icma, siddikin hilafetini ispatlamistir;
siddikin hilafetini gerceklestiren, ümmtin icmasi kesin bir hüccettir zira peygamber (s.a.a) demistir ki: "benim ümmetim ata olan bir is icin ictima yapmaz" (toplanip karar vermez) ve demistir ki: dalalet üzerine ictima olmaz" ne dersiniz?
(ezher camii ve üniversitesinin hocasi seyh selim bisri el-maliki'n 23 sefer 1330 da, 79 no'lu mektubu)
................................
cevap:
icma yoktur
diyoruz ki: peygamberin (s.a.a) benim ümmetim hatali bir davranis veya dalalet üzreinde hemfikir olarak birlik olmaz dedigine göre üzerinde istisare ederek, brlesip karar verdikleri davane olursa olsun, hata ve dalaletten uzak oldugunu göserir.
bu bazi sünenlerin ilk bakista arz ettigi ir görünümdür. fakat ümmetin bir kisim neferleri kalkip ona karsi cikmissa, onun dogru olduguna hicbir delil bulunmaz...
zira "sakife" biati istisareyle tahakkuk etmemistr. onun gerceklesmesini temin eden ikinci halife ile ebu ubeyde ve onlara yardimci olan bir kac kisi.
bunlara o günlerin olaylari da yardim ettiginden bir sürpriz teskil eden bu anlasmalarini aniden diger söz sahibi kimselerin önnüne getirdiler ve istediklerini bu sekilde elde ettiler.
oysa biizzat ebu bekir hilafetinin ilk günlerinde, milletten özür dileyerek demistir ki: "bana biat etme olayi, oldu bittiden ibaretti. ALLAH onun serrinden korudu. ben fitneden korkmustum" (825) (1)
Ayrica ömer cuma günü peygamberin minbernden hutbe okurken, ayni seyi söylemis ve bu sözleri her tarafa ucusmustu. (2)
bu hadisi buhari de tahric etmis, iste size sahit olacak yerinin tam metni. der ki ömer bu hutbesinde: duydum ki sizden bazilari: vALLAHi ömer ölürse filana biat ederim diyormus. sakin kime aldanip da: ebu bekrin biati "felte" emirvaki idi demesin. evet felte idi ama ALLAH müslümanlri onun serrinden korudu.ve daha sonra söyle der: bizi bilenler iyi bilir ki, peygamber (s.a.a) vefat ettgi zaman, ensar bize muhalif oldu. ali ve zübeyrde cemaatleri (826) ile muhalefette bulundular. hutbesinin sonunda da, sakife de cereyan eden münazaraya ve fikir ayriligina isaet eder ve ebu bekire bu ortamda biat ettigini söyler.
malum olan sudur ki; nübüvvet evinin ehlinden hic kimse biatte hazir bulunmamistir. hepsi alinin evinde kalmayi tercih etmislerdi.
onlarla birlikte salman, ebuzer, mikdad, ammar, zübeyr, huzeyne b. sibt, übeyy b. kab, berra b. azib, hali b. sait, ibni as ve emsallari vardi. bütün bu belirli sahislar ki aralarinda hz. MUHAMMEDin Al-i de bulundugu halde, biat etmediklerine göre nasil ictima saglanmis oluyor? "hani MUHAMMED (s.a.a) Al-i, ümmet vücudunun basi, yüzündeki göleri idi...ALLAHin kitabinin esi, "necat gemisi" onlar degilmiydi? (3)
Alinin biata yanasmdigini, buhari ve müslim sahihlerinde (4) beyan ettikleri gibi, onlardan baska bircok belirli sünen sahipleride biat etmedigini, hatta hanimi fatima hatun vefaat edinceye kadar, bu isi yapanlarla barismadigini isbat etmislerdir.
bu da alti aylik bir zamandir ki, bu müddet zarfinda durum cok degisms ve ISLAMiyetin genel menfaati acisindan barsmaya kendini mecbur görmüstür.
aise, kendisine inat edilen bir hadiste su aciklama da bulunuyor: "fatima, ölünceye kadar ebu bekirle konusmadi. (828) Ali de onlarla baristigi zaman onlari zorbalikla sucladi" bu hadiste, baristiginda eb bekire hitaben söyledigi su iki beyit ne kadar belig:
"eger akrabalikla hasimlarima galebe caldim diyorsan, peygambere (s.a.a) senden daha yakin olanlar var. yok eger mesveretle onlarin idaresine malik oldu isen, mesveret sahipleri hazir degilse, bu nasil mümkün olabilir?"
Abbas da ebu bekire karsi ihticacini söyle dile getirmisti: "eger bu hakki, Resulullaha yakinligin ile istediysen, bize ait olan hakki almis oldun. yok müminlerin namina ise, biz onlarin basinda geliriz. yok sayet bu rivayet insana müminlerin rizasiyla verilmesi gerekiyorsa ve biz buna kerahet duyuyorsak bunun geregi nereden kaynaklanyor?" (829)
peygamberin (s.a.a) amcasindan ve hem amcasinin oglu hem vsisi olan hz. aliden, hatta bütün ehli beyti ve akrabalarindan, bu aciklamalar yapildiktan sonra, ittifak ve birlik bunun neresinde oluyor?
vesselam
(Abdul huseyin serefuddin "sii alimi" )
siddikin hilafetini gerceklestiren, ümmtin icmasi kesin bir hüccettir zira peygamber (s.a.a) demistir ki: "benim ümmetim ata olan bir is icin ictima yapmaz" (toplanip karar vermez) ve demistir ki: dalalet üzerine ictima olmaz" ne dersiniz?
