“Kadınlar sizin için birer elbise, siz de onlar için birer elbisesiniz.”
Bakara -187.
Elbise, örtünme ve korunma aracıdır. Karı-koca arasındaki ilişki de tıpkı
böyledir. Her biri, karşı tarafın üzerine örtü çeker, onu korur. İslâm,
insan denen şu varlığı bütünü ile ve olduğu gibi ele alır, onun yapısını ve
fıtri karakterini aslına uygun biçimde kabul eder ve bu realist yaklaşım
içinde elinden tutarak onu bütünü ile yüceliklerin zirvesine tırmandırmaya
çalışır. İşte bu bakış açısı ile insana yaklaşan İslâm, kanın ve etin
atılımını anlayışla karşılayarak üzerine bu tatlı soluğu üfler ve bu nazik
örtüyü örter.
Ayetin orijinalinde geçen “libas” kelimesi elbise anlamına gelir. Kuran’ı
Kerim eşleri birbirleri için elbise olarak nitelendirmesi, istiare sanatına
örnek oluşturmaktadır. Elbise insan için en önemli ihtiyaçlardan biridir
zira birçok faydası bulunmaktadır. Yüce Allah kadın ve erkeğin birbirleri
için elbise gibi oldukları ve bu şekilde elbisenin faydalarını da
birbirlerine yansıtmaları gerektiğini buyurmaktadır. Eşlerde elbise gibi
birbirlerine şöyle olmalıdırlar:
1-Elbise insanın ayıplarını örter, öyleyse eşlerde birbirlerini ayıp ve
kusurlarını örtmeliler, sadece örtmekle kalmayıp, o ayıpların aşikâr
olmasının da önünü almalıdırlar. Eşlerden her biri ötekisini günahların
peşinden gitmekten alıkoymalı ve olumsuzluğu türünün fertleri arasında
yayılmasının önünü almalıdır. Şu halde eşlerin her biri eşinin ayıbını
perdeleyen bir giysi konumundadır.
2-İnsan elbisesiyle çok yakındır, karı kocada birbirleriyle çok yakın
olmalıdırlar. Başkaları aralarında olup bitenden haberdar olmamalıdırlar.
3-Mevsimlere göre insanın elbisesi de değişmektedir, soğuk havalarda kalın
sıcak havalarda ince elbise giyilir. Eşlerde birbirlerinin değişen
psikolojik durumlarına göre kendileri de değişmelidirler, birazda görmezden
gelmeli, anlayışlı olmalı ve üzerine gitmemeli. Eğer erkeğin psikolojisi
bozuk ve çok sinirliyse kadın sakin davranmalı, eğer kadın çok yorgunsa
erkek anlayış göstermeli.
4- Elbise insanı sıcaktan ve soğuktan korur. Eşlerde birbirlerini günaha
düşmekten korumalıdır.
5-Elbise insanın vücudunu sıcak tuttuğu gibi, eşte evi sıcak tutmalı, onun
bulunmasıyla aile sıcak bir yuvaya dönüşmeli.
6-Elbisenin insan için süs ve ziynet olması gibi eşlerde birbirleri için
ziynet olmalıdırlar.
7- Yüce Allah ayette kadın ve erkeğin birbirleri için karşılıklı elbise
olduklarını buyurdu, bundan da kadın ve erkeğin eşit oldukları, kimsenin
kimseden üstün olmadığı anlaşılmaktadır.
8-İnsan kendi istediği, beğendiği ve sevdiği elbiseyi alabildiği gibi,
evlenecek olanlarda eşlerini kendileri seçmeli. Başkasının zoruyla sırf o
istiyor diye evlenmek olmaz.
9-İnsan elbise alacağı zaman kendisine yakışan ve dengi olan elbiseyi alır.
Evlenecek olanlarda karşı tarafın kendisinin dengi/küfüv olup olmadığına
dikkat etmelidir, kadın ve erkek birbirlerinin dengi olmalıdırlar.
