BİSMİLLAHİR RAHMANİR RAHİM
HAMD OLSUN ALEMLERİN RABBİNE
VE SELAM OLSUN MEVLAMIZ MUHAMMEDE VE TERTEMİZ EHLİ BEYTİNE
HAMD OLSUN ALEMLERİN RABBİNE
VE SELAM OLSUN MEVLAMIZ MUHAMMEDE VE TERTEMİZ EHLİ BEYTİNE
bundan sonra… recat inancı Kur’an ve Sünneti Nebevi s.a.a’in ortaya koyduğu sahih İslam akidesinin bir parçasıdır ve bu konuda hiç bir şüpheye yer yoktur. Zira Kur’an ve Sünneti Nebevi s.a.a ile sabit olan bir şeyde şüphe olamaz. inşaALLAH bu yazımızda imamlar a.s’dan Hz. Zülkarneyn a.s’ın vasfı ile ilgili sahih olarak rivayet edilen bir hadisi aktaracağız ki, bu hadiste imamlar a.s’ın recat edeceğine ilişkin delil bulunmaktadır. Sözünü ettiğimiz bu hadis hem şia ve hemde sünni kaynaklarında sahih sened ile rivayet edilmiştir.
1. şia kaynaklarında: şia ulemasından ibni Babaveyh el-Kummi, onun oğlu Şeyh Saduk, Muhammed b. Mesud el-Ayyaşi ve Ravendi gibi muhaddis ve müfessirler bu hadisi rivayet etmiştirler.
[img width=221 height=350]http://velayet.files.wordpress.com/2012/11/recat-ibni-babaveyh.gif[/img]
resimde gördüğünüz Şeyh ibni Babaveyh el-Kummi r.a’ın "el-imame vet-Tebsira" adlı kitabıdır, işaretlediğim yerde şu ifadeler var:
- [li]سعد بن عبد الله ، عن أحمد بن محمد بن عيسى ، عن علي بن النعمان ، عن هارون بن خارجة ، عن أبي بصير ، عن أبي جعفر عليه السلام قال : إن ذا القرنين لم يكن نبيا ، ولكنه كان عبدا صالحا أحب الله فأحبه الله ، وناصح لله فناصحه الله ، أمر قومه بتقوى الله ، فضربوه على قرنه ، فغاب عنهم زمانا ، ثم رجع إليهم ، فضربوه على قرنه الآخر ، وفيكم من هو على سنته
...Ebu Basir Ebu Cafer (imam Bakır a.s)’dan şöyle rivayet etti: "Zülkarneyn peygamber değildir, fakat salih bir kul idi, o ALLAH’ı, ALLAH da onu severdi; o ALLAH’a ve ALLAH da ona yardım ederdi. Kavmini ALLAH takvasına davet etti, onu başından vurdular da öldü. Sonra onlara ricat etti, yine başından vurdular da öldü, sizin aranızda da bu sünnet üzere olanlar vardır"
Ali b. Hüseyin b. Babaveyh el-Kummi r.a, "el-İmame vet-Tebsira", sayfa 121, hadis 116[/li]
bu hadisi Şeyh Saduk r.a "Kemaliddin", sayfa 393’de babasından naklen; Ayyaşi r.a "Tefsiri Ayyaşi", 2/339-340’da kendi senedi ile; Ravendi r.a "Kısasul Enbiya", sayfa 120’de ibni Babaveyh el-Kummi’ye kadar kendi senedi ile ondan sonra ise onun senedi ile rivayet etmiştir. hadisin tüm ravileri sika (güvenilir) ve isnadı muttasıldır. Şeyh Asif el-Muhsini bu hadis hakkında diyor ki:
- [li]صحيحة أبي بصير عن الباقر عليه السلام
sahih olarak Ebu Basir imam Bakır a.s’dan rivayet etmiştir.
Şeyh Asif el-Muhsini, "Muaşre Bihraul Envar", 1/276[/li]
2. sünni kaynaklarında: ehli sünnet alimlerinden ibni Ebi Şeybe ve Taberi gibi muhaddisler başta olmak üzere bir çoğu bu hadisi kendi senedleri ile sahabe Ebu Tufeyl r.a’dan, o da imam Ali a.s’dan rivayet etmiştirler.
