. Ali (a.s)'a: "Sen, dünya ve ahirette kardeşimsin" dediğini uydum" hadisidir.

      Yorum


        #18
        Ynt: Ehl-i Sünnet'in Senet olarak gösterdiği 100 Caferi

        Bismillahirrahmanirrahim

        18- el-Haris b. Haira Ebu'n-Numan el-Ezdi el-Kafi:

        Hakkında, Ebu Hatim er-Razi, "Eski Ehl-i Beyt taraftarlarındandır" der. Ebu Ahmed eı-Zubeyri ise: "Tenasuha inanırdı" der. İbn-i Adiy de onu zikreder ve şöyle der: "Hadislerini, ihtiyar ve zayıf olmasına rağmen kendi yazardı, çok ateşli bir Ehl-i Beyt taraftarıydı. Nesai onu doğrular ve Abbad b. Yakup, Abdullah b. Abdülmelik el-Mes'udi yoluyla, şu hadis kendisinden naklolunur: "Zeyd b. Veheb, Ali'nin (as) şöyle dediğini duydum dedi: "Ben Abdullah'ım yani Allah'ın kuluyum ve Resulullah'ın kardeşiyim. Bunu benden başkası söylerse yalan söylemiş olur."

        Yorum


          #19
          Ynt: Ehl-i Sünnet'in Senet olarak gösterdiği 100 Caferi

          Bismillahirrahmanirrahim

          19-el-Haris b. Abdullah el-Hemdani.

          Hz. Ali'ye yakın olan kimselerdendi. Tabiilerin en faziletlilerinden idi. Caferiliği apaçıktı. İbn-i Kuteybe'nin saydığı Caferilerin başında gelir. Zehebi Mizanı'nda Tabilerin büyük alimlerinden olduğunu itiraf eder ve İbn-i Habban'ın şöyle dediğini, azar: "Aşırı bir Caferidir. Buna rağmen herkes onun büyük bir fakih ve farzları en iyi bilenlerden olduğunu kabul etmişti."

          Nesai taassubuyla onu Hüccet kabul etmiş ve kuvvetli muhadis saymıştır. Şa'bi onu yalanla itham ederdi ama ondan nakletmekten de geri kalmazdı. Mizan sahibi diyor ki: "Belli ki Şa'bi onu, lehçe ve hikayelerde yalanlardı ama Nebevi hadislerde asla. Mizan'da diyor ki: Zehebi şöyle yazar: "Muhammed b. Sirin şöyle der: İbn-i Mesut'tan nakleden beş ashabı vardı, dördünü görebildim ama beşincileri olan Harisi ki en fazılları da o dur ama, onu görmek bana nasip olmadı." Diyor ki: Cenab-ı Allah, en inanılır kişilerden birini Şa'bi'ye musallat ederek kendi metodu ile cezalandırdı. İbn-i Abdülbirr "Cami-u Beyan'il-ilm, Kitabı'nda, İbrahim Nahai'nin Şa'bi için "yalancı" dediğini yazarken şöyle der: "Zannedersem Şa'bi Haris el-Hemdani'yi yalanladığı için bu cezaya çarptınldı. İbn-i Abdülbirr şöyle devam eder: "Haris hiç yalan söylememiş, ancak Hz.Ali'yi (as) aşırı bir şekilde sevdiği ve başkalarına tercih ettiği için, Şa'bi ona kin besler. Zira Şa'bi Ebu Bekir'i tercih eder ve onun ilk Müslüman olduğunu kabul ederdi.

          İbn-i Sa'd ise, "Haris'in kötü demeçleri var" der. Zira İbn-i Sa'd, Caferilere hiç insaflı davranmamıştır. Bu kötü dediği demeçler de Haris'in Ehl-i Beyti herkesten üstün gösteren demeçleri olduğu muhakkaktır. Haris, 65 yılında ölmüştür; Allah rahmet ve rızvan eylesin.


