Duyuru

Daraltma
Henüz duyuru yok.

Mut'a Nikahı ve Helal Oluşunun Delili

Daraltma
X
 
  • Filtre
  • Zaman
  • Göster
Hepsini Temizle
yeni gönderiler

    Ynt: Mut'a Nikahı ve Helal Oluşunun Delili

    o halde onlara tez elden ilgili hadisi iletmek sizin bir göreviniz oldu.. bu konuda bir tane hadis yok çok sayıda hadis var ve hadisler de sahih asla şüphe bulaşmış değil..

    örneğin bir hadiste (şu an hafızamdan anladığım kadarını yazıyorum) bir müslüman doğal şartlarda namaz kılar. ve içinden namaz kılmaya dair imanın getirdiği bir uyarı ve bir zorlama olur. her müslüman namaz aklına geldiğinde kalkıp kılma konusunda bir ihtiyaç hisseder ki bu imanın getirdiği bir zorlamadır. Eğer insan bu ihtiyaca engel oluyor bu sesi örtüyorsa kafir olmuş olur. çünkü engelleme var..

    yine hadislerde kesin olarak geçen sonuca göre bunun istisnaları var yani ara ara bir iki vakit terk edebilir. geçici gaflet olabilir. unutturacak kadar yoğun iş içinde vakti geçirebilir bayılma ya da hafıza kaybı gibi olaylar olabilir. bu tür durumlar namaz kılmayanı kafir etmeyen istisnalardır. ama böyle bir sebebi olmadan namazı terkeden birisi kafirdir deniyor hadislerde...

    Yorum


      Ynt: Mut'a Nikahı ve Helal Oluşunun Delili

      sorular bu konu ile ilgisiz olduğu için ilgili olan şu adreste cevaplanmıştır:

      http://www.velayet.com/index.php?topic=9241.new#new

      Yorum


        Ynt: Mut'a Nikahı ve Helal Oluşunun Delili

        ehli sünnet kaynaklarında mutanın haram olduğunu söyleyen hadisler:

        bu hadisler iki yönden redd edilmiştir:

        1. bu hadisler kendi aralarında çelişiyorlar. şöyle ki, bu hadislerden bazıları mutanın Hayberde, bazıları, Evtas gazasında, bazıları Huneynde, bazıları Tebükte, bazıları Mekke fethinde, bazıları Veda haccında haram ilan edildiğini söylüyorlar. peki ama eğer gerçekten bu iş olmuşsa neden bu kadar ihtilaf var? üstelik hadisler arasında ki, ihtilaf 1, 2 ve ya 3 tane değil. saya bildiğiniz kadar. bazı kimseler buna "haram oldu, tekrar helal oldu. sonra yine haram oldu, tekrar yine helal oldu" diyerek her hadise uygun 7-8 defa haram helal oldu demişlerdir. ancak ne varki, ibni Abbasın (r.a), Cabirin (r.a), Hz. imamın (a.s) sözleri ve Ömerin kendisinin "Rasulullah devrinde helal idi ben yasaklıyorum" sözü her şeyi açık açık ortaya koymaya yetiyor.

        ancak biz yinede ehli sünnet ulemasının halifeyi kurtarmak için ortaya attığı "helal oldu, haram oldu" oyununa şöylede cevap vere biliriz. ulema son defa haram ilan edilişin Veda haccında olduğunu söylüyor. Hz. imamın (a.s) Veda haccında olmadığı ise düşünülemez (aynı şekild ibni Abbas, Cabir, ibni Mesudun da). çükni Rasulullah (s.a.a) Gadiri Humda müslümanlara hitap etmiş, Kuran ve Ehli Beytini (a.s) emanet bıraktığını söylemiş ve ardından "ben kimin mevlası ise Ali de onun mevlasıdır" demiştir. bazı kimselerde Hz. imama (a.s) gelerek "ne mutlu sana ya Ebel Hasan. benim ve tüm mümin ve müminelerin mevlası oldun" demişlerdir. ve bunu sünni-şii kaynakları mütevatir şekilde rivayet ediyor. şu halde eğer bir yasaklama, haram ilan etme olmuşsa Hz. imamın (a.s) bunu bilmesi gerekirdi. hem Gadiri Humda olmasa bile bunu bilmesi gerekirdi çünki Hz. imam (a.s) Rasulullahın (s.a.a) ilminin kapısıdır. şu halde Hz. imamın (a.s) "Eğer Ömer insanları mut'a'dan nehyetmeseydi, şakîler (azgın insanlar) müstesna, kimse zina etmezdi." sözü tüm bu hadisleri çürütmeğe yetiyor.

