itirazlar
Eski Ahit'te -nitekim inciller icin de durum aynidir- ele alinan konularin cok azi, cagdas bilimsel verilerle karsilastirilabilecek niteliktedir.
mantik acisindan, kitab-i mukaddes'te, büyük bir yekun teskil edecek sayida celiskiler ve yanlislar bulunabilir.
hikayenin meydana getirilmesine yarayan farkli kaynaklarin bulunmasi, ayni olayin iki sekilde nakledilmesinin sebebi olabilir. fakat dahasi var: cesitli zamanlarda metni yeniden degistirmeler ve metne yeniden yapilan eklemeler yahut daha önce metne, aciklama olarak yapilan ilavelerin, yeni bir istinsah sirasinda, aslinda varmis gibi metnin icine dahil edilmesi.. bütün bunlar, metin tenkidi uzmanlarinca pek iyi bilinmekte ve bazilari tarafindan dogru bir bicimde belirtilmektedir. mesela, sadece Tevrat icin, M.P. de Vaux, yaptigi Tekvin kitabi tercümesine yazdigi giriste (s.13 ve 14), müteaddit uyusmazliklari ayrintili olarak zikretmektedir.
iste onlardan cok karakteristik bir örnek:
Tekvine göre (6/3) Tanri, tam tufandan önce, bundan böyle insanin ömrünü 120 yil olarak sinirlamaya karar verir. "...onun ömrü ancak yüz yirmi yil olacak" diye yaziliyor. oysa, daha ileride (Tekvin, 11/10-32) Hz. Nuh'un soyundan gelen on ayri nesle mensub sahislarin 148-600 arasinda degisen bir hayat süresine sahip olduklari kaydedilir.
bu iki pasaj arasindaki celiski ortadadir. birinci parca (tekvin, 6/3) Yahvist metinden olup, yukarida görülmüs oldugu üzere, herhalde i.Ö. onuncu yüzyila aittir. tekvinin ikinci parcasi ise (11/10-32), öbürüne göre daha yakin bir döneme (i.Ö. 6. yüzyila) ait olan din adamlari metninden gelmektedir ki bu rivayet, secerelerdeki siralamalarda ömür süreleri hakkinda ayrintili bilgi vermenin ve -tüm olarak ele alindiginda- yanlislarin kaynagini teskil eder.
Cagdas bilimle olan uyusmazliklarin en acik örnekleri tekvinde bulunur. bunlar baslica su üc husustadir:
1. dünyanin yaratilisi ve safhalari;
2. Dünyanin yaratildigi zaman ile yeryüzünde insanin ortaya ciktigi zaman
3. Tufan hikayesi
Eski Ahit'te -nitekim inciller icin de durum aynidir- ele alinan konularin cok azi, cagdas bilimsel verilerle karsilastirilabilecek niteliktedir.
mantik acisindan, kitab-i mukaddes'te, büyük bir yekun teskil edecek sayida celiskiler ve yanlislar bulunabilir.
hikayenin meydana getirilmesine yarayan farkli kaynaklarin bulunmasi, ayni olayin iki sekilde nakledilmesinin sebebi olabilir. fakat dahasi var: cesitli zamanlarda metni yeniden degistirmeler ve metne yeniden yapilan eklemeler yahut daha önce metne, aciklama olarak yapilan ilavelerin, yeni bir istinsah sirasinda, aslinda varmis gibi metnin icine dahil edilmesi.. bütün bunlar, metin tenkidi uzmanlarinca pek iyi bilinmekte ve bazilari tarafindan dogru bir bicimde belirtilmektedir. mesela, sadece Tevrat icin, M.P. de Vaux, yaptigi Tekvin kitabi tercümesine yazdigi giriste (s.13 ve 14), müteaddit uyusmazliklari ayrintili olarak zikretmektedir.
iste onlardan cok karakteristik bir örnek:
Tekvine göre (6/3) Tanri, tam tufandan önce, bundan böyle insanin ömrünü 120 yil olarak sinirlamaya karar verir. "...onun ömrü ancak yüz yirmi yil olacak" diye yaziliyor. oysa, daha ileride (Tekvin, 11/10-32) Hz. Nuh'un soyundan gelen on ayri nesle mensub sahislarin 148-600 arasinda degisen bir hayat süresine sahip olduklari kaydedilir.
bu iki pasaj arasindaki celiski ortadadir. birinci parca (tekvin, 6/3) Yahvist metinden olup, yukarida görülmüs oldugu üzere, herhalde i.Ö. onuncu yüzyila aittir. tekvinin ikinci parcasi ise (11/10-32), öbürüne göre daha yakin bir döneme (i.Ö. 6. yüzyila) ait olan din adamlari metninden gelmektedir ki bu rivayet, secerelerdeki siralamalarda ömür süreleri hakkinda ayrintili bilgi vermenin ve -tüm olarak ele alindiginda- yanlislarin kaynagini teskil eder.
Cagdas bilimle olan uyusmazliklarin en acik örnekleri tekvinde bulunur. bunlar baslica su üc husustadir:
1. dünyanin yaratilisi ve safhalari;
2. Dünyanin yaratildigi zaman ile yeryüzünde insanin ortaya ciktigi zaman
3. Tufan hikayesi
Yorum