Kuran-i keim, gönül yoluyla akil yolunu birbirine bagladigi ve ilmi amel köprüsünün basi bildgi icin peygamberlerin ilmi uygulamasiniv ayni sekildem üteelli hakimlerin sahici yolunu böyle ortaya getirmektedir. onlar ilmi amelle ic ice ögretmetedirler. örnek olarak Halil ibrahim (a), tevhidi meseleler; ortaya koymak icin ciktiginda söyle buyurmaktadir:
"gece basinca yildiz gördü; iste bu benim Rabbim dedi. batinca batanlari sevmem dedi" (enam 76)
O, göge bakip bir yildizin dogmus oldugunu gördügü zaman "bu benim Rabbim" demis, fakat o yildiz batip kaybounca da"ben yildizi Rab olarak kabul etmiyorum" demistir. Ay dogdgunda da ayni sekilde "bu benim Rabbimdir" demis, fakat ay batinca da "ben batanlari sevmem" demistir.
Hz.ibraiim-i halilin milleti, o kadar resmiyet kazanmistir ki kuran bizi, onun milletini ögrenmye ve tanimaya cagirmaktadir:
"..babaniz ibrahimin milleti daha önce ve bunda, peygamberin size sahid olmasi, sizin de insanlara sahit olmaniz icin size müslüman adni veren O'dur" (hac 78)
O hazret, tevhidi ortaya koyup sirki reddederken teorik akil yürütme yerine basar yolunu, gönül yolunu gösteriyor. ise delil yoluyla girmiyor ve
"yildiz, hareket ettigi, müteharrik (hareket eden) muharrik (hareket ettirici) istedigi icin müteharrik Rab olmaz; dolayisiyla Rab onun müharrikidir"
buyurmuyor. hareket delili, hudus delili, imkan delii vb. hep bir dizi teorik düsücelerdir.
"gece basinca yildiz gördü; iste bu benim Rabbim dedi. batinca batanlari sevmem dedi" (enam 76)
O, göge bakip bir yildizin dogmus oldugunu gördügü zaman "bu benim Rabbim" demis, fakat o yildiz batip kaybounca da"ben yildizi Rab olarak kabul etmiyorum" demistir. Ay dogdgunda da ayni sekilde "bu benim Rabbimdir" demis, fakat ay batinca da "ben batanlari sevmem" demistir.
Hz.ibraiim-i halilin milleti, o kadar resmiyet kazanmistir ki kuran bizi, onun milletini ögrenmye ve tanimaya cagirmaktadir:
"..babaniz ibrahimin milleti daha önce ve bunda, peygamberin size sahid olmasi, sizin de insanlara sahit olmaniz icin size müslüman adni veren O'dur" (hac 78)
O hazret, tevhidi ortaya koyup sirki reddederken teorik akil yürütme yerine basar yolunu, gönül yolunu gösteriyor. ise delil yoluyla girmiyor ve
"yildiz, hareket ettigi, müteharrik (hareket eden) muharrik (hareket ettirici) istedigi icin müteharrik Rab olmaz; dolayisiyla Rab onun müharrikidir"
buyurmuyor. hareket delili, hudus delili, imkan delii vb. hep bir dizi teorik düsücelerdir.
Yorum