Hata ve gunahlardan masum (arinmis) olmak:
Suphesiz Peygamberler her seyden once, umumun itimat ve guvenin kazanmak zorundadirlar.
Sozlerinde ve konusmalarinda celiskili. yalan ve hata olmamalidir. Aksi halde onderlik makami sarsintiya
ugrayacaktir, eger peygamberler mesum olmazlarsa bahanecilerin saldirilarina maruz kalip hakikati arayanlarin gozunde sarsintiya ugrayip, ya davetlerinin kabul gormemsine ya da tam bir gonul rahatligiyla kabul gormemesine sebep olacaktir. Bundan dolayidir ki, "guvenirlik delili" peygamberlerin gunah dan arinmisligina isaret eden, masumluk delilidir.
Baska bir tabirle:Allah(c.c), gunahlardan ve hatalardan munezeh tutulmamis bir insana, nasil olur da kayitsiz, sartsiz itaati vacip kilabilir? Eger boyle olsa bile, acaba halk bu peygamberlere itaat edebilir mi ?
Eger halk itaat etmis olursa gunah ve hataya itaat etmis olmayacak midir?
Eger itaat etmezlerse onderlik makami sarsintiya ugramayacak midir?
Hele, hele peygamberlerin onderlik makaminin diger insanlarin onderlik makamindan ne kadar farkli oldugu goz onunde bulundurlursa, halk butun inanc ve yasama prensiplerini peygamberler den almaktadirlar.
Bunun icindir mufessirler "Allah (c.c) Resulune ve sizden olan ve emir sahiplerine itaat edin"(Nisa)
Ayeti kerimesinden emir sahiplerinin de masum oldugu istidlaline varmaktadirlar ve mutlak itaat emri
Peygamberlerin ve emir sahiplerinin masum olduklarina delildir demektedirler. Emir sahiplerinden kasit
ise masum 12 imamdir. Eger boyle olmasaydi Allah (c.c) hicbir zaman peygamberlere ve emir sahiplerine kayitsiz itaati vacip etmezdi.
Peygamberlerin masumluguna delalet eden delilerden biri de
"Peygamberleri gunahlara sevk edecek her turlu amillerin yenilmeye mahkum edilmis olmasi" dir.
Nitekim kandimize baktigimizda bazi gunahlar yada kotu islerden takriben masum oldugumuzu goruruz.
Asagidaki orneklere dikat ediniz:
Acaba hic bir akili insan gordunuz mu ki, ates yemeye muptela olsun?
Ayni sekilde akli basinda oldugu halde cirilciplak sayunup sokakta, pazarda gezip dolasan bir insan gordunuz mu?
Elbette ki buna verilecek cevap "Hayir" dir. Eger bu halleri bir insanda gorecek olursak. ruhen anormal bir halde olduguna kanaat getiririz. Cunku normal bir insanin genelde boyle sey yapmayacagi aciktir.
kisaca bir cumleyle meseleyi soylece dile getire biliriz: her akil ve suur sahibi insan kendisine gore bir takim gunah ve cirkin davranislardan masumdur. Yani oyle bir davranis veya gunahi hic islememistir.
Dusunce dunyamizi biraz daha genisletip diyebiliriz ki, insanlardan bazilari bildikleri yanlisliklardan masumdurlar. Halbuki diger insanlar bilmediklerinden masum degildirler.
Ornegin: her cesit mikrobu taniyan akili ve maharetli herhangi bir doktor, hic bir zaman cesitli mikroplara bulasmis bir elbisesinin yikandigi sudan icmez. Halbuki cahil bir insan bu sudan rahatlikla icebilir. Keza insanin
cok kotu is ve gunahlar hakinda malumati ne kadar cok artarsa, o gunahlari islemekteki mesuliyeti de o derece artar. simdi bu kiyaslamayla gorecegiz ki, bir insanin iman ve suur seviyesi Alla(c.c)'a ve ahret gununun mahkemesi gozleri onunde ne kadar diri canlanirsa insan o orada gunahlardan masum olacaktir.
O'nun gozunde butun kotu isler, anadan cirilciplak sokak ve carsida dolasmak gibi utanc vericidir.
O'nun gozunde haram mal. alev gibidir .Nasil ki biz alevi agzimiza goturmekten korkar ve cekinir.
Buraya kadar anlatilanlardan soyle bir netice cikaraniliriz:
Peygamberler sahip olduklari ilim, suur ve fevkalade iman sayesinde gunaha itici saikleri tespit ederken
en akil celdirici gunah vesileleri bile onlarin akil ve imanlarini saptirmamaktadir. Bunun icin: peygamberler masumdurlar, ve gunahlardan soyutlanmislardir.
we selam
Suphesiz Peygamberler her seyden once, umumun itimat ve guvenin kazanmak zorundadirlar.
