Ynt: ÖMER B. HATTAB’IN HAL DOSYASI
Hacer-i Esved’i sıradan bir taş gibi gören Ömer b. Hattab, tavaf esnasında şöyle der: “Biliyorum ki, sen sadece bir taşsın, ne faydan ne zararın vardır. Eğer Resûlullah’ın seni öptüğünü görmemiş olsaydım, ben de seni öpmezdim.” Sahih-i Buhari,Tecrid-i Sarih Tercemesi, c. 6, s. 107 Sünen-i Tirmizi Tercemesi, c.2, s. 121 İmam Malik, El- Muvatta, c. 2, s. 223
O sırada orada hazır bulunan İmam Ali, Ömer’in bu aceleci ve fevrî sözlerine karşılık şöyle buyurdu: “Yanılıyorsun, Hacer-i Esved, zarar da verebilir fayda da. Ö. Rıza Doğrul, Asr-ı Saadet, c.4, s.460
Bunun da Kur’an’dan anlaşılan delili şudur: ‘Hani Allah, Ademoğullarının sırtlarından zürriyetlerini alıp onları kendilerine şahit tutarak ‘Ben sizin Rabbiniz değil miyim?’ buyurdu. Onlar da ‘Evet, Rabbimizsin’ cevabını verdiler. Ademoğulları, Allah’ın Rabb olduğunu ve kendilerinin de Allah’ın kulları olduklarını ikrar edince misaklarını yazdı ve bunları, işte bu Hacer-i Esved’e yutturdu. Allah, o Hacer-i Esved’i kıyamet gününde, gören iki gözü, dili ve kulakları olduğu halde bu ikrara sadık kalanlara şahid olarak diriltecektir. Şu halde o, Allah’ın bu misakını koruyan eminidir.” Bunun üzerine Ömer b. Hattab, İmam’a “Ya Ebe’l Hasan, Senin bulunmadığın yerde Allah, beni yalnız bısrakmasın” der. Et-Tac, El- Camiu’l- Usul fi Ahadisi’r- Resûl, c. 2, s. 236, Eser Neş. İst., 1978
Bilindiği gibi Allah Resûlü, “Allah ile müsafaha etmek isteyen Hacer-i Esved’i istilam (yani eliyle mess) eylesin” buyurmuş, bir başka hadiste de “Allah’a yemin ederim ki, Allah, kıyamet gününde Hacer-i Esved, gören gözleri ve konuşan dili olduğu halde, kendisine ihlasla el sürüp öpen kimsenin cennetlik olduğuna şahitlik edecektir” müjdesini vermiştir.
Sahih-i Buhari,Tecrid-i Sarih Tercemesi, c. 6, s. 108 Sünen-i Tirmizi Tercemesi, c.2, s. 181- 182
İMAM ALİ’DEN ÖMER’E İTİRAZ
Hacer-i Esved’i sıradan bir taş gibi gören Ömer b. Hattab, tavaf esnasında şöyle der: “Biliyorum ki, sen sadece bir taşsın, ne faydan ne zararın vardır. Eğer Resûlullah’ın seni öptüğünü görmemiş olsaydım, ben de seni öpmezdim.” Sahih-i Buhari,Tecrid-i Sarih Tercemesi, c. 6, s. 107 Sünen-i Tirmizi Tercemesi, c.2, s. 121 İmam Malik, El- Muvatta, c. 2, s. 223
O sırada orada hazır bulunan İmam Ali, Ömer’in bu aceleci ve fevrî sözlerine karşılık şöyle buyurdu: “Yanılıyorsun, Hacer-i Esved, zarar da verebilir fayda da. Ö. Rıza Doğrul, Asr-ı Saadet, c.4, s.460
Bunun da Kur’an’dan anlaşılan delili şudur: ‘Hani Allah, Ademoğullarının sırtlarından zürriyetlerini alıp onları kendilerine şahit tutarak ‘Ben sizin Rabbiniz değil miyim?’ buyurdu. Onlar da ‘Evet, Rabbimizsin’ cevabını verdiler. Ademoğulları, Allah’ın Rabb olduğunu ve kendilerinin de Allah’ın kulları olduklarını ikrar edince misaklarını yazdı ve bunları, işte bu Hacer-i Esved’e yutturdu. Allah, o Hacer-i Esved’i kıyamet gününde, gören iki gözü, dili ve kulakları olduğu halde bu ikrara sadık kalanlara şahid olarak diriltecektir. Şu halde o, Allah’ın bu misakını koruyan eminidir.” Bunun üzerine Ömer b. Hattab, İmam’a “Ya Ebe’l Hasan, Senin bulunmadığın yerde Allah, beni yalnız bısrakmasın” der. Et-Tac, El- Camiu’l- Usul fi Ahadisi’r- Resûl, c. 2, s. 236, Eser Neş. İst., 1978
Bilindiği gibi Allah Resûlü, “Allah ile müsafaha etmek isteyen Hacer-i Esved’i istilam (yani eliyle mess) eylesin” buyurmuş, bir başka hadiste de “Allah’a yemin ederim ki, Allah, kıyamet gününde Hacer-i Esved, gören gözleri ve konuşan dili olduğu halde, kendisine ihlasla el sürüp öpen kimsenin cennetlik olduğuna şahitlik edecektir” müjdesini vermiştir.
Sahih-i Buhari,Tecrid-i Sarih Tercemesi, c. 6, s. 108 Sünen-i Tirmizi Tercemesi, c.2, s. 181- 182
Yorum