Allah'ın yüce adı ile...
Hamd, âlemlerin Rabb'i Allah'a. salât ve selâm yaratıkların en üstünü Muhammed'e ve onun tertemiz Ehl-i Beyti'ne. Allah'ın lâneti de kıyamete kadar onların tüm düşmanlarına.
Erkek Ve Kadınlara Haram Olan Elbiseler
Şöhret Elbisesi
1- Farz ihtiyat gereği erkek ve kadınların şöhret elbisesi giymeleri câiz değildir. Elbisenin cinsi, dikiliş şekli, modeli, rengi, giyiniş şekli veya bu özelliklerin bazısının birlikte olması durumunda bile caiz değildir.1
2- Soru: Şöhret elbisesinden maksat nedir?
Cevap A): Parçasının rengi, dikiliş veya giyiniş şekli onu giymek isteyen kişi için normal olmayan elbisedir.
Cevap B): Bir özelliğe sahip olmasından dolayı herkesin dikkatini üzerinde toplayan ve parmakla gösterilen elbisedir. 2
Dolayısıyla: Evvela, elbise olabilecek ve örtü denilebilecek her şey bu hükmü içermektedir. Bu nedenle, ayakkabı, şapka, gömlek, etek, baş örtüsü, çorap, pantolon, manto gibi giysi ve örtü denen şeyler şöhret elbisesi denilebilecek bir şekilde olurlarsa bu hüküm kapsamına girerler.
İkincisi, şöhret, ister elbisenin cinsi, ister rengi (çok keskin ve çekici renkleri olan elbiseler gibi) ister modeli ve ister giyiniş şekliyle olsun fark etmez.
Kişilere Has Elbiseler
3- Farz ihtiyat gereği kadınların erkeklere has elbiseyi ve erkeklerin de kadınlara has elbiseyi giyinmesi câiz değildir. 3
4- Erkeklere has elbiseden maksat, genellikle yalnız erkeklerin giydiği ve kadınlara has elbise de genellikle yalnız kadınların giydiği elbisedir.
5- Kişilere has elbiseden maksat, elbise denebilecek her şeydir; ister giydikten sonra gözüken şeylerden olsun -erkeklerin kadınlara ait olan çarşaf, eteklik, baş örtüsü ve uzun çorapları veya kadınların erkeklere ait olan ceket, pantolon, ayakkabıları giymeleri gibi-, isterse giyinildikten sonra gözükmeyen şeylerden olsun - kadınların erkeklerin iç çamaşırını veya erkeklerin, kadınların iç çamaşırını giymeleri gibi- fark etmez.
6- Soru: Farz ihtiyat gereği, erkekler, kadın elbisesi ve kadınlar da erkek elbisesi giyemezler söylenmektedir; buna göre aşağıdaki soruları açıklar mısınız?
A) Bu şekilde giyim yalnız halk arasında mı caiz değildir, yoksa kimsenin olmadığı bir yerde de mi sakıncalı dır?
B) Eğer kimsenin olmadığı bir yerde de bu şekilde giymek sakıncalıysa, erkeklerin evde kadınlara ait terlikleri giymelerinin bir sakıncası var mıdır?
Cevap A): Halk arasında ve kimsenin olmadığı bir yerde giyinmek arasında bir fark yoktur.
Cevap B): Eğer terlik kadınlara has kıyafet sayılırsa, farz ihtiyat gereği erkeklerin onu giymesi câiz değildir. 4
7- Kişilere has elbiseyi karşı tarafın giyinmesi farz ihtiyat gereği haramdır; ister gizlide olsun ve kimse onu görmesin, ister insanlar arasında; insanlar arasında giydiğinde ister onu gören erkek olsun, ister kadın, ister mahrem olsun, ister namahrem fark etmez. 5
8- Erkek ve kadınların müşterek elbiseler, -yani örfen hem erkeklerin ve hem de kadınların giyindikleri (pantolon veya bazı gömlekler gibi) elbiseleri- giyinmeleri sakıncasızdır.