[img width=242 height=350]http://velayet.files.wordpress.com/2012/11/recat-ibni-ebi-seybe.jpg[/img][img width=242 height=350]http://velayet.files.wordpress.com/2012/11/recat-ibni-ebi-seybe1.jpg[/img]
resimde gördüğünüz sünni hadis alimi, Buhari ve Müslim başta olmak üzere sünnilerin bir çok aliminin hocası olan ibni Ebi Şeybe’nin "Musannaf" kitabıdır, işaretlediğim yerde şu ifadeler var:
- [li]حدثنا وكيع، عن بسام، عن أبي الطفيل، عن علي، قال: كان رجلا صالحا ناصح الله فنصحه فضرب على قرنه الأيمن فمات فأحياه الله، ثم ضرب على قرنه الأيسر فمات فأحياه الله وفيكم مثله
...Ebu Tufeyl Ali r.a’dan şöyle rivayet etti: "Zülkarneyn salih bir kul idi. O, ALLAH’a samimiyetle bağlanmış, ALLAH da ona yardımcı olmuştu. Kavmini ALLAH’a davet etti, onu alnından vurdular da öldü. Sonra ALLAH onu diriltti. Kavmini yine ALLAH’a davet etti, yine alnından vurdular da öldü. onun gibisi sizin aranızda da vardır."
ibni Ebi Şeybe, "Musannaf", 6/346, hadis 31913[/li]
bu hadisi bir başka sünni hadis alimi ibni Ebu Asim "Tefsir et-Taberi", 15/370’de kendi senedi ile Ebu Tufeyl’den rivayet etmiştir. yukarıda aktardığımız ibni Ebi Şeybe’nin hadisinin senedinde bulunan tüm raviler sika (güvenilir) ve isnadı muttasıldır. Şimdi nasibi rical kitaplarından raviler hakkında bilgi veriyoruz:
Ebu Tufeyl (أبي الطفيل): hadisin ilk ravisidir, sahabedir ve nasibiler nezdinde tüm sahabeler adil ve güvenilir olduğu için hakkında detaylı bilgi vermiyoruz.
Basim b. Abdullah (بسام بن عبد الله): hadisimizin ikinci ravisidir, güvenilir bir ravidir. Nasibi rical alimi el-Mizzi onun biografisinde diyor ki:
- [li]بسام بن عبد الله الصيرفي أبو الحسن الكوفي
Basim b. Abdullah es-Seyrafi, (künyesi) Ebul Hasan, el-Kufi.
قال إسحاق بن منصور عن يحيى بن معين صالح
وقال عباس عن يحيى ثقة
وقال أبو حاتم صالح الحديث لا بأس به
İshak b. Mansur Yahya b. Main’den dedi ki: "salihtir"
Abbas Yahya b. Main’den dedi ki: "sika (güvenilir)’dir"
Ve Ebu Hatem dedi ki: "hadisi salihtir, onda sorun yoktur"
el-Mizzi, "Tehzib el-Kemal", 4/58-59, 664-cü ravi[/li]
yine bir başka nasibi rical alimi olan ez-Zehebi onun hakkında diyor ki:
- [li]بسام بن عبد الله الصيرفي عن عكرمة وعطاء وعنه الفريابي وخلاد بن يحيى وجماعة ثقة
Basim b. Abdullah es-Seyrafi, İkrime ve Ata’dan (rivayet etmiştir). ondan ise Feryabi, Halid b. Yahya ve cemaat (rivayet etmiştir). sika (güvenilir)’dir.
ez-Zehebi, "Keşşaf", 1/265, 557-ci ravi[/li]
Veki (وكيع): hadisimizin sonuncu ravisidir, nasibilere göre güvenilirdir, "Sahihi Buhari" ve "Sahihi Müslim" dahil kutubi sitte kitaplarında ondan hadis rivayet edilmiştir. ez-Zehebi onun boigrafisinde geniş şekilde bilgi vermektedir, ben ise sadece ez-Zehebi’nin onun için kullandığı ifadeleri aktaracağım:
- [li]وكيع ( ع ) ابن الجراح ، بن مليح ، بن عدي بن فرس بن جمجمة بن سفيان ، بن الحارث ، بن عمرو ، بن عبيد ، بن رؤاس ، الإمام الحافظ ، محدث العراق أبو سفيان الرؤاسي ، الكوفي ، أحد الأعلام
Veki b. Cerrah... b. Ravas, imam, hafız, Irak’ın muhaddisi, Ebu Süfyan el-Ravas el-Kufi, ulemadandır.
ez-Zehebi, "Siyer", 9/154[/li]
görüldüğü gibi hem Şia ve hemde sünni kaynaklarında imamlar a.s’dan Hz. Zülkarneyn a.s’ın vasfı ile ilgili rivayet edilen bu hadislerde Hz. Zülkarneyn a.s’ın iki defa kavmini ALLAH c.c’ya davet ettiği, bu mücadelesinde öldürüldüğü ve dünyaya recat ettiği (geri döndüğü) bildirilmektedir. Bu bilgileri verdikten sonra imamlarımız a.s "sizin aranızda da onun gibileri vardır" diyerek kedilerini kastetmiştirler. Yani imamlarımız a.s da Hz. Zülkarneyn gibi recat edecektirler.
Yorum