Rahman ve Rahim Allah'ın adıyla;
Hamd Alemlerin Rabbi Allah'a Salat u Selam O'nun Kutlu Habibine, tertemiz Âline, lanetse tüm onların düşmanlarına olsun..
konu şii biri gözüyle yazılacağı için 12 Masum İmam çerçevesinde incelenecektir inşaAllah. Şii gözüyle ancak sünnilerin de hak verecekleri bir ojbektiflik ve ortak delileriyle incelenecek tabi ki..
Oniki Masum İmamı bizzat Peygamber s.a.a. haber vererek kendi 23 yıllık risaleti ile kurduğu İslamiyet binasını İmametin temsilcisi ilk Masum Ali a.s.'a devretti. 11 imam peşpeşe bu miras olan İslamı temsil yayma ve koruma görevini eksiksiz yerine getirdiler. Bin bir cefa ve işkenceyle. Ta ki hayatlarının son anlarında bu uğurda şehadete ulaşıncaya kadar.
Onların şehadeti sıradan bir şehitlik değildir. Çok şehitler olmuştur ama bunlar unutlup gitmiştir oysa 11 İmamın şehadetleri gün gibi ortada olup her yıl anılmaktadır. Bu en seçkin insanlar yaşamları boyunca diğer hata ve günahkar insanlar gibi yaşamadıklarından şehadetleri de bunlar gibi olmamıştır.
11 İmamın şehadeti de ve yaşam şekilleri birbirlerinden farklıdır. hiç birinin yöntemi ve şehadeti diğerine benzemez. Şehadet nedenleri de.. Kiminin yaşamında ve şehadetinde verdiği mesaj çok açıkken kimininki çok kapalı, sadece şianın ilke ve ilmiyle anlaşılabilecek niteliktedir.
Tarih boyunca şii ekoller sünni ekol İmamları hep farklı şekillerde tanımlamışlar görmüşlerdir. Şia'da imamlarla ilgili değerlendirmeler ve İmamların insanların yanındaki masumiyet konumu değişmemişken sünnilikte bunu söylemek zordur. Örneğin İslam dünyasında vahhabiliğin türeyişinden önce sünni dünyada İmamların eleştirildiği çok nadir görülüyordu. Kılasik çağlarda sünni ekol 12 imamdan hep hayırla bahsetmiş ve sufilerin/tasavvufçuların öncülük ettiği bakışla onları mana aleminin piri saymıştır. Onlardan ibadetlerin züht ve takvanın zikir ve taatın nasıl yapılacağını öğrenmeyi bir erdem ve şart bilenler az değildir sünni ekolde.
Ancak son zamanlarda İngiliz casuslarının İslam dünyasını içerden çökertme projeleri meyvesi olarak kurulan vahhabilikle İslam'ın eleştirilmedik hiç bir yerinin kalmadığı gibi bu eleştirilerden 12 masum İmam da nasibini almıştır. Vahhabiliğin sünni kitap ve geleneklerine kadar sızmasıyla birlikte artık kitaplarda İmamların yönetmlerine eleştiriler hatta onlara akıl vermeler bile normalmiş gibi görülmeye başlanmıştır.
Şia masum bildiği 12 imamın yaşamlarından ve mücadelelerinden nasiplenebildiği kadar nasiplenmek, zamanında hangi imamın şartları geçerli ise o imamın yöntemini uygulamak peşindedir. İlim adamları ve müctehidler sadece fıkhi görüşlere bakmazlar bunun yanında siyasi ve sosyal gidişata yön verecek, hayatın bu yönünü masum İmamlara göre belirleyecek bir çaba içinde olmuşlardır hep.
Bunun için imamların yaşam şekilleri karşılaştığı sosyal ve siyasal durumlarla, bunlara göre geliştirdikleri yöntem ve çözümler şia için çok önemlidir. Bunlar sürekli olarak tarih boyunca şia kitaşlarında halka öğretilmiştir öğretilmektedir.
Biz bu başlık altında tüm İmamların yaşam şekilleri ve şehadet nedenlerini inceleyecek değiliz. Buna ne ilmimiz yeter ne zamanımız ne de konumuzun içeriği bunu zorunlu kılar.. Bu sebeple başlık altında üzerinde duracağımız yaşam ve şehadet şekilleri İmam Hasan ve Hüseyn a.s.'ınkilerdir. Bu iki imam aynı dönemde yaşamış olmalarına karşın yaşam şekilleri ve şehadetleri birbirine zıt gibi görünmektedir zahiri açıdan. Ancak iyice incelendiğinde görülecektir ki bu iki İmam da aynı gayeye koşmuş ve aynı kaynaktan beslenen aynı nurun farklı şart ve zamanlarda farklı yansımasından başka bir şekilde değillerdir.
