"Evrensel oto kontrol ve nefis terbiyesinin en iyi uygulamalarından biri oruçtur. Aşırıya kaçan fazlalıkları eğer kendi irademizle temizleyemiyorsak o dürtüleri kontrol altına almak için kullanılan destekleyici bir farkındalık yöntemdir."
Bizi kendimiz üzerinde oto kontrol kurmaya ve nefis terbiyesi yapmaya, yani bir tür iç hesaplaşmaya, beğenmediğimiz yönlerimizi değiştirmeye, kendimiz, ailemiz ve yaşadığımız toplumla bütünleşmeye çağıran ramazan ayını karşılamaya hazırlanırken Orucun Spiritüel Anlamı hakkında biraz daha kapsamlı düşünmek sanırız hepimiz için yararlı olur.
Oto kontrol ve nefis terbiyesi, kişinin kendi varlığında bulunan fazla ya da aşırıya kaçan davranışlarının törpülenmesi, fazlalıklarını düzeltilmesi, kendisi hakkındaki farkındalığını yükseltmesidir. Çeşitli zamanlar içinde dinler, insanlığa bu vazifeyi yapabilmeleri için, orucu ve benzeri uygulama yöntemlerini önerdiler ki, bazı dürtülerimizi frenlemeyi, doğruyu yanlıştan daha çabuk ayırmayı ve iç disiplini öğrenebilelim.
Aslında bu yöntemler hala geçerliliklerini korumaktalar. Oto kontrol ve arınma öneren tüm yöntemler kişiyi daha fazla kendisiyle yüzleşmeye yöneltebilmek ve elbetteki o yüzleşme ile daha yukarı yükselmesini sağlayarak, maddi alemin yıkıcı tesirlerine karşı güç kazanmasını sağlamak için önerilmişlerdir. Ve biz dilersek, bugün hala aynı maksatlar için kullanılabilirler. Bu anlamda oto kontrol ve nefis terbiyesinin en iyi uygulamalarından biri oruçtur.
Oruç, her anlamda kullanılabilir bir yöntemdir. Aşırıya kaçan fazlalıkları eğer kendi irademizle temizleyemiyorsak o dürtüleri kontrol altına almak için kullanılan destekleyici bir farkındalık yöntemidir de aynı zamanda…
Örneğin; alkol, sigara, uyuşturucu gibi tüm zararlı alışkanlıklar için, fikir ve düşünce kontrolleri, aşırı yemek ve tüketim alışkanlıkları hatta aşırı konuşmak için bile kullanılabilir. Sonuç itibariyle kendimizi kontrol edemeden yaptığımız her eylemde, her fiilde bir arınma ve dengelenme sağlamak için orucu kullanabiliriz. Bizi daha üst bir anlayışa taşıyacak bu uygulama, nefis terbiyesinin en etkili yöntemlerindendir. O yüzden, tüm ezoterik öğretilerde, tasavvuf çalışmalarında, sufizmin temelinde, doğunun mistik uygulamalarında; yani insanın bireysel gelişimine engel olan, kontrol edemediği her türlü dürtü, istek ve arzuyu terbiye etme yöntemlerinin tümünde mutlaka oruç tavsiye edilir. Ve belli bir süre o orucu uygulamadan da o istenmeyen yönlerin terbiye edildiğini söylemek mümkün değildir.
Bizi kendimiz üzerinde oto kontrol kurmaya ve nefis terbiyesi yapmaya, yani bir tür iç hesaplaşmaya, beğenmediğimiz yönlerimizi değiştirmeye, kendimiz, ailemiz ve yaşadığımız toplumla bütünleşmeye çağıran ramazan ayını karşılamaya hazırlanırken Orucun Spiritüel Anlamı hakkında biraz daha kapsamlı düşünmek sanırız hepimiz için yararlı olur.
Oto kontrol ve nefis terbiyesi, kişinin kendi varlığında bulunan fazla ya da aşırıya kaçan davranışlarının törpülenmesi, fazlalıklarını düzeltilmesi, kendisi hakkındaki farkındalığını yükseltmesidir. Çeşitli zamanlar içinde dinler, insanlığa bu vazifeyi yapabilmeleri için, orucu ve benzeri uygulama yöntemlerini önerdiler ki, bazı dürtülerimizi frenlemeyi, doğruyu yanlıştan daha çabuk ayırmayı ve iç disiplini öğrenebilelim.
Aslında bu yöntemler hala geçerliliklerini korumaktalar. Oto kontrol ve arınma öneren tüm yöntemler kişiyi daha fazla kendisiyle yüzleşmeye yöneltebilmek ve elbetteki o yüzleşme ile daha yukarı yükselmesini sağlayarak, maddi alemin yıkıcı tesirlerine karşı güç kazanmasını sağlamak için önerilmişlerdir. Ve biz dilersek, bugün hala aynı maksatlar için kullanılabilirler. Bu anlamda oto kontrol ve nefis terbiyesinin en iyi uygulamalarından biri oruçtur.
Oruç, her anlamda kullanılabilir bir yöntemdir. Aşırıya kaçan fazlalıkları eğer kendi irademizle temizleyemiyorsak o dürtüleri kontrol altına almak için kullanılan destekleyici bir farkındalık yöntemidir de aynı zamanda…
Örneğin; alkol, sigara, uyuşturucu gibi tüm zararlı alışkanlıklar için, fikir ve düşünce kontrolleri, aşırı yemek ve tüketim alışkanlıkları hatta aşırı konuşmak için bile kullanılabilir. Sonuç itibariyle kendimizi kontrol edemeden yaptığımız her eylemde, her fiilde bir arınma ve dengelenme sağlamak için orucu kullanabiliriz. Bizi daha üst bir anlayışa taşıyacak bu uygulama, nefis terbiyesinin en etkili yöntemlerindendir. O yüzden, tüm ezoterik öğretilerde, tasavvuf çalışmalarında, sufizmin temelinde, doğunun mistik uygulamalarında; yani insanın bireysel gelişimine engel olan, kontrol edemediği her türlü dürtü, istek ve arzuyu terbiye etme yöntemlerinin tümünde mutlaka oruç tavsiye edilir. Ve belli bir süre o orucu uygulamadan da o istenmeyen yönlerin terbiye edildiğini söylemek mümkün değildir.
Yorum