Uyarı: Bir elbisenin isminin kadın elbisesi veya erkek elbisesi olması, onu kişilere has elbise etmez; aksine yalnızca kadınlar tarafından veya sadece erkekler tarafından kullanılması, onu kişilere has elbise yapar. Örneğin, evde giyinilen terlikleri örfen hem kadınlar ve hem de erkekler kullanıyorsa, her ne kadar o terliğin ismi kadın terliği veya erkek terliği olsa bile her ikisinin de o terlikleri kullanması sakıncasızdır. Ancak örfen yalnız kadınların giydikleri terlik türünden olursa (örneğin bir önceki soruda söz konusu olan terlik gibi) hatta bir an için veya örneğin mutfaktan bir şey getirmek için dahi olsa onu erkeklerin kullanması câiz olmaz.
9- Farz ihtiyat gereği başkasına has elbiseyi giyinmek (erkeğin kadına ve kadının da erkeğe has elbiseyi giymesi), ister prova için, ister tiyatro ve sinemada rol için veya defile için ya da bunların dışında bir şey için olsun, her ne amaçla olursa olsun câiz değildir. 6
10- Soru: Erkeklerin kadın elbisesi giymelerinin caiz olmayışını göz önünde bulundurarak, erkekler kadınların nişan yüzüğünü, saat, bilezik, kemer, gerdanlık gibi ziynet aletlerini kullanabilirler mi?
Cevap -Hameneî-: Altın cinsinden veya kullanımı kadınlara has olan şeylerden olursa, erkeklerin onları kullanması caiz değildir.
Sistanî: Beyaz altından olursa haramdır; altın değilse farz ihtiyat gereği caiz değildir.
Tahrik Edici Elbise
11- İster kadın için olsun, ister erkek için örfen insanı tahrik eden ve namahremin dikkatini çeken her türlü elbiseyi giyinmek haramdır.
12- Tahrik edici elbise giymek haramdır; ister rengi ve modeli sebebiyle olsun, isterse elbisenin cinsi veya diğer özellikleri sebebiyle olsun, fark etmez. Çünkü bazen kadının baş örtüsü, mantosu veya ayakkabısı bile namahremin dikkatini çekici nitelikte ve tahrik edici olabilir. Bu takdirde onu giyinmek câiz değildir.
Açıklama:
Tahrik edici olmaktan maksat, bir elbise çeşidinin belli kişileri değil, genel olarak insanları tahrik etmesidir; yani örfen tahrik edici bir elbiseyi giymek hatta bir veya birkaç kişiyi tahrik etmese bile caiz değildir.
Dolayısıyla: Bazı tül eldivenleri, çarşaf veya ince tül baş örtüleri kullanmak, yaka çiçeği ve rozet takmak, altın dokumalı bazı ziynet eşyalarını takmak, tül dikimi olan baş örtüsü, çarşaf veya manto giyinmek, elbisenin belirli yerlerine düğme koymak, altında örtü olsa bile elbisenin düğmelerini açık bırakmak vb. şeyler tahrik edici olur ve namahremin dikkatini çekerse, haramdır ve onları giyinmekten kaçınmak gereklidir.
13- Soru: Erkeklerin kadınların makyaj malzemeleriyle yüzlerine makyaj yapmaları veya kadınlar gibi kaşlarını aldırmaları caiz midir?
Cevap -Sistanî-: Farz ihtiyat gereği erkeklerin kendilerini kadınların şekline sokmaları caiz değildir.
Gasp Edilmiş Elbise
14- Gasp edilmiş elbiseyi giyinmek câiz değil, şer'en haramdır ve onunla kılınan namaz batıldır.
15- Eğer bir elbise gasp edilmiş bir parayla alınmış olursa, gaspedilmiş elbise hükmündedir ve onu giyinmek câiz değildir.