Hamd Alemlerin Rabbi Allah'a Salat u Selam O'nun Kutlu Habibine, tertemiz Âline, lanetse tüm onların düşmanlarına olsun..
konu şii biri gözüyle yazılacağı için 12 Masum İmam çerçevesinde incelenecektir inşaAllah. Şii gözüyle ancak sünnilerin de hak verecekleri bir ojbektiflik ve ortak delileriyle incelenecek tabi ki..
Oniki Masum İmamı bizzat Peygamber s.a.a. haber vererek kendi 23 yıllık risaleti ile kurduğu İslamiyet binasını İmametin temsilcisi ilk Masum Ali a.s.'a devretti. 11 imam peşpeşe bu miras olan İslamı temsil yayma ve koruma görevini eksiksiz yerine getirdiler. Bin bir cefa ve işkenceyle. Ta ki hayatlarının son anlarında bu uğurda şehadete ulaşıncaya kadar.
Onların şehadeti sıradan bir şehitlik değildir. Çok şehitler olmuştur ama bunlar unutlup gitmiştir oysa 11 İmamın şehadetleri gün gibi ortada olup her yıl anılmaktadır. Bu en seçkin insanlar yaşamları boyunca diğer hata ve günahkar insanlar gibi yaşamadıklarından şehadetleri de bunlar gibi olmamıştır.
11 İmamın şehadeti de ve yaşam şekilleri birbirlerinden farklıdır. hiç birinin yöntemi ve şehadeti diğerine benzemez. Şehadet nedenleri de.. Kiminin yaşamında ve şehadetinde verdiği mesaj çok açıkken kimininki çok kapalı, sadece şianın ilke ve ilmiyle anlaşılabilecek niteliktedir.
Tarih boyunca şii ekoller sünni ekol İmamları hep farklı şekillerde tanımlamışlar görmüşlerdir. Şia'da imamlarla ilgili değerlendirmeler ve İmamların insanların yanındaki masumiyet konumu değişmemişken sünnilikte bunu söylemek zordur. Örneğin İslam dünyasında vahhabiliğin türeyişinden önce sünni dünyada İmamların eleştirildiği çok nadir görülüyordu. Kılasik çağlarda sünni ekol 12 imamdan hep hayırla bahsetmiş ve sufilerin/tasavvufçuların öncülük ettiği bakışla onları mana aleminin piri saymıştır. Onlardan ibadetlerin züht ve takvanın zikir ve taatın nasıl yapılacağını öğrenmeyi bir erdem ve şart bilenler az değildir sünni ekolde.
Ancak son zamanlarda İngiliz casuslarının İslam dünyasını içerden çökertme projeleri meyvesi olarak kurulan vahhabilikle İslam'ın eleştirilmedik hiç bir yerinin kalmadığı gibi bu eleştirilerden 12 masum İmam da nasibini almıştır. Vahhabiliğin sünni kitap ve geleneklerine kadar sızmasıyla birlikte artık kitaplarda İmamların yönetmlerine eleştiriler hatta onlara akıl vermeler bile normalmiş gibi görülmeye başlanmıştır.
Şia masum bildiği 12 imamın yaşamlarından ve mücadelelerinden nasiplenebildiği kadar nasiplenmek, zamanında hangi imamın şartları geçerli ise o imamın yöntemini uygulamak peşindedir. İlim adamları ve müctehidler sadece fıkhi görüşlere bakmazlar bunun yanında siyasi ve sosyal gidişata yön verecek, hayatın bu yönünü masum İmamlara göre belirleyecek bir çaba içinde olmuşlardır hep.
Bunun için imamların yaşam şekilleri karşılaştığı sosyal ve siyasal durumlarla, bunlara göre geliştirdikleri yöntem ve çözümler şia için çok önemlidir. Bunlar sürekli olarak tarih boyunca şia kitaşlarında halka öğretilmiştir öğretilmektedir.
Biz bu başlık altında tüm İmamların yaşam şekilleri ve şehadet nedenlerini inceleyecek değiliz. Buna ne ilmimiz yeter ne zamanımız ne de konumuzun içeriği bunu zorunlu kılar.. Bu sebeple başlık altında üzerinde duracağımız yaşam ve şehadet şekilleri İmam Hasan ve Hüseyn a.s.'ınkilerdir. Bu iki imam aynı dönemde yaşamış olmalarına karşın yaşam şekilleri ve şehadetleri birbirine zıt gibi görünmektedir zahiri açıdan. Ancak iyice incelendiğinde görülecektir ki bu iki İmam da aynı gayeye koşmuş ve aynı kaynaktan beslenen aynı nurun farklı şart ve zamanlarda farklı yansımasından başka bir şekilde değillerdir.
Yorum