        Yorum


          Ynt: Mut'a Nikahı ve Helal Oluşunun Delili

          2. bu hadislerin senetleri güvenlimezdir:

          1. Hz. imam (a.s): "Rasullullah muta nikahından ve ehil eşeklerin etlerini yemekten Hayber'in fetih günü bizleri men etti." (Buhari:6/129 Nesai:2190 Müslim:4/134)

          evet, ilk hadisimiz bu. sırf şianın sesini kese bilmek için Hz. imama (a.s) dayandırılan bir hadis. şimdi buna vecabımız:

          1. bu hadis hangi senetle, nereye dönüp dolaşsa İbn Şihâb ez-Zührî adlı birisine bağlanıyor. bu adam hakkında ise değişik fikirler var. Zehebi onun için "ez-Zührî tedlis ile de ünlü birisidir" (ez-Zehebî,IV,40), Yahyâ b. Muîn ise "O Ümeyye oğullarına çalışırdı!" demiştir. (Hâkim, el-Ma’rife:54) tedlis ne demektir bilen varmı? tedlis hadisde olmayan bazı sözlere hadise ilave eden ve ya hadisden silmek demektir. demek ki, ez-Zühri ya ilave yapmış, ya silmiş. ilginçtir ki, Buhari ve Müslimde Hayber olaylarından bahs eden 7 hadis daha var ki, bu 7 hadisin hiç birinde mutanın yasaklandığı bildirilmiyor. yasaklananın sadece eşek eti olduğu bildiriliyor. ve ne gariptir ki, yine bu 7 hadisin hiç birinde bir ravi olarak ez-Zühri geçmez. peki neden ez-Zührinin rivayetinde bu ilave var? tedlis de ün çıkarmış birine yakışan bir amel sadece bu ola bilir.

          2. Fahrettin er Raziden ve onun da Taberiden rivayet ettiği ve şii kaynaklarda da geçen "Eğer Ömer insanları mut'a'dan nehyetmeseydi, şakîler (azgın insanlar) müstesna, kimse zina etmezdi." hadisi de bu hadisin metninde ez-Zührinin ilavesi olduğunun açık örneğidir.

          Yorum


            Ynt: Mut'a Nikahı ve Helal Oluşunun Delili

            2. İbn Abbâs (r.a) şöyle demiş: "Müt’a İslâm’ın ilk devirlerinde vardı; adam hiç tanıdığı olmayan bir yere gelir, bir kadınla o şehirde ikamet edeceği kadar evlenir; o kadın da adamın malına sahip çıkar, işlerini düzene kordu. Sonunda Mü’minûn sûresinin 6. ayeti nazil oldu. Artık bu iki yolun dışında kalan her tür cinsel ilişki haramdır."(Tirmizî: nikâh,29; el-Beyheqî,VII,206; ez-Zeyle’î,III,182)

            1. bu hadis ibni Abbasın (r.a) adına uydurulmuş yalandır. zira biraz sonra aktaracağım hadiste de görüleceği gibi ibni Abbas r.a ibni Zübeyirin halifeliği döneminde bile mutaya fetva verdiğini görmüştük.

            2. üstelik ibni Keri, Taberi, Fahrettin er Razi gibi tefsirciler ibni Abbasın Nisa suresinin 24-cü ayetini muta nikahına delil olarak sunuyor. şimdi sorma gereği duyuyorum. ibni Abbas r.a gibi "ümmetin alimi" adını taşıyan birisinin Müminin suresinin 6-cı ayeti ile Nisa suresinin 24-cü ayetininin nesh edildiğini idda etmesi akla gele bilirmi? halbuki bunu tefsir ilminden en ufacık anlayışı olan şahıs idde etmez! çünkü Müminin suresinin 6-cı ayeti Mekkede inmiştir! Mekkede inen ayet nasıl Medinede inen ayeti nesh ede bilir?