16- Eğer elbisenin bir kısmı gasp edilmiş olursa onu giyinmek câiz olmaz; hatta eğer ipliği, düğmesi, fermuarı veya astarı bile gasp edilmiş olursa, hüküm aynıdır.
17- Hums borcu olan kimselerin, humsu verilmemiş paranın kendisiyle satın aldıkları elbise gasbidir; onu giyinmek câiz değildir ve o elbiseyle kılınan namaz batıldır. Ama şer'i hakimden veya onun temsilcisinden izin alınırsa sakıncası olmaz.
Kafirlere Ait Elbiseler
18- Yalnızca kafirlerin kullandığı elbiseyi giymek haramdır. 7
Dolayısıyla: Müslümanr17;ın ister erkek olsun, ister kız "panki" diye bilinen kısa ve dar elbiseleri, papazların ve rahiplerin elbiselerini ya da Hindulara veya bazı kafir kabilelerine ait elbiseyi giymesi câiz değildir.
19- Müslümanlarla kafirler arasında müşterek olan elbiseleri giymenin sakıncası yoktur.
20- Soru: İslam dini açısından kravat takmanın hükmü nedir?
Cevap -Hameni-: Genel olarak kravat veya gayr-i Müslimlerin elbise ve giysisi sayılan ve giyimi yabancıların sapık kültürlerinin yayılmasına neden olan elbiseleri giymek caiz değildir.
Sistanî: Hadd-i zatında haram oluşuna dair bir delil yoktur.
************************************************** *******************
1 - Tebrizî ve Sistanî: Saygınlığın çiğnenmesine ve rezil olmasına neden olursa giyilmesi haramdır.
2- Tebrizî ve Sistanî: Şöhret elbisesi parçası, rengi, dikimi giymek isteyen kişi için normal olmayan, onun saygınlığının çiğnenmesine ve rezil olmasına neden olan elbisedir.
Hameneî: Şöhret elbisesi rengi veya şekli veya dikimi veya yıpranmışlığı ya da diğer nedenlerle kişi için giyilmesi münasip olmayan, giydiğinde diğerlerinin dikkatini üzerine çekip parmakla gösterilmesine neden olan elbisedir.
3 - Hameneî: Onu kendileri için elbise seçmedikçe sakıncası yoktur.
Sistanî: Erkeğin kadın elbisesi ve kadının da erkek elbisesi giyinip de onu kendi elbisesi kılması ve kendilerini birbirlerinin şekline sokmaları farz ihtiyat gereği haramdır.
4 - Hamanei:
a- Halk içinde ve kimsenin olmadığı yer arasında bir fark yoktur.
b- Sakıncasızdır.
Sistanî:
a- Kadın veya erkek kendilerini birbirlerinin şekline sokarlarsa, farz ihtiyat gereği kimsenin olmadığı bir yerde bile caiz değildir.
b- Sadece terlik giymek sakıncasızdır.
5 - Hameneî: Farz ihtiyat gereği erkek ve kadından her biri diğerinin elbiselerini kendisi için elbise edinmesi caiz değildir. Bu işin halk arasında olmasıyla kimsenin olmadığı bir yerde yapılması arasında bir fark yoktur.
Sistanî: Farz ihtiyat gereği kadın ve erkeğin kendilerini birbirinin şekline sokmaları caiz değildir ve bu meselede yukarıdaki şıklar arasında bir fark yoktur.
6 - Hameneî: Tiyatro ve sinemada bir günaha yol açmazsa caiz olması uzak bir ihtimal değildir.
Sistanî: Hangi amaçla olursa olsun farz ihtiyat gereği kadın ve erkeği birbirinin şekline sokmak caiz değildir.
7- Hameneî: Genel olarak gayr-i Müslimlerin elbisesi sayılan ve giyilmesi yabancıların sapık kültürlerinin yayılmasına neden olan her türlü elbiseyi giymek caiz değildir.
Sistanî: Küfrün slogan ve amblemi sayılırsa caiz değildir.
