Allah'ın Selamı üzerinize olsun...
Kur'an-ı Kerimde, oruç Bakara Suresi ayet 184-85 ile farz kılındı. Lakin Orucun kaç gün olduğu konusunda Kur'an da tam bir netlik olduğu söylenemez.
İlgili ayeti incelediğimizde sanırım bu daha netlik kazancaktır.
BAKARA SURESİ, 285 .
2:185 “Şehr-i ramazan”; insanlara kılavuz olan, iyi-kötü ayrımıyla hidayetten kanıtlar getiren Kur'an, onda indirilmiştir. O halde kim EŞ-ŞEHR'E TANIK OLURSA onu oruçlu geçirsin. Hasta olan veya yolculuk halinde bulunan, tutamadığı gün sayısınca başka günlerde tutsun. Allah sizin için kolaylık ister; O sizin için zorluk istemez. Tutulmamış olan günleri tamamlamanızı, sizi doğru yola kılavuzladığı için Allah'ı yüceltmenizi ister. Ve sizin şükretmeniz umulmaktadır.
1- Evvela ayetten de anlaşılacağı üzere oruç, Kur'an'ın inmesi nedeniyle oruç tutulmakta, ve Ayet bize Kur'an'ın indiği zamanı anlatmakta, ve bu zaman diliminde oruç tutmamazı istemektedir.
2- Peki Kur'an ne zaman inmiştir? “Şehr-i ramazan” ne demektir? bir ay ismi midir? "ŞEHR" nedir? "RAMAZAN" nedir?
3- Klasik (Eski) Arapça Sözlüklerinden olan "şehr" kelimenin etimolojisi incelendiğinde, aynı kökten gelen “ EŞHERAT” sözcüğü... Hamileliği ilerlemiş bir kadını anlatmak için kullanılır.... “ŞEHİRET” kelimesi de benzer şekilde geniş ve kilolu bir kadını anlatmak için kullanılır....YANİ gerek kelimenin kendi ve gerekse aynı kökten gelen keliemelerin tüm etimolojik anlamları incelendiğinde “GENİŞ OLAN”.... “ GÖZE ÇARPAN”anlamı ve manası ön plana çıkmaktadır...
4-Peki geniş olan...Göze çarpan , ayet dikkete alındığında ne anlama gelir? Ayet Kur'an'ın indiği zamanı anlatmaktadır... Araplarda zaman ayın konumuna göre belirlendiğine göre... Burada ayın dolanay konumuna dikkat çekilmiştir...
5- şimdi Birde "RAMAZAN" kelimesini inceleyelim: Razaman kelimesi bu manada bir sıfat olup “YAKAN KAVURAN” anlamlarına gelir. dahası hicri takvimin düzenlenmesi halife Ömer zamanında yapılmıştır. yani hangi ayların hangi günleri kapsayacağı hatta bir kısım ay isimleri dahi ömer zamanında meydana getirildiğini biliyoruz.
6- ilgili Ayet Kur'anın indiği anı tasvir ettiği dikkate alındığında , ŞEHR-İ RAMAZAN KELİMESİ, ramazan ayını değil, Kur'anın indiği anı yani "...YAKAN, Kavuran Günün dolunay vakti" olarak tercüme etmek ve manalandırmak daha doğru olacaktır.
Peki Bakara suresi 285'te Fraz olunan oruç kaç gündür? Bakara suresi 184. ayette orucun kaç gün olduğu konusunda, su ifade yer alır:
"...Sayılı günlerde olmak üzere . Sizden her kim hasta yahut yolcu olursa diğer günlerde kaza eder. oruç tutmaya güçleri yetmeyenlere bir fakir doyumu kadar fidye gerekir. Bununla beraber kim gönüllü olarak hayır yaparsa, bu kendisi için daha iyidir. Eğer bilirseniz oruç tutmanız sizin için daha hayırlıdır...." Bakara 184
1- Ayetin orjinalinde gecen.. "Eyyamen Me'dudat= sayılı gün " kelimesi neyi ifade eder? kac gündür? 3 gün müdür? 30 gün müdür? 300 gün müdür? Bununla ilgili Kur'an-ı Kerim'de ilgili ayette kesin bir ifade yer almaz ...