            3. rivâyetin senedinde Mûsâ b. Ubeyde er-Rabezî var ki, Musa, ittifakla “zayıf” ve “rivâyetlerine güvenilmeyen” bir râvî olarak tanınıyor (ez-Zehebî,IV,213; İbn Hacer, et-Taqrîb:II,290; Yâqût el-Hamevî, Mu’cem’ül-Büldân:II,25). ibni Hacerin ise bu şahsa daha güçlü itirazı var (İbn Hacer, el-Feth:XII,215).

            Yorum


              Ynt: Mut'a Nikahı ve Helal Oluşunun Delili

              3. İbn Abbâs şöyle demiş: "Mut’a ayetini "Ey Peygamber! Kadınları boşayacağınız zaman iddetlerini dikkate alarak boşayın" (Talâk:1) ayeti neshetmiştir!" (el-Cessâs, III, 95; er-Râzî, X, 49)

              1. hadisi ibni Abbasdan (r.a) Ata el Horasani rivayet ediyor. Atâ el-Horasânî kuşkusuz siqa bir râvî. Ama İbn Abbâs’a yetişememiş birisi. Bu yüzden de senedde, ikisi ile arasında kopukluk var (İbn Sa’d,VII,369; ez-Zehebî,III,73-75; es-Süyûtî, el-İs’âf:29). yani hadisimiz mürsel.

              2. ravilerin 2-si Atanın oğlu Osman el-Horasani. ancak Osman da zayıf birisi. İbn Muîn, Müslim, Nesâî, İbn Huzeyme, Dârakutnî, el-Cüzcânî gibi çoğu hadisçiler Osmanı zayıf saymışlardır (ez-Zehebî, III, 48; İbn Hacer, et-Taqrîb, II, 15).

              3. hadisimizin daha sonrakı ravisi ibni Cüreyc siğa bir kimse ama ne var ki, ibni Cüreycden sonra gelen ve hadisi bize ulaştıran ravi Haccâc ise ittifakla makbul biri değil! (ez-Zehebî, I, 462)

              sayacak olursak hadisimizde 2 zayıf ravi var. ve hadisimiz ne yazık ki, ibni Abbasa r.a ulaşmıyor, yani mürsel. son olarakta ibni Cüreyc mutanın helal olduğunu söyleyenlerdendir. ibni Cüreyc hakkında bir iki kelime aktaralım da gönlümüz hoş olsun.



              ابن جريج الإمام الحافظ فقيه الحرم

              İbni Cureyc: İmam, Hafız, Haremin fakihi ve s.



              وقال جرير كان ابن جريج يرى المتعة؛ تزوج ستين امرأة

              ibni Cerir dedi: İbn Cureyc mutanın helal olduğunusöylüyordu ve 60 kadınla muta yapmıştı.



              سمعت الشافعي يقول: استمتع ابن جريج بتسعين امرأة

              Şafiinin "İbni Cureyc 90 kadınla muta etmişdir" dediğini duydum.


              Zehebi, "Tezkiretul Huffaz", İbni Cureyc hakkında


              4. Hz. imam (a.s) îbni Abbâs'a demiş ki: «Resûlüîiah (s.a.v) Hayber günü hem kadınlara muta yapmaktan, hem de ehli eşeklerin etlerini yemekden nehiy buyurdular.» (Saîd b. Mansûr, I, 218; Ahmed, I, 79, 142; Buhârî, nikâh, 32, hıyel, 4; Müslim, nikâh, 29, 31, 32; Nesâî, nikâh,71 ,sayd, 31; Tirmizî, nikâh, 28)

              1. bu hadisin uydurma olduğunun delili ilk olarak şudur ki, az öncede dediğimiz gibi Hayberde sadece eşek eti yemek yasaklanmıştı

              2. bu hadis Hz. imamın (a.s) kendisinde az önce yukarıda rivayet ettiğimiz "Eğer Ömer insanları mut'a'dan nehyetmeseydi, şakîler (azgın insanlar) müstesna, kimse zina etmezdi." hadisine ters düşmektedir.

              3. bu hadise göre Hz. imam a.s ibni Abbası uyarıyor, ikaz ediyor ama ibni Abbas Hz. imamı a.s umursamıyor bile! çünkü az öncede rivayet ettiğimiz gibi ibni Abbas r.a hatta ibni Zübeyir devrinde bile mutaya fetva veriyordu.

