Abdullah ibni masalının Ehl-i Sünnet kaynaklarındaki senedinin dayanağı
öncelikli olarak Abdullah İbni Sebe ile alakalı tarihi rivayetleri ve geçtiği kaynakları tahlil edelim
Seyyid Reşid Rıza :“Es sünnetü ve’ş Şia” adlı kitabının 4-6 sahifelerinde Abdullah ibni Sebe ‘nİn müslümanların arasını bozmak için Ali hakkında müslümanları aşırı inanca çağırdığını ve ilk olarak Şia meshebini uyduran olduğunu görünüşte müslüman olup aslen yahudi olduğunu söylemekte yazdıklarının kaynağınıda İbni Esir’in” Kamil” adlı eserine dayandırmaktadır
Ebü’l Fida H 732(1331-1332) vefat eden Ebü’l Fida “El muhtasar”adlı eserinde Abdullah ibni Saba masalını yazmakta ve ben bu kitabı,ibni Esir-i Cezire diye tanınan Şeyh İzzüddin Ali’nin “Tarihu Kamil’inden seçerek yazdım demektedir.Peki İbni Esir bu masalı nereden almıştır
İbni Esir:h630(1232) vefat eden İbni Esir ise Abdullah ibni Saba masalını “Taberi’nin tasnif ettiği büyük tarihten aldım demekte ve Tarih’ul Kamil eserini oluşturmaktadır.Yani Seyyid Reşid Rıza ve Ebü’l Fida İbni Esir’den bu masalı almakta ,ibni Esir ise bu masalı Taberi’den almaktadır
İbni Kesir:h774(1372)vefat eden ibni Kesir “El bidayetü ve’n Nihaye”adlı tarihinde bu buydurma masalı Taberi’den nakleder.
İbni Haldun:İbni Haldun’da “El Mübtedei ve’l Haber”adlı tarihinde aynı yolu tutmuş ve Osman’ın katlini,Cemel savaşını dolayısıyla Abdullah ibni Saba uydurmasını anlattıktan sonra (c2 s 425) derki”Cemel savaşını Taberi’den kısaltarak naklettikTaberi’ye güvenmemiz olayları doğru anlatmasındandır.
Ferid Vechi:Ferid Vechi’de Ansiklopedisinin 7 cildinde “Asm”maddesinde ,Cemel savaşını ve Ali b. Ebu Talib’in olaylarını anlatırken bu masalıda zikreder.(s160,168,169)ve kaynağının Taberi olduğunu bildirir.Şu ana kadar naklettiğimiz kitapların tümü Abdullah ibni Saba masalını Taberi’ye dayandırmaktadır.
öncelikli olarak Abdullah İbni Sebe ile alakalı tarihi rivayetleri ve geçtiği kaynakları tahlil edelim
Seyyid Reşid Rıza :“Es sünnetü ve’ş Şia” adlı kitabının 4-6 sahifelerinde Abdullah ibni Sebe ‘nİn müslümanların arasını bozmak için Ali hakkında müslümanları aşırı inanca çağırdığını ve ilk olarak Şia meshebini uyduran olduğunu görünüşte müslüman olup aslen yahudi olduğunu söylemekte yazdıklarının kaynağınıda İbni Esir’in” Kamil” adlı eserine dayandırmaktadır
Ebü’l Fida H 732(1331-1332) vefat eden Ebü’l Fida “El muhtasar”adlı eserinde Abdullah ibni Saba masalını yazmakta ve ben bu kitabı,ibni Esir-i Cezire diye tanınan Şeyh İzzüddin Ali’nin “Tarihu Kamil’inden seçerek yazdım demektedir.Peki İbni Esir bu masalı nereden almıştır
İbni Esir:h630(1232) vefat eden İbni Esir ise Abdullah ibni Saba masalını “Taberi’nin tasnif ettiği büyük tarihten aldım demekte ve Tarih’ul Kamil eserini oluşturmaktadır.Yani Seyyid Reşid Rıza ve Ebü’l Fida İbni Esir’den bu masalı almakta ,ibni Esir ise bu masalı Taberi’den almaktadır
İbni Kesir:h774(1372)vefat eden ibni Kesir “El bidayetü ve’n Nihaye”adlı tarihinde bu buydurma masalı Taberi’den nakleder.
İbni Haldun:İbni Haldun’da “El Mübtedei ve’l Haber”adlı tarihinde aynı yolu tutmuş ve Osman’ın katlini,Cemel savaşını dolayısıyla Abdullah ibni Saba uydurmasını anlattıktan sonra (c2 s 425) derki”Cemel savaşını Taberi’den kısaltarak naklettikTaberi’ye güvenmemiz olayları doğru anlatmasındandır.
Ferid Vechi:Ferid Vechi’de Ansiklopedisinin 7 cildinde “Asm”maddesinde ,Cemel savaşını ve Ali b. Ebu Talib’in olaylarını anlatırken bu masalıda zikreder.(s160,168,169)ve kaynağının Taberi olduğunu bildirir.Şu ana kadar naklettiğimiz kitapların tümü Abdullah ibni Saba masalını Taberi’ye dayandırmaktadır.
Yorum