BİSMİLLAHİR RAHMANİR RAHİM
HAMD OLSUN ALEMLERİN RABBİNE
VE SELAM OLSUN MEVLAMIZ MUHAMMEDE VE TERTEMİZ EHLİ BEYTİNE
HAMD OLSUN ALEMLERİN RABBİNE
VE SELAM OLSUN MEVLAMIZ MUHAMMEDE VE TERTEMİZ EHLİ BEYTİNE
bundan sonra… değerli kardeşlerimiz Kuran-ı Şeriften Ehli Beyt a.s hakikatini aktarmaya devam ediyoruz. Bu yazımızda "Hidayet ayeti" dediğimiz Rad suresinin 7-ci ayeti hakkında konuşacağız. Öncelikle ayeti aktaracak, daha sonra ise hadisler ışığında bu ayetin Ehli Beytin a.s velayetine dalalet ettiğini aktaracağız. Allah azze ve celle buyuruyor ki:
وَيَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُواْ لَوْلآ أُنزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِّن رَّبِّهِ إِنَّمَا أَنتَ مُنذِرٌ وَلِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ
Kâfirler diyorlar ki: "Ona Rabbinden bir mucize indirilseydi ya!" (Halbuki ya Muhammed) sen ancak bir uyarıcısın ve her kavmin bir hidayet edeni vardır.
Rad suresi 7-ci ayet
Bu ayette "her kavmin bir hidayet edeni vardır" ifadesi ile imam Ali a.s kast edilmiştir. Bu husus Şia ve ehli Sünnet kaynakların da ittifak ile aktarılmıştır. Biz önce Şia kaynaklarından bir tane hadis aktaracağız, daha sonra ise ehli Sünnet kaynaklı bazı hadisleri paylaşacağız. Şeyh Kuleyni r.a "el-Kafi"de rivayet ediyor:
علي بن إبراهيم، عن أبيه، عن محمد بن أبي عمير، عن ابن اذينة، عن بريد العجلي، عن أبي جعفر (عليه السلام) في قول الله عزوجل: " إنما أنت منذر ولكل قوم هاد " فقال: رسول الله (صلى الله عليه وآله) المنذر ولكل زمان منا هاد يهديهم إلى ما جاء به نبي الله (صلى الله عليه وآله)، ثم الهداة من بعده علي ثم الاوصياء واحد بعد واحد
…Bureyd el-İcli Ebu Cafer (Muhammed Bakır a.s)dan "sen ancak bir uyarıcısın ve her kavmin bir hidayet edeni vardır" ayeti ile ilgili şunu rivayet etmiştir: "uyarıcı Rasulullah s.a.a-dir. her çağda biz Ehli Beytten bir hadi olur ve bu hadi insanları Rasulullah s.a.a-nin getirdiği dine iletir. Rasulullah s.a.a-den sonraki hadilerin ilki Ali a.s-dır. onun ardından vasiler birer-birer gelmiştir."
Kuleyni r.a, "el-Kafi", 1/191-192, hadis 2
bu ayetin tefsiri ile ile ilgili "el-Kafi"de daha 3 hadis var, diğer Şia hadis ve tefsir kitaplarında da mezkur ayetin tefsiri ile ilgili sahih hadisler vardır. Fakat biz bununla yetiniyor ve şimdi de ehli sünnet kaynaklarından bu ayetin tefsiri ile ilgili hadisler aktarıyoruz. Ehli sünnetin büyük hadis, tefsir ve tarih alimi olan et-Taberi rivayet ediyor:
[img width=960 height=600]http://velayet.files.wordpress.com/2011/09/ayah-al-hidayeh-taberi.jpg[/img]
resimde gördüğünüz et-Taberinin "Camiul Beyan" adlı "Tefsir et-Taberi" dediğimiz tefsiridir. işaretlenmiş yerde şu ifadeler var:
حدثنا أحمد بن يحيى الصوفي قال : حدثنا الحسن بن الحسين الأنصاري قال : حدثنا معاذ بن مسلم ، بياع الهروي ، عن عطاء بن السائب ، عن سعيد بن جبير ، عن ابن عباس قال : لما نزلت ( إنما أنت منذر ولكل قوم هاد ) ، وضع صلى الله عليه وسلم يده على صدره فقال : أنا المنذر ( ولكل قوم هاد ) ، وأومأ بيده إلى منكب علي ، فقال : أنت الهادي يا علي ، بك يهتدي المهتدون بعدي
…ibni Abbas r.a şöyle anlatıyor: "Sen, ancak bir uyarıcısın. Ve kavmin bir hidayet edeni vardır." ayeti nazil olduğu zaman, Rasulullah s.a.a elini göğsüne koyup: "Ben uyarıcıyım. Ve her kavmin bir hidayet edeni vardır" buyurup eliyle Ali’nin omuzuna işaretle şöyle buyurdu: "Ey Ali, hidayetçi sensin. Benden sonra hidayete erenler seninle hidayete ulaşacaktır"
Taberi, "Tefsir et-Taberi", 16/357, hadis 20161
ehli sünnetin diğer büyük hadis alimi olan ibni Hacer "Sahihi Buhari"ye yazdığı şerhte bu hadisin hasen olduğunu söylemiştir:
[img width=960 height=600]http://velayet.files.wordpress.com/2011/09/ayah-al-hidayah-askalani.jpg[/img]
resimde gördüğünüz ibni Hacer el-Askalaninin "Feth el-Bari" adlı kitabıdır. işaretlenmiş yerde şu ifadeler var:
ما أخرجه الطبري بإسناد حسن
Taberi hasen senetle tahriç etmiştir.