Muhsin Kıraati-Hezari Yek Nukte Ez Kuran
Bakara -187.
Elbise, örtünme ve korunma aracıdır. Karı-koca arasındaki ilişki de tıpkı
böyledir. Her biri, karşı tarafın üzerine örtü çeker, onu korur. İslâm,
insan denen şu varlığı bütünü ile ve olduğu gibi ele alır, onun yapısını ve
fıtri karakterini aslına uygun biçimde kabul eder ve bu realist yaklaşım
içinde elinden tutarak onu bütünü ile yüceliklerin zirvesine tırmandırmaya
çalışır. İşte bu bakış açısı ile insana yaklaşan İslâm, kanın ve etin
atılımını anlayışla karşılayarak üzerine bu tatlı soluğu üfler ve bu nazik
örtüyü örter.
Ayetin orijinalinde geçen “libas” kelimesi elbise anlamına gelir. Kuran’ı
Kerim eşleri birbirleri için elbise olarak nitelendirmesi, istiare sanatına
örnek oluşturmaktadır. Elbise insan için en önemli ihtiyaçlardan biridir
zira birçok faydası bulunmaktadır. Yüce Allah kadın ve erkeğin birbirleri
için elbise gibi oldukları ve bu şekilde elbisenin faydalarını da
birbirlerine yansıtmaları gerektiğini buyurmaktadır. Eşlerde elbise gibi
birbirlerine şöyle olmalıdırlar:
1-Elbise insanın ayıplarını örter, öyleyse eşlerde birbirlerini ayıp ve
kusurlarını örtmeliler, sadece örtmekle kalmayıp, o ayıpların aşikâr
olmasının da önünü almalıdırlar. Eşlerden her biri ötekisini günahların
peşinden gitmekten alıkoymalı ve olumsuzluğu türünün fertleri arasında
yayılmasının önünü almalıdır. Şu halde eşlerin her biri eşinin ayıbını
perdeleyen bir giysi konumundadır.
2-İnsan elbisesiyle çok yakındır, karı kocada birbirleriyle çok yakın
olmalıdırlar. Başkaları aralarında olup bitenden haberdar olmamalıdırlar.
3-Mevsimlere göre insanın elbisesi de değişmektedir, soğuk havalarda kalın
sıcak havalarda ince elbise giyilir. Eşlerde birbirlerinin değişen
psikolojik durumlarına göre kendileri de değişmelidirler, birazda görmezden
gelmeli, anlayışlı olmalı ve üzerine gitmemeli. Eğer erkeğin psikolojisi
bozuk ve çok sinirliyse kadın sakin davranmalı, eğer kadın çok yorgunsa
erkek anlayış göstermeli.
4- Elbise insanı sıcaktan ve soğuktan korur. Eşlerde birbirlerini günaha
düşmekten korumalıdır.
5-Elbise insanın vücudunu sıcak tuttuğu gibi, eşte evi sıcak tutmalı, onun
bulunmasıyla aile sıcak bir yuvaya dönüşmeli.
6-Elbisenin insan için süs ve ziynet olması gibi eşlerde birbirleri için
ziynet olmalıdırlar.
7- Yüce Allah ayette kadın ve erkeğin birbirleri için karşılıklı elbise
olduklarını buyurdu, bundan da kadın ve erkeğin eşit oldukları, kimsenin
kimseden üstün olmadığı anlaşılmaktadır.
8-İnsan kendi istediği, beğendiği ve sevdiği elbiseyi alabildiği gibi,
evlenecek olanlarda eşlerini kendileri seçmeli. Başkasının zoruyla sırf o
istiyor diye evlenmek olmaz.
9-İnsan elbise alacağı zaman kendisine yakışan ve dengi olan elbiseyi alır.
Evlenecek olanlarda karşı tarafın kendisinin dengi/küfüv olup olmadığına
dikkat etmelidir, kadın ve erkek birbirlerinin dengi olmalıdırlar.
Muhsin Kıraati-Hezari Yek Nukte Ez Kuran