              4. ve son olarak bu hadis yine ne hikmetse ibni Şihab ez -Zühriden rivayet ediliyor. ez-Zührinin kim olduğu ise yukarıda geçti

              Yorum


                Ynt: Mut'a Nikahı ve Helal Oluşunun Delili

                Açık konuşayım 35 yıl sonra şiaya geçişimi hızlandıran en önemli nokta yaklaşık 1 yıl süren muta ile ilgili rivayetleri araştırmam olmuştu.Muta konusunda ehli sünnet camia tam bir çelişkiler yumağı içersindedir.Buna karşın şia bu konuda son derece keskin net ve ketum durumdadır.
                Gönülleriniz bir olmadıktan sonra sayıca çok olmanızın bir anlamı yoktur
                İmam Ali (a.s)

                Yorum


                  Ynt: Mut'a Nikahı ve Helal Oluşunun Delili

                  Sayin üyemiz;
                  yaptiginiz yorum bu sayfada birden fazla yazilmis ve üzerinde tartisilmistir...
                  diger sayfalari okumadan yapmis oldugunuz yorum bu yüzden tarafimca silinmistir...
                  lutfen diger sayfalari okuyup daha sonra yorumunuzu yapiniz
                  hayirli paylasimlar!

                  Yorum


                    Ynt: Mut'a Nikahı ve Helal Oluşunun Delili

                    [quote author=ypa link=topic=1684.msg88904#msg88904 date=1276333011]
                    iyiki ehl-i sünnet velcemaat akidesi var.[/quote]

                    evet. yoksa Rasulullahın s.a.a bu sözlerini tevil ede-ede tevilin belini kim kırırdı?

                    Yorum


                      Ynt: Mut'a Nikahı ve Helal Oluşunun Delili

                      ehli sünnet kaynaklarında mutanın helal olduğuna ve bunu Ömerin yasakladığına dair hadisler:

                      Muhammed İbn Cerîr et-Taberî de tefsirinde Hz. Ali'nin şöyle dediğini rivayet etmiştir: "Eğer Ömer insanları mut'a'dan nehyetmeseydi, şakîler (azgın insanlar) müstesna, kimse zina etmezdi."

                      Fahrettin er Razi, "Mefahitul Gayb" tefsiri, Nisa suresi 24-cü ayetin tefsiri


                      16- (...) Bana Mulıammed b. Rafi' rivayet etti. (Dedi ki): Bize Abdürrezzâk rivayet etti. (Dedi ki): Bize İbni Cüreyc haber verdi. (Dedi ki): Bana Ebu'z-Zübeyr haber verdi. (Dedi ki): Câbir b. Abdillâh'ı şunu söylerken işittim. Biz [color=red]Resûlüllah (s.a.v) ile Ebû Bekir devirlerinde bir avuç kuru hurma ve un mukabilinde birkaç günlüğüne mût'a yapardık. Nihayet Amr b. Hureys hâdisesinde Ömer bundan nehyetti

                      Sahihi Müslim, Nikah kitabı, Muta nikahı babı, hadis 15, 16, 17 ve 18


                      27- (...) Bana Harmeletû'bnû Yahya rivayet etti. (Dedi ki): Bize İbni Vehb haber verdi. (Dedi ki): Bana Yûnus haber verdi, İbni Şihâb şöyle demiş: Bana Urvetü'bnü Zûbeyr haber verdi ki, Abdullah b. Zübeyr Mekke'de ayağa kalkmış ve bir zata (ki, bu zat ibni Abbastır. bunu hadislerin sonundakı şerhten okuya bilirsiniz) ta'rizde bulunarak : «Şübhesiz ki, bazı insanların ALLAH gözlerini kör ettiği gibi, kalblerini de kör etmiş. Nikâhı mût'a'ya fetva veriyorlar demiş. Bunun üzerine o zât kendisine nida ederek: «Sen hakikaten kaba saba bir adamsın. Ömrüme yemin ederim ki, mût'a imâmülmüttekin zamanında yapılırdı.» demiş. Bununla Resûlüllah (s.a.v) kasdetmiş. İbni Zübeyr ona şu mukabelede bulunmuş "Öyle ise kendini bir dene. VALLAHi sen bunu yaparsan seni taşlarınla recm ederim."