ibni Hacer el-Askalani, "Feth el-Bari bi Şerhi Sahihil Buhari", 8/226
yine bir başka ehli sünnet tefsircisi olan ibni Kesir bu ayetin tefsiri hakkında diyor ki:
وقال ابن أبي حاتم : حدثنا علي بن الحسين ، حدثنا عثمان بن أبي شيبة ، حدثنا المطلب بن زياد ، عن السدي ، عن عبد خير ، عن علي : ( ولكل قوم هاد ) قال : الهادي : رجل من بني هاشم . قال الجنيد هو علي بن أبي طالب ، رضي الله عنه
قال ابن أبي حاتم : وروي عن ابن عباس ، في إحدى الروايات ، وعن أبي جعفر محمد بن علي ، نحو ذلك
İbn Ebu Hatim der ki: Bize Ali b. Hüseyn’in… Ali r.a-dan rivayetinde, "ve her kavmin bir hidayet edeni vardır" ayeti hakkında o, şöyle demiştir: "Yol gösterici, Hâşim Oğullarından birisidir." Cüneyd: "O, Ali b. Ebu Tâlib r.a-dır", der. İbn Ebu Hatim der ki: "Kendisinden gelen rivayetlerden birinde ibn Abbas’tan ve Ebu Ca’fer Muhammed b. Ali’den de bu görüşün bir benzeri rivayet edilmiştir."
ibni Kesir, "Tefsir el-Kuranil Azim", 4/435
görüldüğü gibi ibni Kesir ibni Abbas r.a, Ali b. Hüseyin (imam Seccad aleyhisselam) ve Ebu Cafer Muhammed b. Ali (imam Bakır aleyhisselam)ın "ayette geçen hadi Haşioğullarındandır" dediğini aktarıyor. Yine büyük hadis alimi olan es-Suyuti "ed-Durr el-Mensur" adlı tefsirinde rivayet ediyor:
[img width=960 height=600]http://velayet.files.wordpress.com/2011/09/hadi.jpg[/img]
resimde gördüğnüz ehli sünnet alimi es-Suyutinin "ed-Durrul Mensur" adlı tefsiridir. işaretlenmiş yerde şu ifadeler var:
وأخرج ابن جرير وابن مردويه وأبو نعيم في المعرفة والديلمي وابن عساكر وابن النجار قال: لما نزلت إنما أنت منذر ولكل قوم هاد وضع رسول الله صلى الله عليه وسلم يده على صدره فقال " أنا المنذر وأومأ بيده إلى منكب علي – رضي الله عنه – فقال: أنت الهادي يا علي بك يهتدي المهتدون من بعدي "
ibni Cerir (et-Taberi), ibni Merdeveyh, Ebu Naim "el-Marifeh" adlı eserde, Deylemi, ibni Asakir ve en-Neccar şöyle rivayet etmişlerdir: "Sen ancak uyarıcısın ve her kavmin bir hidayet edeni vardır" ayeti inince, Rasulullah s.a.a elini göğsünün üzerine koydu ve dedi ki: "Ben uyarıcıyım." Sonra elini Ali’nin omuzuna dokundurdu ve şöyle dedi: "Sen yol göstericisin ey Ali, benden sonra hidayete erenler seninle doğru yolu bulurlar."
وأخرج عبد الله بن أحمد في زوائد المسند وابن أبي حاتم والطبراني في الأوسط والحاكم وصححه وابن مردويه وابن عساكر عن علي بن أبي طالب رضي الله عنه في قوله إنما أنت منذ ولكل قوم هاد قال: رسول الله صلى الله عليه وسلم المنذر وأنا الهادي
Abdullah b. Ahmed "ez-Zevaid el-Müsned"de, ibni Ebu Hatem, Taberani "el-Evsat" adlı eserde, Hakim sahih olduğunu belirterek, ibni Merdeveyh ve ibni Asakir Ali b. Ebu Talib’ten: "Sen ancak bir uyarıcısın ve her kavmin bir hidayet edeni vardır" ayetiyle ilgili olarak şöyle rivayet etmişlerdir: "Rasulullah uyarıcıdır, ben de hadi’yim."
es-Suyuti, "ed-Durr el-Mensur", Rad suresi 7-ci ayet
bu Şia ve Sünni kaynaklar da Rad suresi 7-ci ayetin tefsiri hakkında rivayet edilmiş olan hadislerden sadece bir kaç tanesidir. bu ayet hem imam Ali a.s-ın Rasulullah s.a.a-dan sonra bu ümmetin önderi, yol göstericisi olduğunun, ona uyulmasının farz olduğunun, hemde Ali a.s karşıtlarının hidayetten sapmış olduklarının açık delilidir.
kaynak: Velayet