Hamd, âlemlerin Rabb'i Allah'a. salât ve selâm yaratıkların en üstünü Muhammed'e ve onun tertemiz Ehl-i Beyti'ne. Allah'ın lâneti de kıyamete kadar onların tüm düşmanlarına.
Erkek Ve Kadınlara Haram Olan Elbiseler
Şöhret Elbisesi
1- Farz ihtiyat gereği erkek ve kadınların şöhret elbisesi giymeleri câiz değildir. Elbisenin cinsi, dikiliş şekli, modeli, rengi, giyiniş şekli veya bu özelliklerin bazısının birlikte olması durumunda bile caiz değildir.1
2- Soru: Şöhret elbisesinden maksat nedir?
Cevap A): Parçasının rengi, dikiliş veya giyiniş şekli onu giymek isteyen kişi için normal olmayan elbisedir.
Cevap B): Bir özelliğe sahip olmasından dolayı herkesin dikkatini üzerinde toplayan ve parmakla gösterilen elbisedir. 2
Dolayısıyla: Evvela, elbise olabilecek ve örtü denilebilecek her şey bu hükmü içermektedir. Bu nedenle, ayakkabı, şapka, gömlek, etek, baş örtüsü, çorap, pantolon, manto gibi giysi ve örtü denen şeyler şöhret elbisesi denilebilecek bir şekilde olurlarsa bu hüküm kapsamına girerler.
İkincisi, şöhret, ister elbisenin cinsi, ister rengi (çok keskin ve çekici renkleri olan elbiseler gibi) ister modeli ve ister giyiniş şekliyle olsun fark etmez.
Kişilere Has Elbiseler
3- Farz ihtiyat gereği kadınların erkeklere has elbiseyi ve erkeklerin de kadınlara has elbiseyi giyinmesi câiz değildir. 3
4- Erkeklere has elbiseden maksat, genellikle yalnız erkeklerin giydiği ve kadınlara has elbise de genellikle yalnız kadınların giydiği elbisedir.
5- Kişilere has elbiseden maksat, elbise denebilecek her şeydir; ister giydikten sonra gözüken şeylerden olsun -erkeklerin kadınlara ait olan çarşaf, eteklik, baş örtüsü ve uzun çorapları veya kadınların erkeklere ait olan ceket, pantolon, ayakkabıları giymeleri gibi-, isterse giyinildikten sonra gözükmeyen şeylerden olsun - kadınların erkeklerin iç çamaşırını veya erkeklerin, kadınların iç çamaşırını giymeleri gibi- fark etmez.
6- Soru: Farz ihtiyat gereği, erkekler, kadın elbisesi ve kadınlar da erkek elbisesi giyemezler söylenmektedir; buna göre aşağıdaki soruları açıklar mısınız?
A) Bu şekilde giyim yalnız halk arasında mı caiz değildir, yoksa kimsenin olmadığı bir yerde de mi sakıncalı dır?
B) Eğer kimsenin olmadığı bir yerde de bu şekilde giymek sakıncalıysa, erkeklerin evde kadınlara ait terlikleri giymelerinin bir sakıncası var mıdır?
Cevap A): Halk arasında ve kimsenin olmadığı bir yerde giyinmek arasında bir fark yoktur.
Cevap B): Eğer terlik kadınlara has kıyafet sayılırsa, farz ihtiyat gereği erkeklerin onu giymesi câiz değildir. 4
7- Kişilere has elbiseyi karşı tarafın giyinmesi farz ihtiyat gereği haramdır; ister gizlide olsun ve kimse onu görmesin, ister insanlar arasında; insanlar arasında giydiğinde ister onu gören erkek olsun, ister kadın, ister mahrem olsun, ister namahrem fark etmez. 5
8- Erkek ve kadınların müşterek elbiseler, -yani örfen hem erkeklerin ve hem de kadınların giyindikleri (pantolon veya bazı gömlekler gibi) elbiseleri- giyinmeleri sakıncasızdır.