          Yorum


            #20
            Ynt: Ehl-i Sünnet'in Senet olarak gösterdiği 100 Caferi

            Bismillahirrahmanirrahim

            20-Habib b. Ebi sabit el-Esedi el-Kahili el-Kafi et Tabii:

            İbn-i Kuteybe, "Maarif'inde, Şehristani el-Milel ve'n Nihel'inde Caferilerden olduğunu yazarlar. Zehebi, Altı Sahih'in, onu Hüccet saydıklarına işaret eder. İbn-i Muin'de onu tevsik ettiğini yazar. İbn-i Avn ise: "Bir gözü kördü" der. Ne tuhaf, onu kötüleyecek başka bir şey bulamamış olacak ki, böyle demiş (olsun). Oysa körlük ayıp sayılmaz. Ayıp olan, böyle "Kör" bir söz söylemektir. Buhari ve Müslim Sahihlerinde Said b. Cubeyr ve Ebu Vail ve daha başkalarından naklettiği hadisler doğruluğunu ispat eder. Her iki Sahihte de Sevri ve Şü'be ondan hadis naklederler. Ayrıca yalnız Müslim Sahihinde, Süleyman el-A'maş, Husayn ve Ebu İshak eş Şibaniy ondan hadis naklederler. 119 yılında ölmüştür. Allah rahmet eylesin.

            Yorum


              #21
              Ynt: Ehl-i Sünnet'in Senet olarak gösterdiği 100 Caferi

              Bismillahirrahmanirrahim


              21- el-Hasan b. Hayy:

              Hay'ın esas adı Salih b. Salih el-Hemdani; Ali b. Sahih'in kardeşi olup her ikisi de Ehl-i Beyt alimlerinden idi. Aynı zamanda ikiz idiler. Ali, Hasan'dan yalnız bir saat sonra doğmuş olduğu için onu ağabeyi saydığından, hiç kimse ismiyle çağırdığını duymamıştır. Zehebi, her ikisini de zikreder ve Hasan'dan bahsederken şöyle der: "Belli başlı alimlerden idi. Ancak onda Ehl-i Beyt taraftarlığı bidati vardı. Cuma namazına gitmediği olurdu. Ama Osman'a rahmet ederdi." İbn-i Sa'd ise "Tabakat'ının altıncı cildinde şöyle der: "Doğru ve güvenilir hadisi çoktu fakat Ehl-i Beyt taraftarı idi." Müslim ve diğer Sünnen sahipleri onun hadislerini hüccet (tanıt) saymışlardır. Nesai onu tevsik (doğrular) eder. Ebu Naim der ki: "Sekiz yüz Muhaddisten hadis yazdım, Hasan b. Salih'ten daha efdalini görmedim" Ve der ki: "Hadiste hataya düşmeyen birine rastlamadım, Hasan b. Sa-ih'ten Yahya b. ebi Bekir ona: "Bize ölü nasıl yıkanır, izah eder misin" der. Ağlamaktan izah edemez. Vakıayı anlatıyor: "Salih oğulları Hasan ve Ali ve anneleri kendi aralarında geceyi üçe bölmüşlerdi. Her biri gecenin üçte birini ibadetle geçiriyordu. Anneleri ölünce ikiye bölüp her bölümde biri kalkıp icabet etmeğe başladılar. Ali de ölünce, Hasan bütün geceyi ibadetle geçirmeye başlar. Ebu Süleyman ed-Derani diyor ki: "Hasan b. Ali kadar Allah'tan korkan bir kimse görmedim. Bir gece, "Amma yetesaelün" suresini okuyunca baygınlık geçirdi ve bu kısa sureyi sabaha kadar ancak bitirebildi. Hicretin yüzüncü yılında doğup, 169 yılında vefat etmiştir. Nur içinde yatsın.


              Yorum


                #22
                Ynt: Ehl-i Sünnet'in Senet olarak gösterdiği 100 Caferi

                Bismillahirrahmanirrahim

                22- el-Hakem b. Uteybe el-Kufi:

                Caferiliğini İbn-i Kuteybe, Maarif'inde tasdik etmiştir. Buhari ve Müslim onunla tanıklık yapmışlar, Sahihlerinde, Ebu Cuheyfe, İbrahim en-Nehai, Mücehit ve Said b. Cübeyr yoluyla naklettikleri hadisi görebilirsiniz. Buhari'nin sahihinde Abdülmelik b. Ebi Gunye, bilhassa ondan hadis nakletmiştir. Müslim'in Sahihi'nde ise bilhassa kendisinden, A'meş, Amr b. Kays, Malik b. Miğvel, Hamza -i Zeyyat, Mutraf ve Ebu Avane gibileri nakletmişlerdir. 155 yılında 65 yaşında iken ölmüştür.