2- Ramazan ve sehr kelimeleri ay ismi olmadığına göre, Kur'anın indiği anın tasviri yani yakan kavuran günün dolunay vakti olduğuna göre, bu durumda ne RAMAZAN isminde oruç vardır. nede bu oruç 30 gündür. Kur2anın indiği anın dolunay vakti kaç gün ise oruç süreside o kadardır.
3- Kur'an'da "sayılı gün" tabirinin geçtiği ayetler dikkate alındığında Orucun esasında Alevi-Bektaşilerin tutuğu gibi 3 gün olması kuvvetle ihtimaldir. Bakınız:
"... Allah'ı sayılı günlerde anın: Kim hemen iki gün içinde işini bitirirse ona günah yoktur. Kim de bunu geciktirir-ertelerse, sakınıp korunduğu takdirde ona da günah yoktur. Allah'tan sakının ve bilin ki, siz O'nun huzurunda haşredileceksiniz..." (Bakara Suresi 203)
Görüldüğü üzre Yüce Allah Kur'anın içindeki bir tabiri bir başka ayet içinde açıklayandır. Bize yol gösterendir.
Tüm Bu bilgiler ışığında ilgili ayeti tam ve doğru olarak şu şekilde tercüme edilebilir:
2:185 "...YAKAN, Kavuran Günün dolunay vakti; insanlara kılavuz olan, iyi-kötü ayrımıyla hidayetten kanıtlar getiren Kur'an... İşte o vakit indirilmiştir. O halde kim dolunaya TANIK OLURSA onu oruçlu geçirsin.... Hasta olan veya yolculuk halinde bulunan, tutamadığı gün sayısınca başka günlerde tutsun. Allah sizin için kolaylık ister; O sizin için zorluk istemez. Tutulmamış olan günleri tamamlamanızı, sizi doğru yola kılavuzladığı için Allah'ı yüceltmenizi ister. Ve sizin şükretmeniz umulmaktadır...."
Allah Eyvallah
Kur'an-ı Kerimde, oruç Bakara Suresi ayet 184-85 ile farz kılındı. Lakin Orucun kaç gün olduğu konusunda Kur'an da tam bir netlik olduğu söylenemez.
İlgili ayeti incelediğimizde sanırım bu daha netlik kazancaktır.
BAKARA SURESİ, 285 .
2:185 “Şehr-i ramazan”; insanlara kılavuz olan, iyi-kötü ayrımıyla hidayetten kanıtlar getiren Kur'an, onda indirilmiştir. O halde kim EŞ-ŞEHR'E TANIK OLURSA onu oruçlu geçirsin. Hasta olan veya yolculuk halinde bulunan, tutamadığı gün sayısınca başka günlerde tutsun. Allah sizin için kolaylık ister; O sizin için zorluk istemez. Tutulmamış olan günleri tamamlamanızı, sizi doğru yola kılavuzladığı için Allah'ı yüceltmenizi ister. Ve sizin şükretmeniz umulmaktadır.
1- Evvela ayetten de anlaşılacağı üzere oruç, Kur'an'ın inmesi nedeniyle oruç tutulmakta, ve Ayet bize Kur'an'ın indiği zamanı anlatmakta, ve bu zaman diliminde oruç tutmamazı istemektedir.
2- Peki Kur'an ne zaman inmiştir? “Şehr-i ramazan” ne demektir? bir ay ismi midir? "ŞEHR" nedir? "RAMAZAN" nedir?
3- Klasik (Eski) Arapça Sözlüklerinden olan "şehr" kelimenin etimolojisi incelendiğinde, aynı kökten gelen “ EŞHERAT” sözcüğü... Hamileliği ilerlemiş bir kadını anlatmak için kullanılır.... “ŞEHİRET” kelimesi de benzer şekilde geniş ve kilolu bir kadını anlatmak için kullanılır....YANİ gerek kelimenin kendi ve gerekse aynı kökten gelen keliemelerin tüm etimolojik anlamları incelendiğinde “GENİŞ OLAN”.... “ GÖZE ÇARPAN”anlamı ve manası ön plana çıkmaktadır...