                      Sahihi Müslim, Nikah kitabı, Muta nikahı babı, hadis 27


                      3. Abdullah ibni Mesud (r.a): «Resûlüllah (s.a.v) ile birlikte gaza ediyorduk. Kadınlarımız yoktu. Bu sebeble hayalarımızı çıkarsak mı ki dedik. Fakat Resûlüllah (s.a.v) bizi bundan nehyetti. Sonra bize elbise mukabilinde muayyen bir zamana kadar bir kadınla evlenmemiz için ruhsat verdi. Bundan sonra Abdullah: «Ey îman edenler! ALLAH'ın size helâl kıldığı şeylerin iyi, boş olanlarım (kendinize) haram kılmayın. Hakka da tecavüz etmeyin. Çünkü ALLAH mütecavizleri sevmez.» âyet-i kerîmesini okudu.»

                      Sahihi Müslim, Nikah kitabı, Muta nikahı babı, hadis 11


                      4. Imrân b. Husayn: «Kitapta bu konuda muta âyeti nazil oldu. Resûlüllah (s.a.v) dahi onu bize emir buyurdu. Sonra mutayı nesheden bir âyet inmediği gibi Resûlüllah (s.a.v) de vefatına kadar ondan nehî buyurmadı. (Yalnız) bir adam ondan sonra kendi reyi ile dilediğini söyledi.»

                      bu hadis bu şekli ile Buhari ve Müslimde geçiyor ancak kitabı tatbik edenler muta sözünün önüne "hacc" sözünü ilave etmişlerdir ki, bu işe yaramaz. aksine bu adamları sadece gülünüç hale düşürür. çünkü "hacc mutası" ayeti diye bir şey olmamıştır. sadece muta nikahı ile ilgili ayet olmuştur.


                      Sahihi Müslim, Hac kitabı, hadis 172 ve 173


                      5. halife Ömer bin Hattap: "İki mut'a, ALLAH'ın Resulü zamanında meşru idi. Ama ben onları yasaklıyorum. Bunlar, hacc mut'ası ile nikâh mut'asıdır."

                      bu konuda (ismini şuan hatırlamıyorum) şia alimlerden birine bir sünni "Ömer iki mut'a, ALLAH'ın Resulü zamanında meşru idi. Ama ben onları yasaklıyorum demiştir" diyor ve halifenin sözü çiğnenmez dercesine alime delil yetiştirmeğe kalkıyor. alimde "iyi ya, biz Ömerin şahitliğini kabul, yasağını redd ediyoruz" diye cevap veriyor


                      Sahihi Müslim, Hac kitabı, hadis 145


                      7. Esma b. Ebu Bekir: "Müslim-i Kurrî'den rivayet etti. Şöyle demiş: İbni Abbâsa (r.a) müt'ayı sordum da onun hakkında ruhsat verdi. Halbuki, İbni Zübeyir bundan nehyederdi. ibni Abbâs (r.a) şunları söyledi: «İste İbni Zübeyrin annesi!.. Resulullahın (s.a.v) buna ruhsat verdiğini söyleyip duruyor! Yanına girin de ona sorun!» Bunun üzerine onun yanma pildik. Bir de baktık ki, şişman bîr kadın!.. (Meseleyi sorunca). Resûlüilah (s.a.v) buna ruhsat verdi.» dedi.

                      yine aynı mesele! muta sözünün önüne "hacc" sözü atılmış. ancak burada kast edilen muta nikahıdır. çünki, yukarıda Müsliden aktardığım hadiste de görüldüğü gibi ibni Zübeyrle ibni Abbas (r.a) arasındakı tartışma muta nikahı üzerine idi. üstelik ibni Abbasın (r.a) soru soranlara "gidin annesine sorun" demesinin sebebi ibni Züebyrin muta nikahı ile dünyaya gelmiş olmasıdır. isteyenler bu konuyu araştırsınlar.


                      Sahihi Müslim, Hac kitabı, hadis 194-195


                      8. Übey b. Ka’b: "îbn Abbâs, Übeyy îbn Kâ'b, Saîd îbn Cübeyr ve Süddî bu âyeti «O halde hangilerinden belli bir zamana kadar nikâh ile faydalanıyorsanız mehirlerini kendilerine veriniz ki, bu farzdır.» şeklinde okurlardı.

                      ibni Kesir, nisa suresi 24-cü ayetin tefsiri; Fahrettin er Razi, "Mefahitul gayb", nisa suresi 24-cü ayetin tefsiri; et-Taberî, V, 9; eş-Şevkânî, VII, 231; el-Emînî, VI, 229

                      görüldüğü gibi Übey b. Kab, ibni Abbas, Said b. Cübeyr ve Süddi Nisa suresinin 24-cü ayetini "belli bir zamana kadar nikah" sözleri ile tefsir ederek okuyorlardı.