Uyarı: Bir elbisenin isminin kadın elbisesi veya erkek elbisesi olması, onu kişilere has elbise etmez; aksine yalnızca kadınlar tarafından veya sadece erkekler tarafından kullanılması, onu kişilere has elbise yapar. Örneğin, evde giyinilen terlikleri örfen hem kadınlar ve hem de erkekler kullanıyorsa, her ne kadar o terliğin ismi kadın terliği veya erkek terliği olsa bile her ikisinin de o terlikleri kullanması sakıncasızdır. Ancak örfen yalnız kadınların giydikleri terlik türünden olursa (örneğin bir önceki soruda söz konusu olan terlik gibi) hatta bir an için veya örneğin mutfaktan bir şey getirmek için dahi olsa onu erkeklerin kullanması câiz olmaz.
9- Farz ihtiyat gereği başkasına has elbiseyi giyinmek (erkeğin kadına ve kadının da erkeğe has elbiseyi giymesi), ister prova için, ister tiyatro ve sinemada rol için veya defile için ya da bunların dışında bir şey için olsun, her ne amaçla olursa olsun câiz değildir. 6
10- Soru: Erkeklerin kadın elbisesi giymelerinin caiz olmayışını göz önünde bulundurarak, erkekler kadınların nişan yüzüğünü, saat, bilezik, kemer, gerdanlık gibi ziynet aletlerini kullanabilirler mi?
Cevap -Hameneî-: Altın cinsinden veya kullanımı kadınlara has olan şeylerden olursa, erkeklerin onları kullanması caiz değildir.
Sistanî: Beyaz altından olursa haramdır; altın değilse farz ihtiyat gereği caiz değildir.
Tahrik Edici Elbise
11- İster kadın için olsun, ister erkek için örfen insanı tahrik eden ve namahremin dikkatini çeken her türlü elbiseyi giyinmek haramdır.
12- Tahrik edici elbise giymek haramdır; ister rengi ve modeli sebebiyle olsun, isterse elbisenin cinsi veya diğer özellikleri sebebiyle olsun, fark etmez. Çünkü bazen kadının baş örtüsü, mantosu veya ayakkabısı bile namahremin dikkatini çekici nitelikte ve tahrik edici olabilir. Bu takdirde onu giyinmek câiz değildir.
Açıklama:
Tahrik edici olmaktan maksat, bir elbise çeşidinin belli kişileri değil, genel olarak insanları tahrik etmesidir; yani örfen tahrik edici bir elbiseyi giymek hatta bir veya birkaç kişiyi tahrik etmese bile caiz değildir.
Dolayısıyla: Bazı tül eldivenleri, çarşaf veya ince tül baş örtüleri kullanmak, yaka çiçeği ve rozet takmak, altın dokumalı bazı ziynet eşyalarını takmak, tül dikimi olan baş örtüsü, çarşaf veya manto giyinmek, elbisenin belirli yerlerine düğme koymak, altında örtü olsa bile elbisenin düğmelerini açık bırakmak vb. şeyler tahrik edici olur ve namahremin dikkatini çekerse, haramdır ve onları giyinmekten kaçınmak gereklidir.
13- Soru: Erkeklerin kadınların makyaj malzemeleriyle yüzlerine makyaj yapmaları veya kadınlar gibi kaşlarını aldırmaları caiz midir?
Cevap -Sistanî-: Farz ihtiyat gereği erkeklerin kendilerini kadınların şekline sokmaları caiz değildir.
Gasp Edilmiş Elbise
14- Gasp edilmiş elbiseyi giyinmek câiz değil, şer'en haramdır ve onunla kılınan namaz batıldır.
15- Eğer bir elbise gasp edilmiş bir parayla alınmış olursa, gaspedilmiş elbise hükmündedir ve onu giyinmek câiz değildir.