                Yorum


                  #23
                  Ynt: Ehl-i Sünnet'in Senet olarak gösterdiği 100 Caferi

                  Bismillahirrahmanirrahim

                  23-Hammad b. İsa el-Cehni:

                  Onu, Ebu Ali; Münteh'al-Makal kitabında, el-Hasan b. Ali b. Davut da el-Muhtasar bi, ahvali Rical'ında zikrederler. Caferilerden "Feharis" ve "Maacim sahipleri de, hayatlarını yazarlar ve en inanılır kişilerden olduğunu tevsik ederler. İmam Sadık'tan (as) 70 hadis duyduğu halde, yalnız 20'sini açıklar. Kendisinin yazmış olduğu kitaplar da var. Bir gün İmam Kazım (a.s)'ın yanına gelir ve der ki: "Kurbanın olayım, bana dua et ki bir evim, bir zevcem, bir oğlum, bir kölem olsun ve her yıl hacca gitmeye muvaffak olayım. İmam Kazım (a.s) Peygamber (s.a.a) ve Al-i'ne salavat getirdikten sonra: "Allah'ım bu Mümin kuluna, bir ev, bir zevce, bir oğul ve bir köle ihsan et. Ve 50 yılı şart koşunca, anladım ki 51 'inci, hac bana kısrnet olmayacak." Ve der ki: "Şimdiye kadar 48 haccım gerçekleşti. Evim oldu şu perde arkasında da zevcem oturuyor. Oğlum da bu, bu da kölem. Bütün bunları Allah bana ihsan etti." Bu sözleri söyledikten sonra iki yıl daha hacca gider. Üçüncüsünde Ebu'l Abbas en-Nevfeli eşliğinde hac farizasını yerine getirmeye giderse de, ihram yerine varınca, yıkanmaya gider, tam o anda vadiden sel gelir ve suya düşüp boğulmasına neden olur. Böylece 51. haccı tamamlamadan 209 yılında vefat eder. Allah rahmet ve gufran eylesin. Zehebi, ondan bahseder ve sünen sahiplerinin ondan naklettiklerine işaret eder, ama Caferi olduğu için, aleyhinde bulunmadan edemez. Darukutni ise zayıf olduğunu iddia ettiği halde, sünenlerini onunla tanıtlamaktan geri kalmayışı ne kadar tuhaf. Zaten hep böyle yaparlar ya!

                  Yorum


                    #24
                    Ynt: Ehl-i Sünnet'in Senet olarak gösterdiği 100 Caferi

                    Bismillahirrahmanirrahim

                    24-Hamran b. A'yen:

                    Zuara'nın kardeşidir. İkisi de Caferilerin belli başlı şahsiyetlerinden, şeriata ve Muhammed Al-i'nin ilmine vakıf olanlardan idiler. Her zaman İmam Bakır ve İmam Sadık (a.s)'ın huzurunda bulunurlardı. Bu yüzden İmamların yanında saygınlıkları vardı. Zehebi, Hamran'ı zikreder ve sünen sahiplerinin ondan naklettiklerine işaret eder, der ki: "Ebu-Tufayl ve başkasından nakletmiştir." Kuran'ı iyi bilirdi. İbn-i Muin, "Caferi değildi" der. Ebu Davut ise Rafizi olduğunu yazar.

                    Yorum


                      #25
                      Ynt: Ehl-i Sünnet'in Senet olarak gösterdiği 100 Caferi

                      Bismillahirrahmanirrahim

                      25-Halit b. Muhallet el-Katvani, Ebu Haysem el-Kafi:

                      Buhari'nin Sahih'indeki şeyhlerinden biridir. İbn-i Sa'd Tabakat'ında ondan bahseder ve şöyle der: "Caferi'dir" 213 yılında muharrem ayında Abbasi halifesi Me'mun zamanında Kufe de vefat eder. Caferilikte aşırı idi, ama Ehl-i Sünnet ondan yazarlar." Ebu Davut da şöyle der: "Doğrudur, fakat Caferidir." Cevzacani ise, şöyle der." Sövücülüğü ile mezhebini belli etmişti." Buhari ve Müslim Sahihlerinin bazı yerlerinde onunla tanıtlık ederler. Hatta Buhari Sahihi'nin bazı yerlerinde, ondan vasıtasız hadisler yazmıştır. Kıssaca, sünen sahiplerinin hepsi mezhebini bildikleri halde onunla tanıtlık yaparlar.