(ezher camii ve üniversitesinin hocasi seyh selim bisri el-maliki'n 23 sefer 1330 da, 79 no'lu mektubu)
................................
cevap:
icma yoktur
diyoruz ki: peygamberin (s.a.a) benim ümmetim hatali bir davranis veya dalalet üzreinde hemfikir olarak birlik olmaz dedigine göre üzerinde istisare ederek, brlesip karar verdikleri davane olursa olsun, hata ve dalaletten uzak oldugunu göserir.
bu bazi sünenlerin ilk bakista arz ettigi ir görünümdür. fakat ümmetin bir kisim neferleri kalkip ona karsi cikmissa, onun dogru olduguna hicbir delil bulunmaz...
zira "sakife" biati istisareyle tahakkuk etmemistr. onun gerceklesmesini temin eden ikinci halife ile ebu ubeyde ve onlara yardimci olan bir kac kisi.
bunlara o günlerin olaylari da yardim ettiginden bir sürpriz teskil eden bu anlasmalarini aniden diger söz sahibi kimselerin önnüne getirdiler ve istediklerini bu sekilde elde ettiler.
oysa biizzat ebu bekir hilafetinin ilk günlerinde, milletten özür dileyerek demistir ki: "bana biat etme olayi, oldu bittiden ibaretti. ALLAH onun serrinden korudu. ben fitneden korkmustum" (825) (1)
Ayrica ömer cuma günü peygamberin minbernden hutbe okurken, ayni seyi söylemis ve bu sözleri her tarafa ucusmustu. (2)
bu hadisi buhari de tahric etmis, iste size sahit olacak yerinin tam metni. der ki ömer bu hutbesinde: duydum ki sizden bazilari: vALLAHi ömer ölürse filana biat ederim diyormus. sakin kime aldanip da: ebu bekrin biati "felte" emirvaki idi demesin. evet felte idi ama ALLAH müslümanlri onun serrinden korudu.ve daha sonra söyle der: bizi bilenler iyi bilir ki, peygamber (s.a.a) vefat ettgi zaman, ensar bize muhalif oldu. ali ve zübeyrde cemaatleri (826) ile muhalefette bulundular. hutbesinin sonunda da, sakife de cereyan eden münazaraya ve fikir ayriligina isaet eder ve ebu bekire bu ortamda biat ettigini söyler.
malum olan sudur ki; nübüvvet evinin ehlinden hic kimse biatte hazir bulunmamistir. hepsi alinin evinde kalmayi tercih etmislerdi.
onlarla birlikte salman, ebuzer, mikdad, ammar, zübeyr, huzeyne b. sibt, übeyy b. kab, berra b. azib, hali b. sait, ibni as ve emsallari vardi. bütün bu belirli sahislar ki aralarinda hz. MUHAMMEDin Al-i de bulundugu halde, biat etmediklerine göre nasil ictima saglanmis oluyor? "hani MUHAMMED (s.a.a) Al-i, ümmet vücudunun basi, yüzündeki göleri idi...ALLAHin kitabinin esi, "necat gemisi" onlar degilmiydi? (3)
Alinin biata yanasmdigini, buhari ve müslim sahihlerinde (4) beyan ettikleri gibi, onlardan baska bircok belirli sünen sahipleride biat etmedigini, hatta hanimi fatima hatun vefaat edinceye kadar, bu isi yapanlarla barismadigini isbat etmislerdir.
bu da alti aylik bir zamandir ki, bu müddet zarfinda durum cok degisms ve ISLAMiyetin genel menfaati acisindan barsmaya kendini mecbur görmüstür.
aise, kendisine inat edilen bir hadiste su aciklama da bulunuyor: "fatima, ölünceye kadar ebu bekirle konusmadi. (828) Ali de onlarla baristigi zaman onlari zorbalikla sucladi" bu hadiste, baristiginda eb bekire hitaben söyledigi su iki beyit ne kadar belig:
"eger akrabalikla hasimlarima galebe caldim diyorsan, peygambere (s.a.a) senden daha yakin olanlar var. yok eger mesveretle onlarin idaresine malik oldu isen, mesveret sahipleri hazir degilse, bu nasil mümkün olabilir?"
Abbas da ebu bekire karsi ihticacini söyle dile getirmisti: "eger bu hakki, Resulullaha yakinligin ile istediysen, bize ait olan hakki almis oldun. yok müminlerin namina ise, biz onlarin basinda geliriz. yok sayet bu rivayet insana müminlerin rizasiyla verilmesi gerekiyorsa ve biz buna kerahet duyuyorsak bunun geregi nereden kaynaklanyor?" (829)
peygamberin (s.a.a) amcasindan ve hem amcasinin oglu hem vsisi olan hz. aliden, hatta bütün ehli beyti ve akrabalarindan, bu aciklamalar yapildiktan sonra, ittifak ve birlik bunun neresinde oluyor?
vesselam
(Abdul huseyin serefuddin "sii alimi" )
Yorum