16- Eğer elbisenin bir kısmı gasp edilmiş olursa onu giyinmek câiz olmaz; hatta eğer ipliği, düğmesi, fermuarı veya astarı bile gasp edilmiş olursa, hüküm aynıdır.
17- Hums borcu olan kimselerin, humsu verilmemiş paranın kendisiyle satın aldıkları elbise gasbidir; onu giyinmek câiz değildir ve o elbiseyle kılınan namaz batıldır. Ama şer'i hakimden veya onun temsilcisinden izin alınırsa sakıncası olmaz.
Kafirlere Ait Elbiseler
18- Yalnızca kafirlerin kullandığı elbiseyi giymek haramdır. 7
Dolayısıyla: Müslümanr17;ın ister erkek olsun, ister kız "panki" diye bilinen kısa ve dar elbiseleri, papazların ve rahiplerin elbiselerini ya da Hindulara veya bazı kafir kabilelerine ait elbiseyi giymesi câiz değildir.
19- Müslümanlarla kafirler arasında müşterek olan elbiseleri giymenin sakıncası yoktur.
20- Soru: İslam dini açısından kravat takmanın hükmü nedir?
Cevap -Hameni-: Genel olarak kravat veya gayr-i Müslimlerin elbise ve giysisi sayılan ve giyimi yabancıların sapık kültürlerinin yayılmasına neden olan elbiseleri giymek caiz değildir.
Sistanî: Hadd-i zatında haram oluşuna dair bir delil yoktur.
************************************************** *******************
1 - Tebrizî ve Sistanî: Saygınlığın çiğnenmesine ve rezil olmasına neden olursa giyilmesi haramdır.
2- Tebrizî ve Sistanî: Şöhret elbisesi parçası, rengi, dikimi giymek isteyen kişi için normal olmayan, onun saygınlığının çiğnenmesine ve rezil olmasına neden olan elbisedir.
Hameneî: Şöhret elbisesi rengi veya şekli veya dikimi veya yıpranmışlığı ya da diğer nedenlerle kişi için giyilmesi münasip olmayan, giydiğinde diğerlerinin dikkatini üzerine çekip parmakla gösterilmesine neden olan elbisedir.
3 - Hameneî: Onu kendileri için elbise seçmedikçe sakıncası yoktur.
Sistanî: Erkeğin kadın elbisesi ve kadının da erkek elbisesi giyinip de onu kendi elbisesi kılması ve kendilerini birbirlerinin şekline sokmaları farz ihtiyat gereği haramdır.
4 - Hamanei:
a- Halk içinde ve kimsenin olmadığı yer arasında bir fark yoktur.
b- Sakıncasızdır.
Sistanî:
a- Kadın veya erkek kendilerini birbirlerinin şekline sokarlarsa, farz ihtiyat gereği kimsenin olmadığı bir yerde bile caiz değildir.
b- Sadece terlik giymek sakıncasızdır.
5 - Hameneî: Farz ihtiyat gereği erkek ve kadından her biri diğerinin elbiselerini kendisi için elbise edinmesi caiz değildir. Bu işin halk arasında olmasıyla kimsenin olmadığı bir yerde yapılması arasında bir fark yoktur.
Sistanî: Farz ihtiyat gereği kadın ve erkeğin kendilerini birbirinin şekline sokmaları caiz değildir ve bu meselede yukarıdaki şıklar arasında bir fark yoktur.
6 - Hameneî: Tiyatro ve sinemada bir günaha yol açmazsa caiz olması uzak bir ihtimal değildir.
Sistanî: Hangi amaçla olursa olsun farz ihtiyat gereği kadın ve erkeği birbirinin şekline sokmak caiz değildir.
7- Hameneî: Genel olarak gayr-i Müslimlerin elbisesi sayılan ve giyilmesi yabancıların sapık kültürlerinin yayılmasına neden olan her türlü elbiseyi giymek caiz değildir.
Sistanî: Küfrün slogan ve amblemi sayılırsa caiz değildir.

Yorum