                      Yorum


                        #26
                        Ynt: Ehl-i Sünnet'in Senet olarak gösterdiği 100 Caferi

                        Bismillahirrahmanirrahim

                        26-Davut b. Ebi Avf Ebu'l Haccac:

                        İbn-i Adiy ondan şöyle bahseder: "Bence, onunla tanıtlık yapılmaz. Bütün hadisleri Ehl-i Beyt faziletleriyle ilgili." Şu bahaneye bakıp da şaşırmaz mısınız?.. Gerçi, Nasibi'lerin bu gibileri Davut gibi seçkin şahıslara dokunmaz; zira, her iki Süfyan'la, Ali b. Abis ve başkaları ondan nakletmişlerdir. Ebu Davut ve Nesai onunla tanıtlık yapmış, Ahmed onu doğrulamıştır.

                        Yorum


                          #27
                          Ynt: Ehl-i Sünnet'in Senet olarak gösterdiği 100 Caferi

                          Bismillahirrahmanirrahim

                          27-Zübeyd b. Haris b. Abdülkerim el- Yami el-Kafi:

                          Zehebi, onu zikreder ve "İtimat ve doğruluğa şayan tabiilerdendi, Caferiliği vardı," der. El-Cevzecani ise adetini bırakmayarak diğer Nasibi'ler gibi liyakatsiz ibareler kullanmış, şöyle demiş: "Kufe'de halkın; mezheplerini tasvip etmediği bir takım insanlar vardı ki, bunlar Kufe'nin en ileri gelen muhaddislerindendi. Mesela, Ebu İshak, Mensur, Zübeyd el-Yami, el-A'maş ve bunlara benzer başkaları. Millet onlara hadis nakletmekteki doğruluklarından dolayı tahammül ederdi." Sözlerinin sonundaki itirafa bakın, Allah ona istemediği halde hakikati nasıl söyletiyor: "Hakikat, hem insaflı hem inatçıdır" diye boşuna dememişler. İslam'ın en ileri gelen muhhaddislerinden olan, bu mümtaz şahsiyetlerin mezhebini Nasibi'lerin tasvip etmesinin, onlara ne zararı vardır? Resulullah (s.a.a)'in tavsiye ettiği mümtaz kişiler, Mağfiret kapısı, Necat gemisi Ehl-i Beyti'nin yolundan gittikten sonra, onları tasvip etmeyenler, böyle demiş veya şöyle demiş, ne önemi var? Hem, onların kapılarında durmaması imkansız, onların sofralarında uşaklık yapmaktan başka çaresi olmayan Nasibi'nin sözüne mi aldıracaklar?.. Şair der ki: "Aşiretimin büyükleri ve sevdiklerim benden razı olduktan sonra, beni sevmeyenler ne derse desin" Bu (hüccet olmuş) zatlar, bütün sünnet erbabı tarafından tanıtlandıktan sonra, Cevecani gibilerine elbette ki aldırış etmeyecekler. Buhari ve Müslim Sahihlerinde: Ebu Va'il, Şabi, İbrahim en-Nahai ve Sa'd b. Ubeyde'den naklettiği hadislere bakın lütfen!... Yine her iki sahih de kendisinden nakletmiş olan, şu şahıslara bakın: Şu'be, es-Sevri, Muhammed b. Talha, "Zübeyr b. Muaviye, Fudayl b. Azvan, Hüseyn en-Nahai, ise sadece Müslim Sahih'inde ondan naklederler. Zübeyd, Allah'ın rahmetine 124 yılında kavuşmuştur.

                          Yorum


                            #28
                            Ynt: Ehl-i Sünnet'in Senet olarak gösterdiği 100 Caferi

                            Bismillahirrahmanirrahim

                            28-Zeyd b. Hubab Ebu1-Hasan el-Kafi et- Temimi:

                            İbn-i Kuteybe, Maarif'inde, onu Ehl-i Beyt taraftarlarından saymıştır. Zehebi Mizanı'nda zikretmiş ve "Abit, inanılmaya şayan sadık" olarak vasıflandınr. Ayrıca, İbn-i Muin, Ebu Hatim ve Ahmed'in tevsik ettiğini yazmış İbn-i Adiyin: "Kufe'nin büyük alimlerindendir, sıdkından şüphe edilmez" dediğini de zikretmiştir.

