islam tarihinde sufiliğin ortaya cikmasina dair en zor meselelerden birisi de, onun şiilikle olan ilişkileriyle alakalidir. ceşitli ve oldukca karmaşik olan bu ilişkileri ilke temelinde veya özleri bakimindan yahutta, zaman ve tarih icinde oldugu kadar tarih ötesi gerceklikleri işiginda da incelemek icin, ayni anda şiilik ve sufiligin islami ve kurani niteliginden süphe eden bazi şarkiyatcılar tarafindan cok sıkca yinelenen elestiri ile pek ilgilenecek degiliz.
onlar apriori olarak, islamın bir vahiy olmadigi ve sayet bir din olarak degerlendirilmesi gerekirse, bunun ancak basit bir cöl halkına mahsus sade bir "kılıc dini" oldugu varsayimina dayanmaktadirlar. bu elestirel iddialar, irfan ve icsellikten söz eden her seyi, gayr-i islami olarak reddetmek ister ve ilk dönemlerde tarihi belgelerin bulunmayisini da iddilarina destek olarak zikrederler.
sanki bizzat bu, bizim tarafimizdan bugün derinligine icelenmeye ve tahlil edilmeye elverisli hicbir iz birakmamis olan herhangi bir seyin bulunmadigini isbat edebilmekteymis gibi...
(oysa ki) islami vahyin bütünleyici görünüsleri olarak, şiilik ve sufilik gercegi, tarafgir bir tarihi delillendirme temelinde ihmal edilemeyecek veya inkar edilemeyecek kadar göz alicidir.
onlar apriori olarak, islamın bir vahiy olmadigi ve sayet bir din olarak degerlendirilmesi gerekirse, bunun ancak basit bir cöl halkına mahsus sade bir "kılıc dini" oldugu varsayimina dayanmaktadirlar. bu elestirel iddialar, irfan ve icsellikten söz eden her seyi, gayr-i islami olarak reddetmek ister ve ilk dönemlerde tarihi belgelerin bulunmayisini da iddilarina destek olarak zikrederler.
sanki bizzat bu, bizim tarafimizdan bugün derinligine icelenmeye ve tahlil edilmeye elverisli hicbir iz birakmamis olan herhangi bir seyin bulunmadigini isbat edebilmekteymis gibi...
(oysa ki) islami vahyin bütünleyici görünüsleri olarak, şiilik ve sufilik gercegi, tarafgir bir tarihi delillendirme temelinde ihmal edilemeyecek veya inkar edilemeyecek kadar göz alicidir.
Yorum