a)Malin Emanet Edilmesi
Bir de onlar( müminler) kendilerine verilen emanete ve verdikleri ahde (harfiyen)riayet edenlerdir.
Eger bir sahis bir seyi emanet alir, örnegin "bir yeri kiralar ise", kiralayan kisi, kendi tasarufundan olan o yerin maliki olur ve ondan diledigi sekilde yararlanabilir; yerin sahibine oranlada da oranin emanetcisi olur. Faket kiralama sartlarinin disindada (kücük olsa bile) baska bir tasarufta bulunursa, bu davranisi seri acidan "emanete hiyanet" sayilir. Eger birisi sizin kabinizi, atinizi, arabanizi veya herhengi bir seyinizi kendinizden yararlanmak icin kiralarsa, kiraladigi sinirlar icerisinde faydalanma haki vardir. Belirlenen sinirin disinda zere dahi cikarsa, hiyenet etmis olur.
Naklettiklerine göre, Mukades Erdebili Neceften Kazimeyne gelmis ve binmek icin bir de hayvan kiralamis. Geriye dönüsünde. birisi tarafindan sahibine verilmek üzere kendisine bir emanet verilmis.Üstad Erdebili, emaneti yan cebine koymus ve dönüsünde binmek icin kiraladigi hayvana binmemis, hayvana binmeyisinin nedenini kendisinden sorduklarinda ise söyle cevap vermis: "Bu hayvani sahibinden kendim bineyim diye kiraladim, baskasinin emanetini tasiyayim diye deyil! Emanet ile birlikte hayvana binmem, bana göre emanete hiyanettir!"
b)Can ve Namus Emaneti
Emanetin diger bir cesidi de, "namus emaneti"dir.
Bir kisi, korumasi ve kollamasi icin namusunu bir baska kisiye emanet ederse, emanet edilen sahisin, emanete bir bakisi dahi hiyanet sayilir.
Can emaneti bundan(bakistan) da önemlidir!...Biri size siginiyor, sizin güvenciniz altina giriyor. Caresiz ve bir zalimin tecavüzüne ugrayan bir insandir. Adamin bir birine sigindiginda, o ilk basta o adamin bu siginma talebini reddedbilir. (Gerci bu bir namertliktir.) Ama kabul ederse, hiyanet etmemelidir. Haris adindaki o zalim in (Hz. Hüseyin'in (a.s)küfeye biat almak icin gönderdigi)Müslim b Akilin (yetim kalan) cocuklarina yaptigi (zulüm) gibi Müslim, o kadinin evine gelip siginma talebinde bulundu. Kadin ilk basta siginma izni ya da evine girme izni vermeyebilirdi. Fakat siginma izni verdikten sonra, geregini yerine getirmelidir, oysa siginan kimseler, kendilerini savunmasi icin sigindiklari insandan herhangi bir talepte bulunmadiklari gibi hiyanete de ugruyorlar.iste haber vermek, "Müslim burdadir" diye ibni ziyad meluna ihbarda bulunmak, ihanetin ve hiyanetin ta kendisidir.
c) Toplum Emaneti
"Her insan toplum ile ilgili her seyi ve her isi, iyi bir sekilde yerine getirmez ise bu, emanete ihanettir."
Bu emanet kimin malidir? Milletin malidir. hakikatte millet, kendisini emanet olarak sana teslim etmistir.
Demek ki bu, senin boynunda olan bir emanettir. Bu emanete riayet etmelisin.
Örnegin bu konu toplum emaneti, vali gibi fertlerle ilgili özel bir mesele degildir, her kim, bir seyi emenet olarak kabul ederse, artik o , ona birakilan bir emanettir, geregini en güzel bir sekilde de yerine getirmelidir.
kaynak kuranda insan tanimi Murtaza Mutahhari
wesselem
Bir de onlar( müminler) kendilerine verilen emanete ve verdikleri ahde (harfiyen)riayet edenlerdir.
Eger bir sahis bir seyi emanet alir, örnegin "bir yeri kiralar ise", kiralayan kisi, kendi tasarufundan olan o yerin maliki olur ve ondan diledigi sekilde yararlanabilir; yerin sahibine oranlada da oranin emanetcisi olur. Faket kiralama sartlarinin disindada (kücük olsa bile) baska bir tasarufta bulunursa, bu davranisi seri acidan "emanete hiyanet" sayilir. Eger birisi sizin kabinizi, atinizi, arabanizi veya herhengi bir seyinizi kendinizden yararlanmak icin kiralarsa, kiraladigi sinirlar icerisinde faydalanma haki vardir. Belirlenen sinirin disinda zere dahi cikarsa, hiyenet etmis olur.
Naklettiklerine göre, Mukades Erdebili Neceften Kazimeyne gelmis ve binmek icin bir de hayvan kiralamis. Geriye dönüsünde. birisi tarafindan sahibine verilmek üzere kendisine bir emanet verilmis.Üstad Erdebili, emaneti yan cebine koymus ve dönüsünde binmek icin kiraladigi hayvana binmemis, hayvana binmeyisinin nedenini kendisinden sorduklarinda ise söyle cevap vermis: "Bu hayvani sahibinden kendim bineyim diye kiraladim, baskasinin emanetini tasiyayim diye deyil! Emanet ile birlikte hayvana binmem, bana göre emanete hiyanettir!"
b)Can ve Namus Emaneti
Emanetin diger bir cesidi de, "namus emaneti"dir.
Bir kisi, korumasi ve kollamasi icin namusunu bir baska kisiye emanet ederse, emanet edilen sahisin, emanete bir bakisi dahi hiyanet sayilir.
Can emaneti bundan(bakistan) da önemlidir!...Biri size siginiyor, sizin güvenciniz altina giriyor. Caresiz ve bir zalimin tecavüzüne ugrayan bir insandir. Adamin bir birine sigindiginda, o ilk basta o adamin bu siginma talebini reddedbilir. (Gerci bu bir namertliktir.) Ama kabul ederse, hiyanet etmemelidir. Haris adindaki o zalim in (Hz. Hüseyin'in (a.s)küfeye biat almak icin gönderdigi)Müslim b Akilin (yetim kalan) cocuklarina yaptigi (zulüm) gibi Müslim, o kadinin evine gelip siginma talebinde bulundu. Kadin ilk basta siginma izni ya da evine girme izni vermeyebilirdi. Fakat siginma izni verdikten sonra, geregini yerine getirmelidir, oysa siginan kimseler, kendilerini savunmasi icin sigindiklari insandan herhangi bir talepte bulunmadiklari gibi hiyanete de ugruyorlar.iste haber vermek, "Müslim burdadir" diye ibni ziyad meluna ihbarda bulunmak, ihanetin ve hiyanetin ta kendisidir.
c) Toplum Emaneti
"Her insan toplum ile ilgili her seyi ve her isi, iyi bir sekilde yerine getirmez ise bu, emanete ihanettir."
Bu emanet kimin malidir? Milletin malidir. hakikatte millet, kendisini emanet olarak sana teslim etmistir.
Demek ki bu, senin boynunda olan bir emanettir. Bu emanete riayet etmelisin.
Örnegin bu konu toplum emaneti, vali gibi fertlerle ilgili özel bir mesele degildir, her kim, bir seyi emenet olarak kabul ederse, artik o , ona birakilan bir emanettir, geregini en güzel bir sekilde de yerine getirmelidir.
kaynak kuranda insan tanimi Murtaza Mutahhari
wesselem