Sozlerinde ve konusmalarinda celiskili. yalan ve hata olmamalidir. Aksi halde onderlik makami sarsintiya
ugrayacaktir, eger peygamberler mesum olmazlarsa bahanecilerin saldirilarina maruz kalip hakikati arayanlarin gozunde sarsintiya ugrayip, ya davetlerinin kabul gormemsine ya da tam bir gonul rahatligiyla kabul gormemesine sebep olacaktir. Bundan dolayidir ki, "guvenirlik delili" peygamberlerin gunah dan arinmisligina isaret eden, masumluk delilidir.
Baska bir tabirle:Allah(c.c), gunahlardan ve hatalardan munezeh tutulmamis bir insana, nasil olur da kayitsiz, sartsiz itaati vacip kilabilir? Eger boyle olsa bile, acaba halk bu peygamberlere itaat edebilir mi ?
Eger halk itaat etmis olursa gunah ve hataya itaat etmis olmayacak midir?
Eger itaat etmezlerse onderlik makami sarsintiya ugramayacak midir?
Hele, hele peygamberlerin onderlik makaminin diger insanlarin onderlik makamindan ne kadar farkli oldugu goz onunde bulundurlursa, halk butun inanc ve yasama prensiplerini peygamberler den almaktadirlar.
Bunun icindir mufessirler "Allah (c.c) Resulune ve sizden olan ve emir sahiplerine itaat edin"(Nisa)
Ayeti kerimesinden emir sahiplerinin de masum oldugu istidlaline varmaktadirlar ve mutlak itaat emri
Peygamberlerin ve emir sahiplerinin masum olduklarina delildir demektedirler. Emir sahiplerinden kasit
ise masum 12 imamdir. Eger boyle olmasaydi Allah (c.c) hicbir zaman peygamberlere ve emir sahiplerine kayitsiz itaati vacip etmezdi.
Peygamberlerin masumluguna delalet eden delilerden biri de
"Peygamberleri gunahlara sevk edecek her turlu amillerin yenilmeye mahkum edilmis olmasi" dir.
Nitekim kandimize baktigimizda bazi gunahlar yada kotu islerden takriben masum oldugumuzu goruruz.
Asagidaki orneklere dikat ediniz:
Acaba hic bir akili insan gordunuz mu ki, ates yemeye muptela olsun?
Ayni sekilde akli basinda oldugu halde cirilciplak sayunup sokakta, pazarda gezip dolasan bir insan gordunuz mu?
Elbette ki buna verilecek cevap "Hayir" dir. Eger bu halleri bir insanda gorecek olursak. ruhen anormal bir halde olduguna kanaat getiririz. Cunku normal bir insanin genelde boyle sey yapmayacagi aciktir.
kisaca bir cumleyle meseleyi soylece dile getire biliriz: her akil ve suur sahibi insan kendisine gore bir takim gunah ve cirkin davranislardan masumdur. Yani oyle bir davranis veya gunahi hic islememistir.
Dusunce dunyamizi biraz daha genisletip diyebiliriz ki, insanlardan bazilari bildikleri yanlisliklardan masumdurlar. Halbuki diger insanlar bilmediklerinden masum degildirler.
Ornegin: her cesit mikrobu taniyan akili ve maharetli herhangi bir doktor, hic bir zaman cesitli mikroplara bulasmis bir elbisesinin yikandigi sudan icmez. Halbuki cahil bir insan bu sudan rahatlikla icebilir. Keza insanin
cok kotu is ve gunahlar hakinda malumati ne kadar cok artarsa, o gunahlari islemekteki mesuliyeti de o derece artar. simdi bu kiyaslamayla gorecegiz ki, bir insanin iman ve suur seviyesi Alla(c.c)'a ve ahret gununun mahkemesi gozleri onunde ne kadar diri canlanirsa insan o orada gunahlardan masum olacaktir.
O'nun gozunde butun kotu isler, anadan cirilciplak sokak ve carsida dolasmak gibi utanc vericidir.
O'nun gozunde haram mal. alev gibidir .Nasil ki biz alevi agzimiza goturmekten korkar ve cekinir.
Buraya kadar anlatilanlardan soyle bir netice cikaraniliriz:
Peygamberler sahip olduklari ilim, suur ve fevkalade iman sayesinde gunaha itici saikleri tespit ederken
en akil celdirici gunah vesileleri bile onlarin akil ve imanlarini saptirmamaktadir. Bunun icin: peygamberler masumdurlar, ve gunahlardan soyutlanmislardir.
we selam
Yorum