                            Biz de diyoruz ki: Müslim, onunla tanıtlık yapmış, bir çok belirli kişilerden naklettiği hadisleri Sahihi'ne işlemiştir. Ayrıca bir çok belirli kişiler ondan nakletmişlerdir. Örneğin Muhammed b. Hatım, Ahmed b. Munzir, İbn-i Numeyr ve Züheyr b. Harb gibileri.

                            Yorum


                              #29
                              Ynt: Ehl-i Sünnet'in Senet olarak gösterdiği 100 Caferi

                              Bismillahirrahmanirrahim

                              29-Salim b. Ebi Ca 'd el-Eşcai el-Kafi:

                              Kardeşleri: Ubeyde, Ziyad, Ümran ve Müslimdir. İbn-i Sad, Tabakat'ında hepsini zikreder, Müslim'den bahsederken şöyle der: "Ebu Ca'd'in, altı erkek çocuğu vardır. İkisi Murcii, ikisi de Harici idi. Caferi olanlar: Salim ve Ubeyd idi.

                              İbn-i Kuteybe, Maarif'inde, Şehristani el-Milel Ve'n-Nihal'inde Salim'in Caferi olduğunu yazarlar. Zehebi, onu Mizan'ında zikrederken, Tâbi olduğunu söyler ve her iki Sahihte de hadisi olduğunu yazar. Ve şöyle der: "Abdullah b. Murre, Mensur, Abdullah b. Amr ve İbn-i Ömer'den olan hadisi Buhari'de mevcuttur" Biz de diyoruz ki: Buhari'nin Sahihinde, Ümmü İbn-i Derda'dan da hadisi var. Müslim'in Sahih'inde ise, Ma'dan ve İbn-i Ebi Talha'dan hadisi vardır. Ayrıca, her iki sahihte kendinden, A'meş, Kutabe, Amr b. Murre, Mensur ve Husayn b. Abdurrahman nakletmişlerdir. Nesai ve Ebu Davut da ondan Hz.Ali'ye (as) isnad edilen hadisi yazmışlardır. 98 yılında Süleyman b. Abdülrnelik zamanında öldüğü söylenir.

                              Yorum


                                #30
                                Ynt: Ehl-i Sünnet'in Senet olarak gösterdiği 100 Caferi

                                Bismillahirrahmanirrahim

                                30- Salim b. Ebi Hafsa el-İcliy el-Kufi:

                                Şehristani, onu el-Miel ve'n Nihel kitabında Caferilerden sayar. İbn-i Adiy: Ayıplanır ama zannedersem zararsızdır" der. Zehebi ise şöyle diyor "Hüseyin b. Ali el-Cü'fi şöyle der: "Salim b. Ebi Hafsa'yı gördüm, böyle bağırıyordu: "Emrindeyim ey Na'seli katleden, emrindeyim ey Ümeyye oğullarını helak eden." Yine Zehebi yazıyor: "Amr b. Zerr, Salim'e der ki: "Osman'ı sen mi öldürdün? Salim: Ben mi? deyince o evet, çünkü ölümüne nza gösteriyorsun. İbn-i Sad, Tabakat'ında, "Mutaasıp bir Caferi idi" der ve şöyle devam eder:

                                "Abbasiler devrinde Mekke'ye gider ve orada öyle bağırmaya başlar: "Emrine hazırım ey Ben-i Ümeyye'yi helak eden, emrine hazırım" Onu Daut b. Ali duyar, kimdir bu diye sorunca ona durumu ve görüşünü anlatırlar. Zehebi, Mizan'ının bir yerinde, onun tercümei haline yaparken der ki: "Ebu Bekir ve Ömer hakkında bulunanların başında gelir." Bununla beraber, her iki Süfyan ondan nakleder, Tirmizi Sahih'inde onu tasdik ttiği gibi, İbn-i Main de tasdik eder. 137 yılında ölmüştür
                                .

                                Yorum

                                YUKARI ÇIK
                                Çalışıyor...
                                X