4-Peki geniş olan...Göze çarpan , ayet dikkete alındığında ne anlama gelir? Ayet Kur'an'ın indiği zamanı anlatmaktadır... Araplarda zaman ayın konumuna göre belirlendiğine göre... Burada ayın dolanay konumuna dikkat çekilmiştir...
5- şimdi Birde "RAMAZAN" kelimesini inceleyelim: Razaman kelimesi bu manada bir sıfat olup “YAKAN KAVURAN” anlamlarına gelir. dahası hicri takvimin düzenlenmesi halife Ömer zamanında yapılmıştır. yani hangi ayların hangi günleri kapsayacağı hatta bir kısım ay isimleri dahi ömer zamanında meydana getirildiğini biliyoruz.
6- ilgili Ayet Kur'anın indiği anı tasvir ettiği dikkate alındığında , ŞEHR-İ RAMAZAN KELİMESİ, ramazan ayını değil, Kur'anın indiği anı yani "...YAKAN, Kavuran Günün dolunay vakti" olarak tercüme etmek ve manalandırmak daha doğru olacaktır.
Peki Bakara suresi 285'te Fraz olunan oruç kaç gündür? Bakara suresi 184. ayette orucun kaç gün olduğu konusunda, su ifade yer alır:
"...Sayılı günlerde olmak üzere . Sizden her kim hasta yahut yolcu olursa diğer günlerde kaza eder. oruç tutmaya güçleri yetmeyenlere bir fakir doyumu kadar fidye gerekir. Bununla beraber kim gönüllü olarak hayır yaparsa, bu kendisi için daha iyidir. Eğer bilirseniz oruç tutmanız sizin için daha hayırlıdır...." Bakara 184
1- Ayetin orjinalinde gecen.. "Eyyamen Me'dudat= sayılı gün " kelimesi neyi ifade eder? kac gündür? 3 gün müdür? 30 gün müdür? 300 gün müdür? Bununla ilgili Kur'an-ı Kerim'de ilgili ayette kesin bir ifade yer almaz ...
2- Ramazan ve sehr kelimeleri ay ismi olmadığına göre, Kur'anın indiği anın tasviri yani yakan kavuran günün dolunay vakti olduğuna göre, bu durumda ne RAMAZAN isminde oruç vardır. nede bu oruç 30 gündür. Kur2anın indiği anın dolunay vakti kaç gün ise oruç süreside o kadardır.
3- Kur'an'da "sayılı gün" tabirinin geçtiği ayetler dikkate alındığında Orucun esasında Alevi-Bektaşilerin tutuğu gibi 3 gün olması kuvvetle ihtimaldir. Bakınız:
"... Allah'ı sayılı günlerde anın: Kim hemen iki gün içinde işini bitirirse ona günah yoktur. Kim de bunu geciktirir-ertelerse, sakınıp korunduğu takdirde ona da günah yoktur. Allah'tan sakının ve bilin ki, siz O'nun huzurunda haşredileceksiniz..." (Bakara Suresi 203)
Görüldüğü üzre Yüce Allah Kur'anın içindeki bir tabiri bir başka ayet içinde açıklayandır. Bize yol gösterendir.
Tüm Bu bilgiler ışığında ilgili ayeti tam ve doğru olarak şu şekilde tercüme edilebilir:
2:185 "...YAKAN, Kavuran Günün dolunay vakti; insanlara kılavuz olan, iyi-kötü ayrımıyla hidayetten kanıtlar getiren Kur'an... İşte o vakit indirilmiştir. O halde kim dolunaya TANIK OLURSA onu oruçlu geçirsin.... Hasta olan veya yolculuk halinde bulunan, tutamadığı gün sayısınca başka günlerde tutsun. Allah sizin için kolaylık ister; O sizin için zorluk istemez. Tutulmamış olan günleri tamamlamanızı, sizi doğru yola kılavuzladığı için Allah'ı yüceltmenizi ister. Ve sizin şükretmeniz umulmaktadır...."
Allah Eyvallah
Yorum