                      Yorum


                        Ynt: Mut'a Nikahı ve Helal Oluşunun Delili

                        mutanın uygulandıgı buharide gecıyor am akendı kıtaplarınızdan habersızsınız

                        Yorum


                          Ynt: Mut'a Nikahı ve Helal Oluşunun Delili

                          faydalanma? istersen iyice oku. bunların senin aktardığın şeylerle yakından uzaktan ilgisi yok. burada kast edilen şey bildiğimiz muta nikahıdır.

                          Yorum


                            Ynt: Mut'a Nikahı ve Helal Oluşunun Delili

                            [quote author=ypa link=topic=1684.msg90586#msg90586 date=1276892090]
                            sade buhari de olsa iyi baksan muhterem kuran da geçiyor diyor.
                            biz kurandan da bihaberiz. hatta bizi bırak bilcümle ehl-isünnet hatta bir kısım şia (zeydiler)gibi. [/quote]

                            bunu ben değil bay kıvırık, senin müçtehit dediğin sahabe, tabiin de söylüyor. istersen Nisa suresi 24-cü ayetin tefsirini getirelim ibni Abbastan, Said. Cübeyrden, Süddiden ve başkalarından.

                            Yorum


                              Ynt: Mut'a Nikahı ve Helal Oluşunun Delili

                              [quote author=ypa link=topic=1684.msg90568#msg90568 date=1276890521]
                              faydalandırma (mutalandırma) ile muta nikahını karıştırıyorsunuz. bunu daha önce de demiştim. neyse tevile devam belini kırmaya da...
                              [/quote]

                              ypa kerdeş, faydalandırma başka muta başka da ne demek. Kendileri ile süresiz evlenilen hanımlar için MİHR söz konusu ki MİHR de arapça bir kelime ve bunu MUTA ile manalandırmak anlamsız olacaktır.
                              Kendilerinden mutalandığınız, metalandığınız, faydalandığınız kadınlardan bahsediyor ayet. Burada UCUREHUNNE diyor. MİHR demiyor bilme anlıyor musunuz?

                              Ehli Sünnet alimleri de Nisa Suresi 24. ayetin Muta hakkında olduğunu, ancak mutanın hz. ömer zamanında kaldırıldığını itiraf ediyorlar. Siz gemiş neler söylüyorsunuz.
                              Beşşar Esad bir İslam Kahramanıdır.
                              Suriye İmtihanında İran İslam Cumhuriyetinin yanında yer almayanlar amerikan Emperyalizmi ve İsrail Siyonizminin yanındadırlar. Ve İslamın karşısındadırlar.

                              Yorum


                                Ynt: Mut'a Nikahı ve Helal Oluşunun Delili

                                [quote author=ypa link=topic=1684.msg91340#msg91340 date=1277135163]
                                yanılmıyorsam önceki sayfalarda elmeddin tarafından delil olarak getirilmişti.
                                bakara 241. ayet:
                                وَلِلْمُطَلَّقَاتِ مَتَاعٌ بِالْمَعْرُوفِ حَقًّا عَلَى الْمُتَّقِينَ

                                Ve lil mutallakâti metâun bil ma’rûf(ma’rûfi) hakkan alel muttekîn(muttekîne).[/quote]

                                evet, doğru. o benim tarafımdan yapılan bir hata ve yanlış anlama idi. orada yanlış yaptım ama şuanki delillere cevap vermek istiyormusun? bak sizin rical alimlerinin tesbitine göre muta haramdır, yasaklandı diyen hadislerin senetleri çürük. buna karşın muta helaldir diyen hadislerde en güvenilir kaynaklardan. üstelik ibni Abbas, Übeyy r.a gibi bir sahabeler, Mücahid ve Süddi -ki, bunlar tabiindir- Nisa suresinin 24-cü ayetinin Muta hakkında olduğunu söylüyorlar.

                                Yorum

                                YUKARI ÇIK
                                Çalışıyor...
                                X